Continuing Education for Teachers in Special Education at a Distance: a Study on the Lato Sensu Graduate Program at the Federal University of ABC
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v15i1.2477Keywords:
Pedagogical practices, Postgraduate specialization, Inclusive education, Teacher training, Open University of BrazilAbstract
This study investigated the contributions of the specialization course in Special and Inclusive Education offered by the Federal University of ABC (UFABC) in a distance-learning format to the continuing education of teachers. The research stems from the issue of insufficient initial and continuing teacher education to meet the demands of Special Education, particularly regarding the practical application of knowledge in the classroom. The objective was to identify best practices and teaching strategies that support the effective implementation of inclusion policies. This is a qualitative study with a descriptive and exploratory character, conducted in two stages: an in-person activity featuring an open-ended question and an online questionnaire covering sociodemographic aspects and participants’ perceptions of the course. Eighty-six students from the 2023–2025 cohort participated, distributed across four educational centers in the state of São Paulo. Data were analyzed using Iramuteq software, which enabled the identification of patterns and categories through various textual analysis techniques: similarity analysis, word cloud generation, and descending hierarchical classification (DHC). The results indicate that the course contributed to the improvement of pedagogical practice by promoting the use of inclusive strategies contextualized to the school environment. However, challenges were reported, such as technological adaptation and the reconciliation of course requirements with professional routines. The study underscores the importance of public policies that ensure access to continuing education as a means of consolidating inclusive educational practices in Brazil.
Keywords: Pedagogical practices. Open University of Brazil. Teacher training. Inclusive education. Postgraduate specialization.
Downloads
References
BRASIL. Decreto Federal n. 7611 de 17 de novembro de 2011. Dispõe sobre a Educação Especial, o Atendimento Educacional Especializado e dá outras providências. Diário Oficial da União, 18 de novembro de 2011.
BRASIL. Ministério da Saúde. Resolução 510/2016: Dispõe sobre as Diretrizes e Normas Regulamentadoras de Pesquisas Envolvendo Seres Humanos. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 24 maio 2016. Disponível em: https://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2016/Reso510.pdf Acesso em: 12 dez. 2024.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução n. 2, de 11 de setembro de 2001, institui as Diretrizes Nacionais para a Educação Especial na Educação Básica. Brasília: CNE/CEB, 2001.
CAPELLINI, V. L. M. F.; RODRIGUES, O. M. P. R. Concepções de professores acerca dos fatores que dificultam o processo da educação inclusiva. Educação, v. 32, n. 03, p. 355-364, 2009.
CAPELLINI, V. L. M. F; MORIYA SCHLÜNZEN, E. T. Análise de um curso de especialização em Educação Especial na modalidade a distância (EaD) em parceria com a Secretaria de Educação do Estado de São Paulo (SEE/SP). In: III CONGRESSO NACIONAL DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES (CNFP) E XIII CONGRESSO ESTADUAL PAULISTA SOBRE FORMAÇÃO DE EDUCADORES (CEPFE), 3, 2016, Lindoia. Anais [...] Lindoia: 2016. p. 3.166-3.176.
CARVALHO, L. C.; ANTUNES, H. S. Estado do conhecimento sobre formação permanente de professores, educação especial e docência inclusiva. Research, Society and Development, v. 10, n. 2, e43810212843, 2021.
CASAGRANDE, R. de C. O campo acadêmico da Educação Especial no Brasil. 2020.Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa, 2020.
CRESWEL, J. W. Projeto de pesquisa: método qualitativo, quantitativo e misto. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2007.
DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. Introdução: a disciplina e a prática da pesquisa qualitativa. In: DENZIN, N. K. e LINCOLN, Y. S. (Orgs.). O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2006. p. 15-41.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo. Atlas. 1991.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
KAMAZAKI, S. G. C. et al. Formação de professores em educação especial na modalidade EaD: alguns apontamentos sobre seis cursos de especialização. EaD em Foco, v. 7, n. 3, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.18264/eadf.v7i3.549 Acesso em: 14 nov. 2024.
MATOS, A. A. M.; BORGES, S. S. Políticas de formação continuada docente para a educação inclusiva. Revista JRG de Estudos Acadêmicos, v. 7, n. 16, p. e161314-e161314, 2024.
MAZZOTTA, M. J. S. Políticas e práticas de educação inclusiva. São Paulo: Cortez, 2010.
MINHOLI, F. S.; ROCHA, L. R. M. da .Materiais Acessíveis para o Ensino de Matemática para Educandos com deficiência visual: uma revisão de literatura. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 30, p. e0064, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1980-54702024v30e0064 Acesso em: 14 dez. 2024.
MORIYA SCHLÜNZEN, E. Educação Especial e o papel do professor na inclusão escolar. São Paulo: EdUFSCar, 2015.
NABEEL, T. Teacher education for distance learning based special education in pakistan. Turkish Online Journal of Distance Education, v. 10, n. 1, p. 83-95, 2009.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS (ONU). Declaração de Salamanca e linha de ação sobre necessidades educativas especiais. Salamanca: UNESCO, 1994.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS (ONU). Convenção sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência e seu protocolo facultativo. Nova York: ONU, 2006.
PEYTON, D. J. et al. Special education teacher shortage: Differences between high and low shortage states. Teacher Education and Special Education, v. 44, n. 1, p. 5-23, 2020.
PLETSCH, M. D. Deficiência múltipla: formação de professores e processos de ensino-aprendizagem. Cadernos de pesquisa, v. 45, p. 12-29, 2015.
RICHARDSON, R. J. Pesquisa social: métodos e técnicas. São Paulo: Atlas, 1999.
ROCHA, L. R. M. da; OLIVEIRA, J. P. de. Análise textual pormenorizada da Lei Brasileira de Inclusão: perspectivas e avanços em relação aos direitos das pessoas com deficiência. Práxis Educativa, [S. l.], v. 17, p. 1–16, 2022. DOI: https://doi.org/10.5212/praxeduc.v.17.19961.048 Acesso em: 18 dez. 2024.
SCHIRMER, C. R.; SILVA, S. N. L.; AIRES, M. G. L. Formação Continuada de professores em Educação Especial: uma revisão narrativa da literatura. Teoria e Prática da Educação, v. 26, e64128, 2023.
UCHOA, M. R.; CHACON, J. S. Formação de professores e políticas públicas para a educação inclusiva. Revista Brasileira de Educação, v. 27, 2022.
VIEIRA, M. M. F.; ZOUAIN, D. M. Pesquisa qualitativa em administração: teoria e prática. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2005.
ZUCCHETTI, D T. A inclusão escolar vista sob a ótica de professores da escola básica. Educação em Revista: Belo Horizonte, v. 27, n. 2, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 EaD em Foco

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.