With Friends Will Come, Things to Discover! Active Education in the Cartoon Ada Batista, Scientist
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v14i1.2371Keywords:
Active education, Cartoon, Scientific divulgationAbstract
The text investigates the concept of active education in the context of the children's cartoon "Ada Batista, Scientist". The media product, distributed by Netflix, focuses on popularizing science for children. The research is qualitative, exploratory and descriptive in nature, carried out under the inspiration of Carlo Ginzburg's concept of the evidentiary paradigm. The data were collected through the analysis of episodes from the first season of the cartoon. They indicate how the elements that constitute the concept of active education contribute to the dissemination of science in the cartoon.
Keywords: Active education. Scientific divulgation. Cartoon.
Downloads
References
ADA BATISTA, CIENTISTA. Criação: Chris Nee. Produção: Higher Ground. Estados Unidos: Netflix, 2021. 174 min, son., col. Temporada 1. Acesso em: 18 jun. 2024.
BACICH, L.; MORAN, J. (Org.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. Resolução nº 02, 22 de dezembro de 2017. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=79631-rcp002-17-pdf&category_slug=dezembro-2017-pdf&Itemid=30192 Acesso em: 27 mai. 2024.
DEWEY, J. Experiência e Educação. Trad. Anísio Teixeira. São Paulo: Editora Nacional, 1979.
DEWEY, J. Vida e Educação. Tradução e estudo preliminar: Anísio Teixeira. São PAulo: Melhoramentos, 1965.
FRÖEBEL, F. A educação do homem. Trad. Maria Helena Camara Bastos. Passo Fundo: UPF, 2001.
FRÖEBEL, F: Textos selecionados por Heiland Helmunt. Trad. e Org. Ivanise Monfredini. Coleção Educadores MEC. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, 2010.
GAMA NETO, E. M. da. Realidade misturada e educação: uma experiência com o aplicativo MAR. Orientador: Cristiane Magalhães Porto. 2016. 117 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Tiradentes, Aracaju, 2016.
Disponível em: https://mestrados.unit.br/pped/wp-content/uploads/sites/2/2016/03/UMA_EXPERIENCIA_COM_O_APLICATIVO_MAR.pdf Acesso em: 20 jun. 2024.
GINZBURG, C. Mitos, emblemas, sinais: morfologia e história. Trad. Frederico Carotti. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.
HORN, M. B. STAKER, H. Blended: usando a inovação disruptiva para aprimorar a educação. Trad. Maria Cristina Gularte Monteiro. Porto Alegre: Penso, 2015.
LIMBERGER, J. B. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem para educação farmacêutica: um relato de experiência. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, v. 17, p. 969-975, 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/PFVrRFtRtnCYJR4SDW3vSTx/ Acesso em: 5 nov. 2024.
MARQUES, H. R. et al. Inovação no ensino: uma revisão sistemática das metodologias ativas de ensino-aprendizagem. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), v. 26, n. 03, p. 718-741, 2021. Disponível: https://www.scielo.br/j/aval/a/C9khps4n4BnGj6ZWkZvBk9z/ Acesso: 28 maio 2024.
PAIVA, M. R. F. et al. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem: revisão integrativa. Sanare: Revista de Políticas Públicas, v. 15, n. 2, 2016. Disponível em: https://sanare.emnuvens.com.br/sanare/article/view/1049 Acesso: 28 maio 2024.
RICHARDSON, R. J. Pesquisa social: métodos e técnicas. São Paulo: Atlas, 1999.
SANTOS, D. B. da S.; BAHIA, S. B. de M. H. Qualidade da educação e a celebração de “boas práticas inovadoras”. In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 39., 2019, Universidade Federal Fluminense. Anais [...]. Niterói: ANPED, 2019. v. 1, 5528. Disponível em: http://anais.anped.org.br/p/39reuniao/trabalhos?field_prog_gt_target_id_entityreference_filter=29 Acesso em: 28 mai. 2024.
SANTOS JR., R. R. et al. Análise do ambiente corporativo com o uso das metodologias ativas para treinamento e seleção de pessoas. Revista UniAraguaiana, v. 15, n. 3, p. 155-167, 2020. Disponível em: https://sipe.uniaraguaia.edu.br/index.php/REVISTAUNIARAGUAIA/article/view/986 Acesso: 30 mai. 2024.
SILVA, D. S. M. da et al. Metodologias ativas e tecnologias digitais na educação médica: novos desafios em tempos de pandemia. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 46, n. 02, p. e058, 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbem/a/fyC3cYbkkxKNDQWbFRxGsnG/ Acesso em: 5 nov. 2024.
SPENCER, H. A educação intelectual, moral e física. Porto: Lello & Irmãos, 1927.
ZUBOFF, S. A era do capitalismo de vigilância [livro eletrônico] Tradução: George SchleSinger. Rio de Janeiro: Intrínseca Ltda, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 EaD em Foco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.