Art on Virtual Papers: Analysis of Children`s Drawings (5-12 Years Old) about the COVID-19 Pandemic from the “Feelings on Paper” Campaign (2020) By Unicef Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v15i1.2438

Keywords:

COVID-19, Children, Science and art, Science teaching, Drawing analysis

Abstract

Since March 2020 and throughout 2021, we were experiencing pandemic times that caused major social changes in Brazil and the world. At this moment, it was necessary to pay attention to children, who have greater difficulties in expressing their fears and changes in their lives. Through art, expressed feelings related to this period. Thus, we see to relate art with children´s experiences, analyzing cultural expressions that stimulated the emotional and cognitive in society by listening to children´s expression and through one of their favorite activities, drawing, to understand this period. In this way, we analyzed  the drawings and notes in the speeches present in the fifteen artistic wors of the “Felling on Papers” campaign by Unicef Brazil (2020), which aimed to encourage children to express their feelings during the COVID-19 pandemic, with the aim of to identify representations of scientific concepts, emotional, creative and language aspects that expressed reality in the campaign´s works. We observed the impact of the pandemic on the daily lives of children between four and twelve years old and their emotions, expressing the lack of pleasures, activities and entertainment. In addition, the use of technologies in the socialization process in times of social isolation. Finally, we hope that this article will help in teaching science and encourage the formulation of public policies that welcome children into education and health programs, in accordance with their needs, knowledge, fears and desires, contributing to the resumption of reality.

 

Keywords: Science and art. COVID-19. Children. Drawing analysis. Science teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alvaro, Marcela; Folino, Carolina; Massarani, Luisa; Chagas, Catarina. “A máscara salva”: representações sociais da pandemia de covid-19 por meio dos desenhos de crianças cariocas. Saúde Soc. São Paulo, v.30, n.4, e210328, 2021.

Araújo-Jorge, Tania C; Sawada, Anunciata; Rocha, Rita C.M; Azevedo, Sandra M.G; Ribeiro, Josina M; Matraca, Marcus V.C; Borges, Cristina A.X; Assis, Sheila S; Fortuna, Danielle B; Barros, Marcelo D.M; Mendes, Marcelo O; Garzoni, Luciana R; De La Rocque, Lúcia; Meirelles, Rosane M.S; Trajano, Valéria S; Vasconcellos-Silva, Paulo R. CienciArte© no Instituto Oswaldo Cruz: 30 anos de experiências na construção de um conceito interdisciplinar. Ciência e Cultura, 2018.

Bakhtin, Mikhail. Estética da criação verbal/ Mikhail Bakhtin [tradução feita a partir do francês por Maria Emsantina Galvão G. Pereira revisão da traduçãp Marina Appenzellerl. – 2°ed.-São Paulo. Martins Fontes, 1997.

Barbosa-Lima, Maria da Conceição; Carvalho, Anna Maria Pessoa. O desenho infantil como instrumento de avaliação da construção do conhecimento físico. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, vol. 7, n.2, 2008.

Barroco, Sonia Mari Shima; Superti, Tatiane. Vigotski e o estudo da Psicologia da Arte: contribuições para o desenvolvimento humano. Psicologia e Sociedade. Belo Horizonte, v. 26, n. 1, p. 22-31, 2014.

Deslandes, Suely Ferreira; Coutinho, Tiago. O uso intensivo da internet por crianças e adolescentes no contexto da COVID-19 e os riscos para violências autoinfligidas. Ciência & Saúde Coletiva, v. 25, p. 2479-2486, 2020.

Ferreira, Francisco Romão. Ciência e arte: investigações sobre identidades, diferenças e diálogos. Educação e Pesquisa [online]. v. 36(1), p. 261-280, 2010.

Folino, Carolina Habergric; Alvaro, Marcela Vitor; Massarani, Luisa; Chagas, Catarina. A percepção de crianças cariocas sobre a pandemia de COVID-19, SARS-CoV-2 e os vírus em geral. Cad. Saúde Pública 2020; 2021; 37(4), p. 1-13, 2021.

Franco, Nanci Helena Rebouças; Soares, Maria Patricia Figueiredo. “Um jeito negro de ser e viver”: (Re)Inventando a vida no contexto da pandemia da COVID-19 – O que dizem as crianças negras e suas mães. Zero-a-Seis, Florianópolis, v. 22, n. Especial, p. 1229-1254, 2020.

FUNDO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A INFÂNCIA (org.). Sentimentos no Papel. 2020. UNICEF Brasil, Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/sentimentos-no-papel. Acesso em: 22 jul. 2020.

Galhardi, Cláudia Pereira; Freire, Neyson Pinheiro; Minayo, Maria Cecília de Souza; Fagundes, Maria Clara Marques. Fato ou Fake? Uma análise da desinformação frente à pandemia da COVID-19 no Brasil. Ciência & Saúde Coletiva, 25(2)., p. 4204 – 4210, 2020.

Gonh, Maria da Glória. Educação não formal no campo das artes [Livro eletrônico]/ Maria da Gloria Gonh. (org) – São Paulo: Cortez, 2015.

Mendonça, Priscila Bibiano de Oliveira. A metodologia científica em pesquisas educacionais: pensar e fazer Ciência. Interfaces Científicas – Educação, Aracaju, v.5, p. 87-96, 2017.

Natividade, Michelle Regina; Coutinho, Maria Chalfin; Zanella, Andréa Vieira. Desenho na pesquisa com crianças: análise na perspectiva histórico-cultural. Contextos Clínicos, v.1, p. 9-18, 2008.

Paiva. Eny Dórea; Silva, Luciana Rodrigues; Machado, Maria Estela Diniz; Aguiar, Rosane Cordeiro Burla; Garcia, Karina Rangel Silva; Acioly, Paloma Gonçalves Martins. Comportamento infantil durante o distanciamento social na pandemia de COVID-19. Rev Bras Enferm, 2021.

Ramos, Márcia Mara; Leite, Valter de Jesus; Rezende, Janaína Ribeiro. As crianças sem terrinha e o enfrentamento á pandemia de COVID-19: Como brincar, sorrir e lutar nesse contexto?. Zero-a-Seis, Florianópolis, v.22, n. Especial, p. 1305-1331, 2020.

Read, Herbert. A educação pela arte / Herbert Read; tradução Valter Lellis Siqueira. – São Paulo; Martins Fontes, 2001.

Sargentini, Vanice Maria Oliveira. Os estudos do discurso e nossas heranças: Bakhtin, Pêcheux e Foucault. Estudos Linguísticos, XXXV, 2006.

Sawada, Anunciata Cristina Marins Braz; Araúo-Jorge, Tania Cremonini; Ferreira, Francisco Romão. “CienciArte ou Ciência e arte? Refletindo sobre uma conexão essencial”, Educ. Artes Incl. 13(3): 158-177, 2017.

Vigotski, Lev Semionovich. Imaginação e criação na infância: ensaio psicológico para professores. / Lev Semionovitch Vigotski; tradução e revisão técnica Zoia Prestes e Elizabeth Tunes. – 1°ed – São Paulo: Expressão Popuar, 2018.

Vigotski, Lev Semionovich. Pensamento e Linguagem; tradução Jefferson Luiz Camargo; revisão técnica Jose Cipolla Nelo. – 4°ed.- São Paulo: Martins Fontes, 2008.

Vigotski, Lev Semionovich. Psicologia da Arte. – 2°ed. – São Paulo: Martins Fontes, 2001.

Published

2025-05-26

How to Cite

Gonzalez, T. de S., Barbosa-Lima, M. da C. de A., & Vasconcellos-Silva, P. R. (2025). Art on Virtual Papers: Analysis of Children`s Drawings (5-12 Years Old) about the COVID-19 Pandemic from the “Feelings on Paper” Campaign (2020) By Unicef Brazil. EaD Em Foco, 15(1), e2438. https://doi.org/10.18264/eadf.v15i1.2438

Issue

Section

Original Articles