Challenges and Possibilities of Implementing Robotics in Basic Education: Discussions in a Hybrid Teacher Training Program
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v15i1.2544Keywords:
Teacher training, Hybrid course, Virtual learning environment, Educational roboticsAbstract
This article presents the results of an analysis of discussions on the challenges and possibilities of Educational Robotics in Basic Education, carried out in a teacher training course involving educators from different municipalities in Espírito Santo, Brazil. The hybrid course promoted asynchronous reflections among participants through a Virtual Learning Environment (VLE), across three cohorts between 2022 and 2024. In total, 42 teachers participated in the discussions regarding implementing Educational Robotics in the school context. A guiding question was developed to stimulate reflections based on the article “Educational Robotics in Brazil: Open Questions, Challenges, and Perspectives” by researcher Flavio Rodrigues Campos. This is a qualitative action research study, and the methodology used for data interpretation is Content Analysis, according to the approach proposed by Laurence Bardin. Among the main challenges mentioned by the teachers are those related to infrastructure, curriculum organization, teacher training, and the consolidation and validation of the effectiveness of Educational Robotics in the teaching and learning process. The teachers’ responses reflect the broader Brazilian context outlined by Campos and other studies, highlighting that implementing robotics in schools requires in-depth discussions about its possible formats. The importance of establishing continuous teacher training processes is emphasized and the promotion of Study Groups.
Keywords: Teacher training. Hybrid course. Virtual learning environment. Educational robotics.
Downloads
References
AFECTO, R.; MORETTI, A. A. S.; TEIXEIRA, L. S. Robótica educacional, avanços e desafios para o ensino médio integrado ao técnico. Dialogia, [S. l.], n. 50, p. e27415, 2024. DOI: 10.5585/50.2024.27415 Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/27415 - Acesso em: 3 abr. 2025.
ALMANSA, F. M. Robótica Educacional na Formação Continuada de Professores: Inovação nas Práticas Educativas da Educação Básica. 214 f. Dissertação (Mestrado) - EDUCAÇÃO, UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA MARIA, Santa Maria, 2021.
ANDRÉ, M.; LUDKE, M. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: E.P.U., 2013.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2015.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Computação: complemento à Base. Brasília, DF, 2022.
CAMPOS, F. R. Robótica Educacional no Brasil: questões em aberto, desafios e perspectivas futuras. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 12, n. 4, p. 2108–2121, 2017. DOI: 10.21723/riaee.v12.n4.out./dez.2017.8778 Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8778 - Acesso em: 25 mar. 2025.
CAMPOS, F. R.; LIBARDONI, G. C. Investigação em Robótica na Educação Brasileira: o que dizem as dissertações e teses. In: SILVA, R. B.; BLINKSTEIN, P. (Orgs.). Robótica Educacional: experiências inovadoras na educação brasileira. Porto Alegre: Penso, 2020. p. 21-45.
FERNANDES, R. F.; SANT’ANA, A. S. C. O ensino de robótica educacional por meio de metodologias ativas: o olhar da fenomenologia para os desafios e possibilidades na prática pedagógica do professor. INTERFACES DA EDUCAÇÃO, [S. l.], v. 12, n. 35, p. 347–371, 2021. DOI: 10.26514/inter.v12i35.4835 Disponível em: https://periodicosonline.uems.br/index.php/interfaces/article/view/4835 - Acesso em: 3 abr. 2025.
MORAES, A. B.; BRANDT, J. P. DESAFIOS DA ROBÓTICA EDUCACIONAL COMO RECURSO INTEGRADO AO PROCESSO PEDAGÓGICO DE PROFESSORES DO ENSINO FUNDAMENTAL. Saberes em Foco Revista da SMED NH, [S. l.], v. 6, n. 1, p. 27–38, 2023. Disponível em: https://periodicos.novohamburgo.rs.gov.br/index.php/saberes-em-foco/article/view/269 - Acesso em: 3 abr. 2025.
OLIVEIRA, D. S. Formação continuada em robótica educacional: implementação de uma política pública na rede municipal de Natal. 2022. 311 f. Tese (Doutorado em Educação) — Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/47221 - Acesso em: 26 mar. 2025.
PAPERT, S. LOGO: Computadores e Educação. São Paulo: Brasiliense, 1986.
SANTOS, D. M.; OLIVEIRA, M. G. A robótica educacional na formação continuada de professores da educação básica.
In: X CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 10., 2024, Fortaleza/CE. Anais [...]. Campina Grande: Realize Editora, 2024. Disponível em: https://mail.editorarealize.com.br/artigo/visualizar/112782 - Acesso em: 3 abr. 2025.
SANTOS, D. M.; OLIVEIRA, M. G. Robótica e Prototipagem para Professores: uma proposta com Ensino por Investigação e Resolução de Problemas. In: WORKSHOP DE TESES E DISSERTAÇÕES EM EDUCAÇÃO EM COMPUTAÇÃO - SIMPÓSIO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO EM COMPUTAÇÃO (EDUCOMP), 5., 2025, Juiz de Fora/MG. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2025. p. 59-66. ISSN 3086-0741. DOI: https://doi.org/10.5753/educomp_estendido.2025.6556 - Acesso em: 7 abr. 2025.
SANTOS, D. M. et al. Texto de Apresentação. In: ESPÍRITO SANTO (Estado). Secretaria de Educação. Robótica, programação e pensamento computacional [livro eletrônico]. Organizadores: CAMARGO, A. C.; PEREIRA, A. G.; DE ANGELO, V. A. Vitória, ES: SEEB/SEDU, 2025.
THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez/Autores Associados, 2018.
ZILLI, S. R. A Robótica educacional no ensino fundamental: perspectivas e prática. 2004. 89 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção) – Curso de Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 EaD em Foco

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.






