Virtual Math Team and Resolution of Mathematical Tasks in Distance Education
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v14i1.2319Keywords:
Virtual spaces, Degree in mathematics professors, Teaching practice, Geometric representationAbstract
In this article we present in this article a study of a mathematical task using Virtual Math Teams with GeoGebra in an undergraduate Mathematics Education program offered in the distance learning modality by a public Higher Education institution affiliated with the Open University of Brazil. Based on the "Expanded Virtual Being Together" approach for Distance Education and the interpretivist perspective, the data presented here are part of a doctoral research in Education. In the data analysis, through the proposed resolution of a mathematical task, the research highlighted the potential use of this platform for organizing and structuring virtual spaces for the training of mathematics teachers in both face-to-face and distance learning courses. This conclusion stemmed from the fact that the digital resources available for the geometric and algebraic representation of mathematical objects can be used collaboratively in synchronous or asynchronous moments, fostering knowledge construction through interaction among students, the teacher, the mathematical object, digital resources, and the students themselves.
Keywords: Virtual spaces. Degree in mathematics professors. Teaching practice. Geometric representation.
Downloads
References
BAIRRAL, M. A. Pesquisas em educação matemática com tecnologias digitais: algumas faces da interação. Perspectivas da Educação Matemática, Campo Grande, v. 8, n. 18, p. 485-505, dez. 2015. Disponível em: https://periodicos.ufms.br/index.php/pedmat/article/view/1460 - Acesso em: 03 maio. 2024.
BAIRRAL, M. A.; POWELL, A. B. Interlocuções e saberes docentes em interações on-line: um estudo de caso com professores de Matemática. Pro-Posições, Campinas, v. 24, n. 1, p. 61-77, 2013. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0103-73072013000100005 - Acesso em: 03 maio. 2024.
BAIRRAL, M. A.; MARQUES, F. de J. R. Onde se localizam os pontos notáveis de um triângulo? Futuros professores de matemática interagindo no ambiente VMT com GeoGebra-Where are the notable points of a triangle located? Prospective mathematics teachers interacting within VMT with geogebra. Educação Matemática Pesquisa, v. 18, n. 1, p. 111-130, abr. 2016. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/24076 - Acesso em: 03 maio. 2024.
BARREIRA, J. C. F.; BAIRRAL, M. A. Licenciandos em Matemática Trabalhando em Ambiente Virtual com o Geogebra. In: Congresso Nacional de Educação Matemática, 12., 2016, São Paulo Anais [...]. São Paulo, Sociedade Brasileira de Educação Matemática, 2016. Trabalho 5630_2963. Disponível em: https://www.sbembrasil.org.br/enem2016/anais/pdf/5630_2963_ID.pdf - Acesso em: 03 maio. 2024.
BOGDAN, R. O.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação: Uma introdução à teoria e aos métodos. 11. ed. Porto: Porto Editora, 1994. 336 p.
FERNANDES, F. F. Ambiente Virtual e Educação a Distância: espaços e movimentos de aprendizagem em uma disciplina. 2018. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Campo Grande, MS.
GATTI, B. A. Formação inicial de professores para a educação básica: pesquisas e políticas educacionais. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 25, n. 57, p. 24–54, 2014. DOI: https://doi.org/10.18222/eae255720142823 - Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/2823 - Acesso em: 3 maio. 2024.
KENSKI, V. M. A urgência de propostas inovadoras para a formação de professores para todos os níveis de ensino. Rev. Diálogo Educ. [online]. Curitiba, v.15, n.45, pp.423-441, maio/ago. 2015. ISSN 1981-416X. Disponível em: https://doi.org/10.7213/dialogo.educ.15.045.DS03 - Acesso em: 3 maio. 2024.
MATTAR, J.; MAIA, C. ABC da EaD: a educação a distância hoje. SP: Pearson Prentice Hall, 2007.
MERCADO, L. P. L. Tecnologias Digitais e Educação a Distância: letramento digital e formação de professores. In. CAVALCANTE, Marina Maria Dias et al. (Org.). Didática e Prática de Ensino: diálogos sobre a Escola, a Formação de Professores e a Sociedade. Fortaleza: EdUECE, vol. 4, 2015. p. 328-346.
MOORE, M. G.; KEARSLEY, G. Educação a distância: sistemas de aprendizagem online. 3. ed. São Paulo: Cengage Learning, 2013.
PRADO, M. E. B. B.; COSTA, N. M. L. da. O papel da atividade de programação no processo de construção de conhecimentos para a docência. Revista e-Curriculum, v. 14, n. 3, p. 898-918, 2016.
RIBEIRO, R. A. Tecnologias na educação: uma análise na contemporaneidade. João Pessoa: Editora Universitária da UFPB, 2013.
TORI, R. Prefácio. In: GOMES, A. S. et al. Educar com o Redu. Recife: Redu, Educacional Technology, 2012.
VALENTE, J. A. A espiral da espiral de aprendizagem: o processo de compreensão do papel das tecnologias de informação e comunicação na educação. 2005. 238 p. Tese (livre-docência) - Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Artes, Campinas, SP. Disponível em: https://hdl.handle.net/20.500.12733/1617685 - Acesso em: 3 mai. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 EaD em Foco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.