O Lugar da Interação como Estratégia de Aprendizagem Offline na Formação Inicial do Professor de Inglês na Modalidade a Distância
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v15i1.2439Keywords:
Interaction, Learning strategies, Pre-service training, EaDAbstract
In this paper, we analyze interaction as an offline learning strategy in initial English teacher training in distance learning, based on Vygotsky’s sociocultural theory. Eighteen reports from initial English teacher training students were collected. The collected corpus was subjected to content analysis to determine the frequency with which the trainees use interaction as a learning strategy when they are outside the Moodle platform, the essence and purpose of the interaction. The research concludes that interaction does not occupy a privileged place in the choice of offline learning strategies, since structured review is the most used strategy. However, when interaction is used, it takes the form of group discussion, group reading and consultation with others.
Downloads
References
ABBAD, G. DA S.; CORRÊA, V. P.; MENESES, P. P. M. Avaliação de treinamentos a distância: relações entre estratégias de aprendizagem e satisfação com o treinamento. RAM - Revista de Administração MacKenzie, v. 11, n. 2, p. 43–67, 2010.
BACAN, A. R.; MARTINS, G. H.; SANTOS, A. A. A. DOS. Adaptação ao Ensino Superior, Estratégias de Aprendizagem e Motivação de Alunos EaD. Psicologia: Ciência e Profissão, v. 40, 2020.
BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.
BROWN, H. D. Teaching by principles: an interactive approach to language pedagogy. 2. ed. NewYork: Longman, 2001.
BUQUE, S. L. Relato de experiências da Universidade Pedagógica na implementação de Educação a distância na formação de professores do Ensino Secundário Geral. ABED. Anais...São Paulo: 2010.
COHEN, L.; MANION, L.; MORRISON, K. Research methods in education. 6. ed. London-New York: Routledge, 2007.
DURSO, S. DE O.; DECOSTER, S. R. A. Análise da relação entre o desempenho acadêmico e as estratégias de aprendizagem de graduandos de Contabilidade do EAD. Revista Catarinense da Ciência Contábil, v. 21, p. e3303, 31 ago. 2022.
FIGUEIREDO, F. J. Q. DE. A aprendizagem colaborativa de línguas: considerações conceituais e aplicações em distintos contextos. Em: FIGUEIREDO, F. J. Q. (Ed.). Aprendizagem colaborativa de línguas. 2. ed. Goiânia: Editora UFG, 2018. p. 13–57.
FIGUEIREDO, F. J. Q. DE. Vygotsky: a interação no ensino/aprendizagem de línguas. São Paulo: Parábola, 2019.
FONSECA, S. M.; NETO, J. A. M. Metodologias ativas aplicadas à educação a distância: revisão de literatura. Revista EDaPECI, v. 17, n. 2, p. 185–197, 2017.
HALL, J. K.; WALSH, M. Teacher-student interaction and language learning. Annual Review of Applied Linguistics, n. 22, p. 186–203, 2002.
INE. Moçambique. Inquérito Demográfico e de Saúde 2022-23. Maputo: [s.n.]. Disponível em: www.ine.gov.mz
KARATAŞ, T. Ö.; TUNCER, H. Sustaining language skills development of pre-service EFL teachers despite the COVID-19 interruption: A case of emergency distance education. Sustainability (Switzerland), v. 12, n. 19, 1 out. 2020.
LEÃO, S. S.; FIALHO, L. M. F.; DE SOUSA, F. G. A. Limites e possibilidades da educação a distância na formação de licenciados em letras/espanhol. Educação Sociedade, n. 44, p. 140–158, 2020.
LEE, Y. Y.; MARTIN, K. I. The flipped classroom in ESL teacher education: An example from CALL. Education and Information Technologies, v. 25, n. 4, p. 2605–2633, 1 jul. 2020.
NG, C. H. Communicative Language Teaching (CLT) through Synchronous Online Teaching in English Language Preservice Teacher Education. International Journal of TESOL Studies, v. 2, n. 2, p. 62–73, 10 jul. 2020.
OLIVEIRA, M. K. DE. O pensamento de Vygotsky como fonte de reflexão sobre a educação. Caderno Cedes, v. XX, n. 35, p. 11–18, 2000.
PAIVA, V. L. M. DE O. E. A WWW e o Ensino de Inglês. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 1, n. 1, p. 93–116, 2001.
PARRATON, H. Distance education for teacher training: international experience. Em: Distance education for language teachers: a UK perspective. Avon: Multilingual Matters, 1995. p. 21–34.
SABBATINI, M. Conceções e estratégias da aprendizagem participativa na educação a distância (EAD). Revista Observatório, v. 3, n. 3, p. 80–99, 2015.
SANTOS, E. Pesquisa-formação na cibercultura. 1. ed. Teresina: EDUFPI, 2019.
SHITSUKA, R.; SHITSUKA, D. M.; BRITO, M. L. A. Estratégias para a construção coletiva ativa do saber em um fórum de educação a distância de um curso de pós-graduação. Revista de Casos e Consultoria, v. 9, n. 3, p. 1–22, 2018.
SILVA, Marco. Sala de aula interativa: a educação presencial e a distancia em sintonia com a era digital e com a cidadania. In: XXIV Congresso Brasileiro da Comunicação - Campo Grande - MS: INTERCOM - Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação, set. 2001.
STREVENS, P. Looking at language learning strategies. In: OXFORD, R. L. (Ed.). Language Learning Strategies: what every teacher should know. New York: Heinle & Heinle Publishers, 1990.
SWAIN, M. The output hypothesis and beyond: mediating acquisition through collaborative dialogue. Em: LANTOLF, J. P. (Ed.). Sociocultural theory and second language learning. Oxford: Oxford University Press, 2000.
SWAIN, M.; LAPKIN, S. Interaction and second language learning: Two adolescent French immersion students working together. Modern Language Journal, v. 82, n. 3, p. 320–337, 1998.
UMEKAWA, E. E. R.; ZERBINI, T. Estratégias de aprendizagem na educação a distância: revalidação de uma escala. Psico, v. 51, n. 2, p. e29638, 12 fev. 2020.
VYGOTSKY, L. S. Mind in society: the development of higher psychological processes. Cambridge: Harvard University Press, 1978.
VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. Tradução: Mônica Stahel M Da Silva. São Paulo: Livraria Martins Fontes Editora, 1991.
ZERBINI, T. et al. Estratégias de aprendizagem em curso corporativo a distância: como estudam os trabalhadores? Psicologia: Ciência e Profissão, v. 35, n. 4, p. 1024–1041, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 EaD em Foco

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.