Curation of Digital Educational Resources in the Reading and Textual Production Discipline of the Virtual University of the State of São Paulo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v15i1.2486

Keywords:

Curation, Reading and text production, Digital educational resources

Abstract

This article investigates the curation process of digital educational resources in the Reading and Text Production discipline (LET100) at the Virtual University of the State of São Paulo (UNIVESP). The discipline, a fundamental part of the basic cycle of all undergraduate courses, aims to develop reading and writing skills in more than 25,000 incoming students annually. The methodology used involved the documentary analysis of the discipline's materials and non-participant observation of the Virtual Learning Environment. LET100 uses a variety of digital educational resources, such as video lessons, basic texts, quizzes, and discussion forums, to create a dynamic and interactive learning experience. The selection and organization of these resources reflect a commitment to meaningful and autonomous learning, essential characteristics for success in Distance Education (DE). The preliminary results point to the importance of digital curation in the organization of resources and in supporting student learning. The study analyzes the structure of the discipline, the pedagogical objectives, and the choice of digital resources, demonstrating how digital curation contributes to the construction of an engaging and effective learning environment. The research highlights the importance of LET100 in the development of essential skills for the academic and professional success of UNIVESP students.

 

Keywords: Curation. Reading and text production.  Unives. EaD. Digital educational resources.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGUIAR, E. As novas tecnologias e o ensino-aprendizagem. Revista Vértices, [S. l.], v. 10, n. 1/3, p. 63–72, 2023. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/1809-2667.20080006 Acesso em: 17 jul. 2024.

ARAÚJO, N. Curadoria digital: o importante papel do professor como curador de recursos educacionais digitais. In: FINARDI, K.; TÍLIO, R.; BORGES, V.; DALLAGNELO, A.; RAMOS FILHO, E. Transitando e transpondo n(a) linguística aplicada. Campinas: Pontes, 2019.

BASSANI, P; MAGNUS, E; WILBERT, B. A curadoria digital on-line e o processo de formação do professor-autor: experiências de autoria em/na rede. Interfaces Científicas — Educação, v. 6, n. 1, p. 93–106, 2017. Disponível em: https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/4437. Acesso em: 3 ago. 2024.

BEVILÁQUA, A. et al. Princípios de curadoria de recursos digitais em inglês como Segunda Língua no ELO em Nuvem. Ilha do Desterro, Florianópolis, v. 74, p. 247–268, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/desterro/article/view/80087 Acesso em: 25 jul. 2024.

CHARLES, S. Cartas sobre a hipermodernidade ou o hipermoderno explicado às crianças. São Paulo: Bacarolla, 2009.

CUNHA, R. F.; OLIVEIRA, J. P. A expansão da EaD no Brasil e o papel das universidades públicas na democratização do ensino superior. Revista Brasileira de Educação Superior, v. 8, n. 3, p. 345-368, 2022.

FREITAS, L. M.; PEREIRA, J. F.; SILVA, M. H. A inclusão e a EaD: desafios e perspectivas nas universidades estaduais. Revista de Educação a Distância e Inclusão Digital, v. 5, n. 2, p. 102-118, 2021.

GOMÉZ, Á. Educação na era digital: a escola educativa. Trad. de Marisa Guedes. Porto Alegre: Penso, 2015.

INEP. Ensino à distância se confirma como tendência. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. (2020). Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/assuntos/noticias/censo-da-educacao-superior/ensino-a-distancia-se-confirma-como-tendencia Acesso em: 4 ago. 2024.

LEFFA, V. Nem tudo que balança cai: objetos de aprendizagem no ensino de línguas. Revista Polifonia. Cuiabá, v. 12, n. 2, p. 15–45, 2006. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/polifonia/article/view/1069 Acesso em: 25 jul. 2024.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Relatório sobre o ensino a distância no Brasil: políticas e avanços. Brasília: MEC, 2020. Disponível em: https://www.gov.br/mec/ensinoadistancia Acesso em: 20 ago. 2024.

SILVA, A.; SOUZA, J. Linguagem e prática social: um estudo sobre coesão e coerência textual na EaD. Revista Brasileira de Educação a Distância, v. 10, n. 2, p. 123–145, 2020.

SIMÕES, A. Modelos de educação 1.0; 2,0; 3,0 e 4,0. Disponível em: https://www.linkedin.com/pulse/modelos-de-educacao-10-20-30-e-40-andre-simoes/ Acesso em: 25 jul. 2024.

SOUZA, A; SCHNEIDER, H. Da educação 1,0 à educação 3.0: desafios para a prática docente no Século XXI. Olhar de Professor, Ponta Grossa, v. 25, p. 1-20, 2022. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/17555 Acesso em: 25 jul. 2024.

SUNAGA, A; CARVALHO, C. As tecnologias digitais no ensino híbrido. In: BACICH, Lilian; NETO, José Carlos; TREVISANI, Fabio (Orgs.). Ensino Híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015, p. 142–168.

THOMPSON, J. A interação mediada na era digital. Matrizes, São Paulo, v. 12, n. 3, p. 17–44, set./dez. 2018. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/download/153199/149813 Acesso em: 25 jul. 2024.

UNIVERSIDADE VIRTUAL DO ESTADO DE SÃO PAULO. História e Estrutura. 2023. Disponível em: https://univesp.br/institucional/historia Acesso em: 04 ago. 2024.

UNIVERSIDADE VIRTUAL DO ESTADO DE SÃO PAULO. Projeto Pedagógico dos Cursos de Licenciatura. 2020. Disponível em: https://univesp.br/cursos/licenciatura Acesso em: 04 ago. 2024.

UNIVESP. Plano de Desenvolvimento Institucional 2023–2027. Disponível em: https://univesp.br/institucional/plano-de-desenvolvimento-institucional Acesso em: 25 jul. 2024.

UNIVESP. Relatório Anual de Atividades 2023. São Paulo: Univesp, 2023. Disponível em: https://univesp.br/transparencia/relatorios-e-balancos Acesso em: 4 ago. 2024.

UNIVESP. UNIVESP abre inscrições para vestibular 2023 na próxima segunda. Disponível em: https://univesp.br/noticias/univesp-abre-inscricoes-para-vestibular-2023-na-proxima-segunda Acesso em: 22 jun. 2024.

Published

2025-06-13

How to Cite

Silva, L. B. M. da, Ueti, L. S., Carneiro, P. A., Ferrari, H., & Mota, R. (2025). Curation of Digital Educational Resources in the Reading and Textual Production Discipline of the Virtual University of the State of São Paulo. EaD Em Foco, 15(1), e2486. https://doi.org/10.18264/eadf.v15i1.2486

Issue

Section

Original Articles