Development of Gamified Mathematics Learning Objects In a Massive Open Online Course
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v15i1.2447Keywords:
Gamified learning objects, Continuing training, Teaching mathematics, MOOCs.Abstract
This article presents a professional doctoral research conducted from 2019 to 2023 at the Federal Technological University of Paraná. The research aimed to analyze how the development of gamified learning objects impacted the teaching knowledge and technological expertise of Mathematics teachers in a massive open online course. To achieve this, we conducted a qualitative study from a pragmatic philosophical perspective, exploring studies on digital technologies in Mathematics education and creating and offering a massive open online course for middle and high school Mathematics teachers. A total of 113 participants enrolled in the course, of which 28 completed it. Data produced by this audience were collected through questionnaires, discussion forum entries, materials created by participants, and observations/notes from the researcher. Through the analysis, we found that the course enriched teachers' scientific and technical knowledge, fostering teaching knowledge and technological expertise in digital technologies, thus impacting educational processes in Mathematics. As an educational product, we made improvements to the course and allocated it to the Sophia Portal of the University.
Keywords: Gamified learning objects. Continuing training. Teaching mathematics. MOOCs. Digital technologies.
Downloads
References
ALVES, M. M.; TEIXEIRA, O. Gamificação e objetos de aprendizagem: contribuições da gamificação para o design de objetos de aprendizagem. In: FADEL, L. M. et al. (Orgs.). Gamificação na educação. São Paulo: Pimenta Cultural, 2014. p. 122 - 142.
BATES, T. Educar na era digital: design, ensino e aprendizagem. Bates, A. W. Tradução: João Mattar, 1 ed., São Paulo: Artesanato Educacional, 2017. 640 p.
GAUTHIER, C. et al. Por uma teoria da pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. 2ª ed. Ijuí: Editora Ijuí, 2006. 490 p.
JAMES, W. Pragmatismo. São Paulo: Abril Cultural, 1974. 222 p.
KENSKI, V. M. O novo ritmo das informações. Campinas: Papirus, 2012. 141 p.
MARTINEZ, C. S. M. Objeto de aprendizagem gamificado 2D na modalidade EAD para o desenvolvimento de competências profissionais. 2019. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação e Novas Tecnologias) – Centro Universitário Internacional Uninter, Curitiba, 2019.
MATTAR, J. Web 2.0 e redes sociais na educação. São Paulo: Artesanato Educacional, 2013. 192 p.
MAYER, R. Multimedia learning. New York: Cambridge University Press, 2001. 320 p.
MEREDYK, F. A formação de professores de matemática no contexto das tecnologias digitais: desenvolvendo aplicativos educacionais móveis utilizando o software de programação App Inventor 2. 2019. Dissertação (Mestrado em Ciências e em Matemática) – UFPR, Curitiba, 2019.
MOTTA, M. S.; KALINKE, M. A. Uma proposta metodológica para a produção de objetos de aprendizagem na perspectiva da dimensão educacional. In: KALINKE, M. A.; MOTTA, M. S. (Orgs.). Objetos de aprendizagem: pesquisas e possibilidades na Educação Matemática. Campo Grande, MS: Life Editora, 2019, p. 203 - 218.
PADILHA, R. O Desafio da Formação Docente: Potencialidades da Gamificação aliada ao GeoGebra. 2018. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade de Caxias do Sul, Caxias do Sul, 2018.
PSZYBYLSKI, R. F. O uso do software de programação App inventor 2 na formação inicial de professores de ciências. 2019. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – UTPR, Curitiba, 2019.
SALDAÑA, J. The Coding Manual for Qualitative Researchers Second Edition. Thousand Oaks: SAGE Publications, 2013, 329 p.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 17. ed., Petrópolis: Vozes, 3ª reimpressão, 2017. 328 p.
WERBACH, K.; HUNTER, D. For the win: how game thinking can revolutionize your business. Philadelphia: Wharton Digital Press, 2012. 144 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 EaD em Foco

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.