Hybrid Course on Childcare Consultation: Construction and Validation of Content and Semantics
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v15i1.2347Keywords:
Educational technology, Office Nursing, Child Health, Courses, Validation StudyAbstract
Introduction: Hybrid courses represent an effective strategy for Continuing Health Education, promoting nurses' autonomy in their ongoing training. To achieve this, course planning must be aligned with professional practice needs, ensuring active nurse participation in the learning process. Objective: To describe the process of designing and validating a hybrid course on childcare consultations conducted by nurses. Methodology: A methodological study developed in five stages: exploratory phase, technology development, content validation, implementation, and semantic validation. Content validation involved nine expert nurses in the field, while semantic validation included 24 nurses working in Primary Health Care. Data analysis was performed using the Content Validity Index, Semantic Agreement Index, and Kappa coefficient. The study was approved by the Research Ethics Committee. Results: The exploratory phase guided the selection of the technology, content, and the definition of the Virtual Learning Environment for hosting the course. Validation results showed a Content Validity Index of 0.92, a Semantic Agreement Index of 0.99, and Kappa coefficients of 0.31 and 0.43, respectively. Conclusions: The developed course demonstrates adequacy, facilitates knowledge construction, and exhibits potential for replication.
Keywords: Educational technology. Office nursing. Child health. Courses. Validation study.
Downloads
References
ANTONIOLLI, S. A. C. et al. Construção e validação de recursos educativos digitais para a saúde e segurança do trabalhador. Rev Gaúcha Enferm, v. 42, e20200032, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1983-1447.2021.20200032 - Acesso em 20 dez. 2023.
BARD, N. D. et al. Elaboração e validação de conteúdo de um curso na atenção de enfermagem em saúde mental. Rev Gaúcha Enferm, v. 44, e20210294, 2023. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rgenf/a/KNWfydr5j8KdKVSZnYYrzQv/?format=pdf&lang=pt - Acesso em 21 dez. 2023.
BENEVIDES, J. L. et al. Construção e validação de tecnologia educativa sobre cuidados com úlcera venosa. Revista da Escola de Enfermagem da USP, v. 50, p. 0309–0316, 1 abr. 2016. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S0080-623420160000200018 - Acesso em 22 set. 2023.
BEZERRA, T. V.; DIAS, I. K. R. Satisfação da enfermagem da Atenção Primária à Saúde com a Educação Permanente. Revista Baiana de Saúde Pública, v. 46, n. 2, 2022. Disponível em: http://doi.org/10.22278/2318-2660.2022.v46.n2.a3627 - Acesso em: 20 dez. 2023.
BOETTCHER, S. et al. Construção e validação de curso online para enfermeiros sobre cateteres venosos centrais em crianças no domicílio. Escola Anna Nery, 27, e20220343, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.1590/2177-9465-EAN-2022-0343pt - Acesso em 20 dez. 2023.
BONI, F. G. et al. Blended learning in permanent education of nursing professionals on smoking cessation. Rev Gaúcha Enferm, v. 42, n. spe, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1983-1447.2021.20200183 - Acesso em 3 ago. 2023.
BUGS, C. V. M.; et al. Facilitadores e barreiras da consulta de enfermagem em puericultura. Revista Eletrônica Acervo Saúde, v.23, n. 10, out. 2023. Disponível em: https://doi.org/10.25248/REAS.e14109.2023 - Acesso em: 20 dez. 2023.
CAMPAGNOLLO, C. et al. Desenvolvimento e avaliação de um ambiente virtual de aprendizagem para educação permanente da equipe de enfermagem para o cuidado do idoso hospitalizado. Brazilian Journal of Health Review, v. 4, n. 3, p. 14034–14054, 2 dez. 2022. Disponível em: https://doi.org/10.34119/bjhrv4n3-338 - Acesso em 25 out. 2023.
CHU, H. et al. Content analysis of the Global Alliance for Nursing and Midwifery discussion forum: an online community of practice. Revista Latino-Americana de Enfermagem, v. 29, 2021. Disponível: https://doi.org/10.1590/1518-8345.4878.3431 - Acesso em 12 out. 2023.
GAIVA, M. A. et al. Avaliação do crescimento e desenvolvimento infantil na consulta de enfermagem. Avances en Enfermería, v. 36, n. 1, 1 jan. 2018. DOI: https://10.15446/av.enferm.v36n1.62150 - Acesso em 12 ago. 2023.
GHEZZI, J. F. S. A. et al. Strategies of active learning methodologies in nursing education: an integrative literature review. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 74, n. 1, 2021. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167-2020-0130 - Acesso em 3 ago. 2023.
HANZEN, I. P.; ZANOTELLI, S. D. S.; ZANATTA, E. A. Diagnósticos, intervenções e resultados de enfermagem para a consulta de enfermagem à criança. Enfermagem em Foco, v. 10, n. 7, 13 fev. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.21675/2357-707X.2019 - Acesso em 17 set. 2023.
LEITE, S. DE S. et al. Construction and validation of an Educational Content Validation Instrument in Health. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 71, n. suppl 4, p. 1635–1641, 2018. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167-2017-0648 - Acesso em 10 out. 2023.
NETO, G. G. P. et al. Child developmental monitoring: implementation through the family health strategy nurse. Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online, v. 12, p. 1309–1315, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.9789/2175-5361.rpcfo.v12.9885 - Acesso em 30 ago. 2023.
NIETSCHE, E. A. et al. Enfermagem e o processo de validação de tecnologias voltadas a educação em saúde: estudo bibliométrico. In: TEIXEIRA, E. Desenvolvimento de Tecnologias cuidativo-educacionais: volume 2. Porto Alegre: Moriá Editora; 2020. 159-178.
NOGUEIRA, D. M. C. et al. Consultas de puericultura: avaliação de instrumento para sistematização da assistência de enfermagem. Brazilian Journal of Development, v. 6, n. 5, p. 32619–32631, 2020. DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv6n5-634 - Acesso em 16 set. 2023.
ORTEGA-MORÁN, J.-F. et al. Validation of the online theoretical module of a minimally invasive surgery blended learning course for nurses: A quantitative research study. Nurse Education Today, v. 89, p. 104406, jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.1016/j.nedt.2020.104406 - Acesso em 15 nov. 2023.
PADILHA, M. I. et al. Professional master program: Preparing the nurse of the future. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 73, n. suppl 5, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167-2020-0007 - Acesso em 30 ago. 2023.
PASQUALI, L. Instrumentação psicológica: fundamentos e práticas. Porto Alegre. Artmed; 2010.
POLIT, P.; BECK, C. T. Fundamentos de pesquisa em enfermagem: métodos, avaliação e utilização. Porto Alegre: Artmed, 2018.
SANTOS, A.M.D. et al. Análise do Conceito “Tecnologia Educacional” na Área da Saúde. EaD em Foco, v. 12, n. 2, e1675, 2022. Disponível em: DOI: https://doi.org/10.18264/eadf.v12i2.1675. Acesso em 20 mai. 2024.
SANTOS, A. R. DOS et al. Educação Permanente na Estratégia Saúde da Família: potencialidades e ressignificações. Revista de Enfermagem UFPE on line, v. 15, n. 1, 10 jan. 2021. DOI: https://10.5205/1981-8963.2021.245355 - Acesso em 7 set. 2023.
SCHNEIDER, A. C.; VENDRUSCOLO, C.; ZANATTA, E. A. Recursos para a capacitação de enfermeiros no formato online: revisão integrativa. Research, Society and Development, v. 11, n. 9, p. e44911932177–e44911932177, 15 jul. 2022. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v11i9.32177 -Acesso em 12 out. 2023.
SILVA, V. A.; et al. Aprendizagem Significativa na educação em enfermagem: uma revisão integrativa. Arquivos de Ciências da Saúde da UNIPAR, v.27, n.9, p. 5224-5242, 2023. DOI: 10.25110/arqsaude.v27i9.2023-021 - Acesso em 02 jan.2024.
SOUZA, A. C. C. DE; MOREIRA, T. M. M.; BORGES, J. W. P. Development of an appearance validity instrument for educational technology in health. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 73, n. suppl 6, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167-2019-0559 - Acesso em 2 nov. 2023.
TEIXEIRA, E.; NASCIMENTO, M. H. M. Pesquisa Metodológica: perspectivas operacionais e densidades participativas. In: Teixeira E. Desenvolvimento de Tecnologias cuidativo-educacionais: volume 2. Porto Alegre: Moriá Editora, 2020. p. 51-61.
UBESSI, L. D. et al. Educação Permanente em Saúde: experimentando jeitos de ver, viver, sentir e tecer o Sistema Único de Saúde. Saberes Plurais: Educação na Saúde, v. 5, n. 2, p. 71–80, 30 dez. 2021. DOI: https://doi.org/10.54909/sp.v5i2.118777 - Acesso em 15 set. 2023.
VIEIRA, S. Bioestatística. Tópicos avançados - testes não paramétricos, testes diagnósticos, medidas de associação e concordância. São Paulo: Elsevier, 2018. p. 102.
ZANATTA, E. A. et al. Instrumentos para validação de conteúdo e semântica de tecnologias para subsidiar a consulta do enfermeiro. In: ZANATTA, E.A. (Org): Mestrado profissional em enfermagem na atenção primária à saúde: impacto e transformação profissional. Ponta Grossa – PR: Atena; 2021. DOI: https://doi.org/10.22533/at.ed.041210410
ZUKOWSKY-TAVARES, C. et al. Ensino híbrido em saúde: um estudo de revisão da literatura. Research, Society and Development, v. 12, n. 2, e5712239808, 2023. DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v12i2.39808
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 EaD em Foco

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.