History of Distance Education in Public Higher Education Institutions in Ceará that Offer Degrees in Mathematics: Expansion and Challenges to Democratization
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v15i1.2473Keywords:
Distance education, Open University of Brazil, Higher education, Degree in MathematicsAbstract
Our aim is to retrieve the history of the public higher education institutions that offer distance learning via an agreement with the Open University of Brazil (UAB), with financial support from the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES), especially those that have a history of offering distance learning degrees in mathematics in the state of Ceará: the Federal University of Ceará(UFC), the Federal Institute of Ceará(IFCE), the Federal University of Cariri (UFCA), the Regional University of Cariri(URCA) and the State University of Ceará(UECE). This research has a qualitative approach and is characterized as bibliographical and documentary. Its theoretical basis is books and articles on the history of distance education in Ceará. The results indicate that three institutions (UFC, UECE and IFCE) have a consolidated history of offering distance learning degrees, especially in Mathematics, while two (UFCA and URCA) are still embryonic and have few actions in this modality. In conclusion, it can be seen that the majority of public higher education institutions in Ceará (UFC, UECE and IFCE) already have a consolidated history of offering semi-presential higher education courses that are (were) offered by UAB/CAPES, especially those that offer a distance learning degree in Mathematics.
Keywords: Distance education. Open University of Brazil. Higher education. Degree in Mathematics. Ceará.
Downloads
References
ALMEIDA, N. F. A universidade aberta da URCA e a oferta do curso de direito administrativo e gestão pública: tecendo trajetórias. In: BORGES NETO, Hermínio. et al. (Orgs). Ead no estado do Ceará: história, memória e experiências formativas I. Curitiba: Editora CRV, 2021. (Coleção Sequência Fedathi, v. 5).
ARAÚJO, A. C. U. A feminização do magistério na educação a distância em perspectiva comparada: entre a professora tutora e a professora do passado. 2015. 226f. – Tese (Doutorado) – Universidade Federal do Ceará, Programa de Pós-graduação em Educação Brasileira, Fortaleza (CE), 2015. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/handle/riufc/14376 - Acesso em 10 jun. 2025.
ARAÚJO, A. C. U.; VASCONCELOS, F. H. L. Interfaces digitais, educação em rede e ead: qual futuro a vislumbrar? In: CAVALCANTE, M. J. M.; HOLANDA, P. H. C.; TORRES, A. L. M. M. (Orgs). Tecnologias da educação: passado, presente, futuro. Fortaleza: Edições UFC, 2018.
BRANCO, F. F. C. et al. Evasão nos cursos de graduação e especialização a distância ofertados pela UECE/UAB: índices quantitativos e análise reflexiva. In: BORGES NETO, Hermínio. et al. (Orgs). Ead no estado do Ceará: história, memória e experiências formativas I. Curitiba: Editora CRV, 2021. (Coleção Sequência Fedathi, v. 5).
BORGES NETO, H. et al. (Orgs.). EaD no estado do Ceará: história, memória e experiências formativas I. Curitiba: Editora CRV, 2021. (Coleção Sequência Fedathi, v. 5).
CAVALCANTE, M. J. M.; HOLANDA, P. H. C.; TORRES, A. L. M. M. (Orgs). Tecnologias da educação: passado, presente, futuro. Fortaleza: Edições UFC, 2018.
CEARÁ. OFÍCIO 567/2023/GR/REITORIA, de 16 de novembro de 2023. Disponível em: https://www.ufc.br/images/_files/231124_oficio_uab_ufc.pdf - Acesso em 10 jun. 2024.
CEARÁ. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE). O CREaD. 12 mai. [Fortaleza: IFCE, 2021]. Disponível em: https://ifce.edu.br/ead/menu/o-campus - Acesso em: 11 de jul. 2023.
CEARÁ. Universidade Federal do Cariri (UFCA). Sobre o curso (matemática). 06 mar. [Juazeiro do Norte: UFCA, 2023]. Disponível em: https://www.ufca.edu.br/cursos/graduacao/matematica-ead-uab-ufca/sobre-o-curso/ - Acesso em: 20 de abr. de 2024.
CEARÁ. Universidade Federal do Cariri (UFCA). Centro de Educação a Distância (Cead). 14 jul. [Juazeiro do Norte: UFCA, 2022]. Disponível em: https://www.ufca.edu.br/cursos/educacao-a-distancia/centro-de-educacao-a-distancia/ - Acesso em: 20 de abr. de 2024.
CEARÁ. Plano de gestão da UECE 2021 - 2025. Fortaleza: EdUECE, 2021. Disponível em: https://www.uece.br/wp-content/uploads/2021/12/Plano-de-Gesta%CC%83o-2021-2025-REITORIA.pdf - Acesso em: 23 de set. 2023.
CEARÁ. Instituto Universidade Virtual. Projeto pedagógico do curso de licenciatura em matemática semipresencial. Fortaleza, 2011.
CEARÁ. Universidade Estadual do Ceará. Projeto pedagógico do curso graduação em matemática licenciatura a distância. Fortaleza, 2011.
CEARÁ. Universidade Federal do Cariri (UFCA). Projeto pedagógico do curso licenciatura em matemática na modalidade a distância. Icó, 2022.
CEARÁ. Universidade Regional do Cariri (URCA). Projeto pedagógico do curso de licenciatura em matemática: modalidade à distância. Crato, 2022.
FREITAS, L. G. de; SOUSA, C. A. M.. Mediação pedagógica na educação a distância: as pesquisas brasileiras. Linhas Críticas, Brasília , v. 19, n. 40, p. 523-542, dez. 2013 . Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-04312013000300003&lng=pt&nrm=iso - Acesso em: 18 jun. 2025.
GONZALEZ, M. Fundamentos da tutoria em educação a distância. 2. ed. São Paulo: Avercamp, 2015.
GOMES, C. A.; SOUSA, C. A. M.; FIERRO, M. C.. A inteligência artificial na educação: será o professorado substituível? Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 24, n. 83, 2024. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/dialogoeducacional/article/view/31238 - Acesso em: 18 jun. 2025.
JOYE, C. R.; ARAÚJO, R. T. S. Percursos para institucionalização da EAD no IFCE: a construção de uma sistêmica de gestão. Horizontes - Revista de Educação, [S. l.], v. 7, n. 14, p. 19–39, 2019. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/horizontes/article/view/10545 - Acesso em: 25 jun. 2023.
JOYE, C. R. et al. A educação a distância como ação político-pedagógica: histórico institucional da expertise do IFCE. In: BORGES NETO, H. et al. (Orgs). Ead no estado do Ceará: história, memória e experiências formativas I. Curitiba: Editora CRV, 2021. (Coleção Sequência Fedathi, v. 5).
KATO, F. B. G.; ALVES, A. O. A. O sistema UAB e a universidade flexível: o caso da UFPA. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 11, n. 00, p. e025011, 2023. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8673690 - Acesso em: 18. jun. 2025.
LEMOS, A. Cibercultura: tecnologia e vida social na cultura contemporânea. 5. ed. Porto Alegre: Sulina, 2010.
LITTO, F. M.; FORMIGA, M. Educação a distância: o estado da arte. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2009.
LOUREIRO, R. C.; LIMA, L. Instituto universidade virtual e o desenvolvimento histórico da educação a distância na universidade federal do Ceará. In: BORGES NETO, Hermínio. et al. (Orgs). Ead no estado do Ceará: história, memória e experiências formativas I. Curitiba: Editora CRV, 2021. (Coleção Sequência Fedathi, v. 5).
MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Técnicas de pesquisa. 8. ed. 2. reimpr. São Paulo: Atlas, 2018.
SANTOS, I. E. Manual de métodos e técnicas de pesquisa científica. 12. ed. rev. e atual. Niterói, RJ: Impetus, 2016.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO CEARÁ (UFC). Notícias do Portal UFC. UFC se desvincula do programa Universidade Aberta do Brasil e busca assegurar novo modo de ensino a distância. 2023. Disponível em: https://www.ufc.br/noticias/18380-ufc-se-desvincula-do-programa-universidade-aberta-do-brasil-e-busca-assegurar-novo-modo-de-ensino-a-distancia
VIDAL, E. M.; MAIA, J. E. B. Introdução a EaD e Informática Básica. 2. ed. Fortaleza: EdUECE, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 EaD em Foco

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.