Digital Monitoring in College Education as an Alternative to the Lack of Classes During the Pandemic Period
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v15i1.2364Keywords:
Online education , Accessibility, InnovationAbstract
Academic tutoring has been a great ally in the educational field, as it provides an active space for clarifying doubts and for more in-depth discussions about the content, thus improving the quality of the teaching-learning process. However, due to the pandemic caused by the SARS-CoV-2 virus, in-person classes were suspended and subsequently returned to online classes through MEC Ordinance No. 345, of March 19, 2020. Thus, the academic community needed to implement adaptations in the teaching-learning process, such as the use of synchronous and asynchronous digital platforms, in order to continue teaching and research activities. In this context, activities also needed to undergo an adaptation process, thus giving rise to Digital Tutoring. In this sense, the present work is an experience report that analyzes the experience, during the remote teaching period, of the Institutional Digital Monitoring Program at a University. The tutoring was offered openly to students from different courses and locations. Communication took place via WhatsApp, Instagram, Google Meet and institutional email, which also provided support, file sharing and communication. Finally, an online form via Google Forms was used by participants to collect data on the tutoring results. Digital media are tools that help expand teaching methodologies that are closer to the characteristics of today's society, which enables the preparation of more efficient pedagogical approaches.
Keywords: Online education. Accessibility. Innovation.
Downloads
References
ALVES, L. Educação remota: entre a ilusão e a realidade. Interfaces Científicas-Educação, v. 8, n. 3, p. 348-365, 2020. https://doi.org/10.17564/2316-3828.2020v8n3p348-365
ALOJAIL, M.; KHAN, S. B. Impact of digital transformation toward sustainable development. Sustainability, v. 15, n. 20, p. 14697, 2023. https://doi.org/10.3390/su152014697
AMATO, D. T. Programa de monitoria no ensino superior: o estudo de caso no CEFET/RJ. 2016. 104 f. Dissertação (Mestrado em Sistemas de Gestão) – Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2016.
ASSIS, F. D. et al.Programa de monitoria acadêmica: percepções de monitores e orientadores. R Enferm UERJ, Rio de Janeiro, v. 14, n. 3, p. 391-397, 2006.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 345, de 19 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição de aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus (COVID-19). Diário Oficial da União, seção 1, p. 39, 20 mar. 2020.
BRASIL. Lei n° 5.540, de 28 de novembro de 1968. Fixa normas de organização e funcionamento do ensino superior e sua articulação com a escola média, e dá outras providências. Diário Oficial da República Federativa do Brasil.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996.
CORONEL, P. M. V.; GUEDES, M. B.; PIRANDA, E. M. Monitoria acadêmica em parasitologia no período de ensino remoto emergencial. IntegraEaD, v. 2, n. 1, p. 7-7, 2020.
DALL’IGNA, S. M.; SPANHOL, F. J.; DE SOUZA, M. V. EaD na formação e capacitação de servidores públicos e da segurança pública – Reflexões. Criar Educação, 2016. https://doi.org/10.18616/ce.v0i0.2828
FELICETTI, V. L.; GOMES, K. A.; FOSSATTI, P. Acadêmicos que frequentam a monitoria: comprometimento e aprovação. In: Congresos CLABES. 2013.
FONTELLA, C. R. DE F.; FLORES, J. B.; LIMA, V. M. DO R. Percepções sobre as Monitorias de Cálculo e Física: Estudo de Caso em uma IES com Cursos de Engenharia. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 2017.
FORMENTIN, C. N.; LEMOS, M. Mídias sociais e educação. Simpósio sobre Formação, 2011.
KRASILCHIK, M. Prática de ensino de biologia. 4. ed. ver. e ampl. 2. reimp. São Paulo: Editora da USP, 2008. 197 p.
MACHADO, L. C. A utilização das mídias sociais na educação: Facebook, Instagram e Whatsapp. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Mídias na Educação). Araxá: Universidade Aberta do Brasil, 2019.
MEDEIROS, J. P.; OLIVEIRA FILHO, A. A. Importância da monitoria de bioquímica geral no curso de odontologia da UFCG: um relato de experiência. Revista Brasileira de Educação e Saúde, v. 9, n. 4, p. 134-137, 2019. DOI: 10.51859/amplla.pae1986-0
MOUTINHO, P. M. N. Monitoria: sua contribuição para o ensino-aprendizagem na graduação em enfermagem. 2015. Dissertação (Mestrado em Enfermagem Psiquiátrica) - Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto, University of São Paulo, Ribeirão Preto, 2015.
NATÁRIO, E. G.; SANTOS, A. A. A. Programa de monitores para o ensino superior. Estudos de Psicologia. Campinas, SP, v. 27, p. 355-364, 2010. https://doi.org/10.1590/S0103-166X2010000300007
ROBERTS, V. et al. Peer teaching medical students during a pandemic. Medical education online, 25(1), 1772014, 2020. https://doi.org/10.1080/10872981.2020.1772014
SANTOS, G. M.; DA SILVA BATISTA, S. H. S. Monitoria acadêmica na formação em/para a saúde: desafios e possibilidades no âmbito de um currículo interprofissional em saúde. ABCS Health Sciences, v. 40, n. 3, 2015. https://doi.org/10.7322/abcshs.v40i3.796
SANTOS, R. O.; RUDNIK, R. M. L. Instagram e a educação: algumas considerações. Revista Brasileira de Educação, v. 27, p. e270099, 2022. https://doi.org/10.1590/s1413-24782022270099
SILVA, C. P. B. A Escola Elementar no Século XIX. O Método Monitorial/Mútuo. Revista Brasileira de História da Educação, v. 1, n. 1 [1], p. 211-213, 2001.
SILVA, C. L. et al. Gamificação na educação: benefícios, desafios e inovações tecnológicas. Revista Ft, v. 28, ed. 139, 2024. DOI: 10.69849/revistaft/th102410211322
WADE, S.; KIDD, C. The role of prior knowledge and curiosity in learning. Psychon Bull Rev 26, 1377–1387, 2019. https://doi.org/10.3758/s13423-019-01598-6
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 EaD em Foco

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.