The Impacts of Artificial Intelligence on Personalized Learning in Distance Education Courses in Brasil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v15i1.2543

Keywords:

Neuroscience, Distance education, Artificial intelligence, Personalization

Abstract

The study investigates how Artificial Intelligence can personalize teaching in Distance Education courses in Brazilian higher education, ensuring educational quality and addressing students' individual needs. The qualitative research incorporates neuroscience principles, theories of personalized learning, and the use of the Research Rabbit tool to expand references. It also analyzes government documents and news reports on the regulation and impacts of Distance Education in Brazil. The results indicate that AI has great potential to individualize teaching and enhance educational efficiency, but it requires ethical implementation, data protection policies, and ongoing professional training. It concludes that AI is a promising tool for Distance Education, provided it is supported by clear regulations and responsible practices.  

Keywords: Distance education. Artificial intelligence. Personalization. Neuroscience.

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Author Biography

Eloisa Helena Mello, Metropolitan University of Science and Technology

Pós-doutora pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná - PUCPR; Doutora em Educação pela Universidade Tuiuti do Paraná sob a orientação da Profa Dra Naura Syria Carapeto Ferreira, Mestra em Educação pela Universidade Tuiuti do Paraná. Graduação em Pedagogia. Graduação em Licenciatura em Letras Língua Portuguesa. Graduação em Administração pela Universidade Estadual de Ponta Grossa. Pós graduação na Faculdade de Mal Candido Rondon em Arte-Educação. Atualmente trabalha como Coordenadora de Gestão na Secretaria Municipal de Educação de Ponta Grossa . Professora e orientadora no ensino superior a distância, orientadora de projetos de pesquisas e TCC. Experiência na área da Administração e Educação, Desenvolve pesquisas na área de representações sociais, gestão da educação, politicas públicas, avaliação e educação infantil. Membro do Grupo de Pesquisa Políticas, Formação do Professor, Trabalho Docente e Representações Sociais (POFORS) pela PUCPR sob a orientação da prof Dra Romilda Teodora Ens.

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Published

2025-08-21

How to Cite

Queiroz, D. C. de, & Mello, E. H. (2025). The Impacts of Artificial Intelligence on Personalized Learning in Distance Education Courses in Brasil. EaD Em Foco, 15(1), e2543. https://doi.org/10.18264/eadf.v15i1.2543

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