Specialization in Distance Education at Univesp: Contributions to the Training of Postgraduate Students at São Paulo State Universities
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v15i1.2413Keywords:
Facilitator, Teaching, Distance learning, Postgraduate studies, NarrativesAbstract
Often, postgraduate students from different areas of Education do not have the opportunity to undertake didactic-pedagogical training, much less to gain teaching experience. However, initiatives have emerged to overcome this training and educational deficiency, as is the case at Univesp, which focuses on distance education. In this context, the objective of this study is to narrate and discuss the contributions that the Specialization in Didactic-Pedagogical Processes for Distance Learning Courses at Univesp brings to the professional training of postgraduate students at state universities in São Paulo. To this end, each author of this article wrote a narrative with a remarkable episode, considering their experiences as a facilitator at Univesp, and then performed a Narrative Analysis (Riessman, 2005). The conclusion is that the specialization at Univesp, in addition to developing theoretical knowledge about concepts and methods currently used in distance learning courses, enables postgraduate students to acquire practical knowledge related to monitoring and mediation in disciplines of distance learning courses offered by Univesp.
Keywords: Facilitator. Teaching. Distance learning. Postgraduate studies. Narratives.
Downloads
References
ABREU-E-LIMA, D. M.; ALVES, M. N. O feedback e sua importância no processo de tutoria a distância. Pro-Posições, v. 22, n. 2 (65), p. 189-205, maio/ago. 2011.
ALARCON, D. F.; LEONEL, A. A.; ANGOTTI, J. A. O estágio curricular supervisionado em tempos de pandemia: experiência em um curso de ciências biológicas. Em Rede: Revista de Educação a Distância, v. 8, n. 1, p. 1-14, 2021.
ALVES-MAZZOTTI, A. J.; GEWAMDSZNADJDER, F. O método nas ciências naturais e sociais: pesquisa quantitativa e qualitativa. 2ª reimpressão da 2ª edição. São Paulo: Pioneira, 2001. p.107-188.
BITENCOURT, B. M.; SEVERO, M. B.; GALLON, S. Avaliação da aprendizagem no ensino superior: desafios e potencialidades na educação a distância. Revista Eletrônica de Educação, 7(2), 211-226, 2013.
BLOOM, B. S.; KRATHWOHL, D. R. Taxonomy of educational objectives; the classification of educational goals by a committee of college and university examiners. Handbook I: Cognitive Domain. New York, NY; Longmans, Green, 1956.
DE MOURA ANGELIM, R. C.; et al. Educação à distância no ensino superior: relato de experiência em estágio de docência. Revista de Enfermagem do Centro-Oeste Mineiro, [s. l.], v. 9, 2018.
BARBOSA, T. R. C. G.; CARVALHO, M. L. Planejamento e desenvolvimento de cursos em EAD [recurso eletrônico]. Viçosa, MG: Ed. UFV [s. l.] ISSN 2179-1732; n. 31, 2019.
CARMO, R. O. S.; FRANCO, A. P. Da Docência Presencial à Docência Online: Aprendizagens De Professores Universitários na Educação a Distância. Educação em Revista, [s. l.], v. 35, n. 210399, p. 1–29, 2019.
CLANDININ, D. J.; CONNELLY, F. M. Experience and story in qualitative research. [S. l.]: San Francisco: Jossey-Bass, 2000.
CONNELLY, F. M.; CLANDININ, D. J. Relatos de experiencia e investigación narrativa. In: LARROSA, J. et al. Déjame que te cuente: ensayos sobre narrativa y educación. Barcelona: Editorial Laertes, 1995.
CORRÊA, C. S.; RIBEIRO, A. S. L. A formação pedagógica do professor universitário: um olhar sobre a pós-graduação stricto sensu em educação no Brasil. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 40, n. 2, p. 445-462, abr./jun. 2014.
DE ANDRADE CARNEIRO, L. et al. Uso de tecnologias no ensino superior público brasileiro em tempos de pandemia COVID-19. Research, Society and development, v. 9, n. 8, 2020.
FILATRO, A. Design instrucional na prática. São Paulo: Pearson, 2008.
FIORENTINI, D. Learning and professional development of mathematics teacher in research communities. Sisyphus – Journal of Education. v. 1, n. 3, p. 152-181, 2013.
FREITAS, M. T. M.; FIORENTINI, D. As possibilidades formativas e investigativas da narrativa em educação matemática. Horizontes, Itatiba, v. 25, n. 1, p. 63-71, jan./jul. 2007.
GARBIN, M. Desenvolvimento de um programa de capacitação para professores de Matemática do ensino público brasileiro com enfoque na aprendizagem colaborativa. 2014. Tese (Doutorado) — Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2014.
HAYDT, R. C. Avaliação do processo ensino-aprendizagem. 6ª ed. São Paulo: Ática, 2000.
LIMA, J. O. G.; LEITE, L. R. O estágio de docência como instrumento formativo do pós-graduando. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (RBEP)., Brasília, v. 100, n. 256, p. 753-767, set./dez. 2019.
LOVATO, F. L.; MICHELOTTI, A.; DA SILVA LORETO, E. L. Metodologias ativas de aprendizagem: uma breve revisão. Acta Scientiae, v. 20, n. 2, 2018.
MAYER, R. E. Multimedia Learning: Second Edition. University of California: Santa Barbara, 2009.
MOORE, M. G. Teoria da distância transacional. Revista brasileira de aprendizagem aberta e a distância, v. 1, 2002.
PIRES, R. M.; VELOSO, B. G. Os Fóruns de Discussão na Educação a Distância: Estudo de Caso num Curso de Especialização. EaD em Foco, [s. l.], v. 13, n. 1, p. e2030, 2023.
RIESSMAN, C. K. Narrative Analysis. In: KELLY, N. et al. Narrative, Memory & Everyday Life. Huddersfield: University of Huddersfield, 2005, (p. 1-8)
SALES, W. B.; GUERRA, R. O. Reflexões sobre o estágio em docência como instrumento formativo do professor universitário: um relato de experiência. Revista Ciência Plural, [s. l.], v. 9, n. 2, p. 1–19, 2023.
UNIVERSITY OF NEBRASK MEDICAL CENTER. Group work vs. collaborative learning: is there a difference?. Disponível em: https://connected.unmc.edu/blog/2018/05/09/group-work-vs-collaborative-learning-is-there-a-difference/ Acesso em 16 fev. 2025.
UNIVESP. Normas acadêmicas. 2019. Disponível em: https://univesp.br/sites/58f6506869226e9479d38201/assets/5d7a99757c1bd17f6b4dfe1c/Normas_Academicas__1_.pdf Acesso em: 17 ago. 2024.
UNIVESP. Especialização em Processos didático-pedagógicos para cursos na modalidade a distância. 2020. Disponível em: https://univesp.br/sites/58f6506869226e9479d38201/assets/5f9a0d187c1bd102630cd9cd/PPC_-_Especializa__o_julho-2020.pdf Acesso em: 17 ago. 2024.
UNIVESP. Orientações para a Avaliação do Projeto Integrador. 2021. Disponível em: https://assets.univesp.br/Proj_Integrador/Orient_para_avaliacao_do_PI_jan2021.pdf Acesso em: 17 ago. 2024 (a).
UNIVESP. Orientações para Alunos de Projeto Integrador. 2021. Disponível em: https://assets.univesp.br/Proj_Integrador/2023-1S/Orientacoes_para_alunos_de_PI.pdf Acesso em: 17 ago. 2024 (b).
UNIVESP. Participantes do Processo Pedagógico. [S. l.], [s. d.]. Disponível em: https://sites.google.com/view/mediao-univesp/participantes-do-processo-pedagógico?authuser=0 Acesso em: 17 ago. 2024.
ZANETTI, A. Elaboração de materiais didáticos para educação a distância. Biblioteca Virtual do NEAD/UFJF, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 EaD em Foco

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.