Transition from In-Person to Remote Learning and Its Impact on Physiological Sciences: an Integrative Review of Transformations and Effects in the Post-Pandemic Era
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v15i1.2401Keywords:
Universities, Covid-19 Pandemic, Physiology, COVID-19 pandemic, Information technology, Educational assessmentAbstract
With the emergence of the Covid-19 pandemic, remote learning was adopted to continue educational activities. This shift brought limitations to the teaching-learning process in education and physiological sciences. Therefore, the aim of this article is to investigate the impact of the transition from in-person to remote teaching on the educational dynamics of physiological sciences during the pandemic, as well as to analyze the influences of this period on the teaching of these disciplines in the post-pandemic scenario. This research consists of an integrative literature review. Based on the results, the following were identified: the impact of remote learning on the teaching-learning process during the pandemic; the differences between Remote Learning and Distance Education; post-pandemic perspectives for teaching physiological sciences; and the implications for the development of competencies. Thus, it is concluded that remote learning was conceived as a temporary solution, an alternative way of learning during the Covid-19 pandemic, requiring both teachers and students to develop skills and competencies that have become a permanent reality in post-pandemic education. This process led to a matured adaptation for the use of educational technologies and the implementation of more bilateral teaching methods. Moreover, the experience gained with emergency remote learning significantly influenced Distance Education and Hybrid Learning, promoting a more planned and effective integration of digital technologies.
Keywords: Universities. Covid-19 pandemic. Educational assessment. Information technology. Physiology.
Downloads
References
ALVES, A. G. et al. Tecnologia de informação e comunicação no ensino de enfermagem. Acta Paulista de Enfermagem, [S.l.], v. 33, p. eAPE20190138, 2020. DOI: 10.37689/acta-ape/2020AO01385
ALVES, R. S. Impactos da pandemia da Covid-19 no ensino de fisiologia na pós-graduação - desafios e perspectivas. 2023. 109 p. Dissertação (Mestrado em Ciências Fisiológicas) - Universidade Federal do Pampa, Uruguaiana, 2023.
AL-YATEEM, N. et al. Reflections on the transition to online teaching for health science education during the Covid-19 pandemic. Int J Med Educ., [S.l.], v.12, p.154-159. 2021. DOI: 10.5116/ijme.610c.1580
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2016.
BELMONTE, B.; SANTOS, G.; SILVA, M. Ensino remoto de Fisiologia: uma experiência docente durante a pandemia de Covid-19 / Physiology remote teaching: a teaching experience during the Covid-19 pandemic. Brazilian Journal of Development, [S.l.], v.7, n.8, p. 81898–81916, 2021. DOI: 10.34117/bjdv7n8-414
BOAVENTURA, G. P.; OLIVEIRA, J. F.; RIOS, T. A. L. Implementação do ensino remoto e uso das tecnologias nas redes públicas de ensino. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, [S.l.], v. 11, p. 117-130, 2022. DOI: 10.32749/nucleodoconhecimento.com.br/educacao/implementacao-do-ensino
BUSNARDO, F. M. G. et al. O Ensino Superior a Distância no Brasil: onde Estamos e para onde Queremos Ir?. EaD em Foco, [S. l.], v. 14, n. 2, p. e2230, 2024. DOI: 10.18264/eadf.v14i2.2230
CARDOSO, M. J. C.; ALMEIDA, G. D. S.; SILVEIRA, T. C. Formação continuada de professores para uso de Tecnologias da Informação e Comunicação (TIC) no Brasil.
Revista Brasileira de Informática na Educação, [S.l.], v. 29, p. 97–116, 2021. DOI: 10.5753/rbie.2021.29.0.97
CHEVALÈRE, J. et al. Computer-assisted instruction versus inquiry-based learning: The importance of working memory capacity. PLoS One., [S.l.], v. 16, n.11, 2021. DOI: 10.1371/journal.pone.0259664
DAMASCENO, M. F. C.; SAMPAIO, R. C. S. Uso de ferramentas síncronas e assíncronas na educação a distância: um estudo de caso em uma instituição piauiense. EaD & Tecnologias Digitais na Educação, Dourados, v. 12, n. 15, p. 137–148, 2024. DOI: 10.30612/eadtde.v13i15.18131
FONTANA, M. I.; ROSA, M. A.; KAUCHAKJE, S. A educação sob o impacto da pandemia Covid-19: uma discussão da literatura. Revista Práxis, [S.l.], v. 12, n. 1sup, p. 99-116, 2020. DOI: 10.47385/praxis.v12.n1sup.3506
GATTI, B. A. Possível reconfiguração dos modelos educacionais pós-pandemia.
Estudos Avançados, [S.l.], v.34, n.100, p.29–41, 2020. DOI: 10.1590/s0103-4014.2020.34100.003
HODGES, C. et al. The difference between emergency remote teaching and online learning. Educause Review, [S.l.], 2020.
LANGA, G. M. et al. Recursos educacionais digitais em Anatomia e Fisiologia Humanas em tempos de pandemia. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 10, p. 1–22, 2020. DOI: 10.35699/2237-5864.2020.24736
MACHADO, C. T.; CARVALHO, A. A. Percepções dos estudantes sobre o ensino remoto e contribuições para o ensino pós-pandemia. Revista Práxis, [S.l.], v. 14, n. 28, 2022. DOI: 10.47385/praxis.v14.n28.3971
MATTOS, P.C. Tipos de revisão de literatura. São Paulo: Faculdade de ciências agronômicas da UNESP, 2015.
MELO, L. B. et al. Gamificação no Ensino Remoto durante a Pandemia: Lições para o Ensino Presencial. In: WORKSHOP DE INFORMÁTICA NA ESCOLA, 28., 2022, Manaus. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2022. p. 132-144. DOI: 10.5753/wie.2022.225168
MENDES, K. D. S.; SILVEIRA, R. C. C. P.; GALVÃO, C. M. Revisão Integrativa: Método de Pesquisa para a Incorporação de Evidências na Saúde e na Enfermagem. Texto Contexto Enferm., [S.l.], v. 17, n. 4, p. 758-764. 2008. DOI: 10.1590/S0104-07072008000400018
NA, S. J.; JI, Y. G.; LEE, D. H. Application of Bloom's taxonomy to formative assessment in real-time online classes in Korea. Korean J Med Educ., [S.l.], v.33, n.3, p.191-201, 2021. DOI: 10.3946/kjme.2021.199
NETO, J. et al. Tecnologias de ensino utilizadas na Educação na pandemia COVID- 19: uma revisão integrativa. Research, Society and Development, [S.l.], v. 10, n. 1, p. e51710111974, 2021. DOI: 10.33448/rsd-v10i1.11974
OLIVEIRA, J. P. et al. Usos das tecnologias da informação e comunicação no ensino superior durante a pandemia da Covid-19. Scielo, São Paulo, 2023. DOI: 10.1590/SciELOPreprints.5813
OLIVEIRA, M. B. et al. O ensino híbrido no Brasil após pandemia do covid-19.
Brazilian Journal of Development, Curitiba, v.7, n.1, p. 918-932, 2021. DOI: 10.34117/bjdv7n1-061
RAZZAK, R. A.; AL-SHAIBANI, T.; NAGUIB, Y. Do students effectively learn physiology through distance online instruction? Medical students' perceptions and academic performance. Adv Physiol Educ., [S.l.], v.46, n.1, p.:65-70, 2022. DOI: 10.1152/advan.00098.2021
SANTOS, E. Pesquisa-formação na cibercultura.Teresina: EDUFPI, 2019.
SILVA, R.; CAMACHO, A. C. L. F. Uso da metodologia ativa comparada à metodologia tradicional no ensino de enfermagem: pesquisa de intervenção. Revista Recien - Revista Científica de Enfermagem, [S.l.], v. 13, p. 55-65, 2023. DOI: 10.24276/rrecien2023.13.41.55-65
SILVANY, M. A. A. A importância do ensino da fisiologia nos cursos da área de saúde. Revista Sociedade Científica, [S.l.], v.7, n.1, p.1221-1237, 2024. DOI: 10.61411/rsc202431417
SOUZA, S. C. M.; SILVA, J. D. S.; CABRAL, M. A. A Transição do Ensino Presencial para o Ensino Remoto à Distância em Meio ao Covid-19. RevistAleph, [S.l.], n. 35, 2021. DOI: 10.22409/revistaleph.vi35.43413
TOLEDO, S. Educação a Distância e Ensino Remoto Emergencial: Conceitos em Debate. EaD em Foco, [S.l.], v. 12, e1918, 2023. DOI: 10.18264/eadf.v12i3.1918
UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO DE JANEIRO. Resolução do Conselho de Ensino e graduação CEG nº 03, de 17 de junho de 2020. UFRJ, Rio de Janeiro, 2020.
VELLAR, C. M. Ensino Remoto na Pandemia: Dificuldades e Aprendizados. Revista Multidisciplinar do Nordeste Mineiro, v.1, n.1, 2023.
WINTERS, J. R. F. et al. Remote teaching during the Covid-19 pandemic: repercussions from professors’ perspective. Rev Bras Enferm., [S.l.], 2023. DOI: 10.1590/0034-7167-2022-0172pt
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 EaD em Foco

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.