Effectiveness of an Online Course in Developing Skills for Public Health Management
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v15i1.2508Keywords:
Publichealth, Professional competence, Distanceeducation, Effectiveness-efficacyevaluationofinterventionsAbstract
The incorporationofinnovativepedagogicalstrategiesand digital tools for the developmentofPermanent Health Education (PHE) actions, under the scopeofDistanceEducation (DE) and the offerof online courses, have the potentialtoincreaseengagementand the apprehensionofknowledgeamonghealthprofessionals. Thesestrategiesfacilitate the rapiddisseminationofinformationandpromoteinteractionbetweentheseprofessionals, overcominggeographicaland time barriersandbroadeningaccessto CHE actions. Despite the recognitionof the benefitsandadvantagesassociatedwithsuchcourses, there are still gaps in knowledgeabouttheireffectiveness. Thisstudyaimedtoevaluate the effectivenessofan online course for developing the skills ofprofessionalsworking in publichealth management. Thiswasaneffectiveevaluationstudyusing a quantitativemethod. Data wascollectedfrom 247 reportsfromprofessionalswhoansweredall the learning, reactionandimpact assessment instruments. Finally, the analysisof the data revealedstatisticallysignificantassociationsbetween the evaluations, indicating a positive impacton the developmentof the essentialcompetencesofprofessionalswhowork in publichealth management andtookpart in the course.
Keywords: Publichealth. Professional competence. Distanceeducation.
Downloads
References
ABBAD, G. S. et al. Medidas de Avaliação em treinamento, desenvolvimento e educação: ferramentas para gestão de pessoas. Porto Alegre: Artmed, 2012.
ALMEIDA, A. O. et al. Cursos remotos para promoção do desenvolvimento dos profissionais de enfermagem de hospital de ensino durante a Pandemia: experiência e resultados. Sínteses: Revista Eletrônica do SimTec, n. 8, Eixo 4, p. e0220948-e0220948, 2022. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/simtec/article/view/18181 Acesso em: 2 set. 2024.
ANDRADE, R. B. N. M.; ZERBINI, T. Efetividade de um curso online de formação para professores: proposta de um modelo preditor. ETD-Educação Temática Digital, v. 25, p. e023033-e023033, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.20396/etd.v25i00.8666572 Acesso em: 2 set. 2024.
AQUINO, E. et al. Social distancingmeasurestocontrol the COVID-19 pandemic: potentialimpactsandchallenges in Brazil. Ciência & Saúde Coletiva, v. 25, p. 2423-2446, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1413-81232020256.1.10502020 Acesso em: 2 set. 2024.
ARAUJO, M. C. S. Q.; ABBAD, G. S.; FREITAS, T. R. Evaluationoflearning, reactionandimpactofcorporate training atwork. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 35, p. e35511, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0102.3772e35511 Acesso em: 2 set. 2024.
ARCARI, J. M. et al. Manager profile andpracticesofcountyhealth management in the Unified Health System (SUS) accordingtopopulationsize in the municipalitiesof the Rio Grande do Sul state. Ciência & Saúde Coletiva, v. 25, n. 2, p. 407-421, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1413-81232020252.13092018 Acesso em: 2 set. 2024.
BRASIL. Ministério da Saúde. Política nacional de educação permanente em saúde: o que se tem produzido para o seu fortalecimento? Brasília: Ministério da Saúde, 2018. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/politica_nacional_educacao_permanente_saude_fortalecimento.pdf Acesso em: 2 set. 2024.
CASTRO, J. L. et al. Os desafios da gestão do trabalho nas secretarias estaduais de saúde no Brasil. Brasília: CONASS, 2019. Disponível em: https://www.conass.org.br/biblioteca/download/7157/ Acesso em: 2 set. 2024.
COSTA, A. K. V. et al. Tecnologias da informação e comunicação: educação em saúde e educação permanente voltadas à COVID-19. Revista de Enfermagem e Atenção à Saúde, v. 13, n. 1, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.18554/reas.v13i1.5909 Acesso em: 7 mar. 2025.
CRESWELL, J. W.; CRESWELL, J. D. Métodos Quantitativos. In: CRESWELL, J. W.; CRESWELL, J. D. (org.). Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. 5. ed. Porto Alegre: Penso, p. 123-148.
GOMES, D. E. et al. Effectivenessof professional training offered in distanceeducation: theoreticalvalidationofaninstrument. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 28, p. 762-783, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-40362019002701667 Acesso em: 2 set. 2024.
HORTELAN, M. S. et al. The role ofpublichealth managers in a borderregion: a scoping review. Acta Paulista de Enfermagem, v. 32, p. 229-236, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1982-0194201900031 Acesso em: 2 set. 2024.
KRICHNER, E. A. Vivenciando os desafios da educação em tempos de pandemia. In: PALÚ, J.; SCHÜTZ, J. A.; MAYER, L. (org.). Desafios da educação em tempos de pandemia. Cruz Alta: Ilustração, 2020. p. 45-53.
LOTTA, G. et al. A pandemia de COVID-19 e (os) as profissionais de saúde pública: uma perspectiva de gênero e raça sobre a linha de frente. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2021. Disponível em: https://portal.fiocruz.br/documento/pandemia-de-covid-19-e-osas-profissionais-de-saude-publica-uma-perspectiva-de-genero-e Acesso em: 2 set. 2024.
LOYOLA, M. A. COVID-19: uma agenda de pesquisa em torno das questões de gênero. Physis: Revista de Saúde Coletiva, v. 30, n. 3, p. e300312, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0103-73312020300312 Acesso em: 2 set. 2024.
MACHADO, M. H. et al. Pesquisa Perfil da Enfermagem no Brasil: Relatório Final. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2017.
ORGANIZACIÓN PANAMERICANA DE LA SALUD. Competenciasesencialesensalud pública: un marco regional para las Américas. 2013. Disponível em: http://www.observatoriorh.org/sites/default/files/webfiles/fulltext/2014/competencias_sp.pdf Acesso em: 8 mai. 2025.
ORGANIZAÇÃO PAN-AMERICANA DA SAÚDE. Política e gestão da força de trabalho em saúde no contexto da resposta à pandemia da COVID-19: orientação provisória. Washington: OPAS, 2020. Disponível em: https://iris.paho.org/bitstream/handle/10665.2/53295/OPASWBRAPHECOVID-19210009_por.pdf?sequence=1&isAllowed=y Acesso em: 2 set. 2024.
PARANÁ. Secretaria de Estado da Administração e da Previdência. Resolução n° 16340, de 31 de outubro de 2018. Prorroga prazo de validade do concurso público. Diário Oficial do Estado do Paraná, Curitiba, 31 out. 2018. Disponível em: https://fs.ibfc.org.br/arquivos/d793ec4a7c38f0c34f48219ae476afad.pdf Acesso em: 30 mai. 2024.
SADE, P. M. C. et al. Avaliação dos efeitos da educação permanente para enfermagem em uma organização hospitalar. Acta Paulista de Enfermagem, v. 33, p. eAPE20190023, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.37689/acta-ape/2020AO0023 Acesso em: 30 mai. 2025.
TRINDADE, C. E.; PIRES, F. S. Espaços de educação permanente em saúde e o contexto pós-pandêmico. Saberes Plurais Educação na Saúde, v. 8, n. 1, p. e140256, 2024. DOI: 10.54909/sp.v8i1.140256. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/saberesplurais/article/view/140256 Acesso em: 7 mar. 2025.
VICENTE, C. A. B. et al. Educação permanente sobre abordagem clínica e cuidados precoces à COVID-19 na atenção primária e vigilância à saúde na Bahia. In: VIEIRA, S. L. (org.). Educação, trabalho e gestão na saúde: reflexões, reflexos e ações. São Paulo: Editora Científica Digital, 2021. p. 46-62.
WENHAM, C.; SMITH, J.; MORGAN, R. COVID-19: the genderedimpactsof the outbreak. The Lancet, v. 395, n. 10227, p. 846-848, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30526-2 Acesso em: 2 set. 2024.
WORLD HEALTH ORGANIZATION. Maintainingessentialhealthservices: operationalguidance for the COVID-19 context: interim guidance. Geneva: WHO, 2020. Disponível em: https://www.who.int/publications/i/item/WHO-2019-nCoV-essential-health-services-2020.1 Acesso em: 2 set. 2024.
XAVIER, T. B. et al. Use ofdentistryeducation web resourcesduringpandemic COVID-19. BrazilianJournalof Health Review, v. 3, n. 3, p. 4989-5000, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.34119/bjhrv3n3-081 Acesso em: 2 set. 2024.
YANG, Y. et al. The relationshipsofmotivationand self-regulationtostudents’ cognitivepresenceand empowerment in online learningenvironment. EducationandInformation Technologies, p. 1-24, 2024. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/s10639-024-12674-3?utm_source=chatgpt.com Acesso em: 6 mar. 2025.
ZAGO, D. P. L. et al. Mapeamento de competências essenciais: conhecimentos, habilidades e atitudes para gestão em saúde pública. Saúde em Debate, v. 48, n. 142, p. e9184, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.1590/2358-289820241429184P Acesso em: 7 mar. 2025.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 EaD em Foco

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.