Free Culture and Open Science: Freirean Implications in Distance Education

Authors

Keywords:

Distance education., Free software, Liberating deucation, Open science

Abstract

Today, distance education is predominantly established in online environments, where software plays a crucial role in supporting educational activities. This article adopts a Freirean approach to EAD, based on analyzes of French semiotics, to examine the presence of software on the network. Oppositions between free and proprietary, open and closed, as well as the concept of freedom are explored. Assuming that the choice between free or proprietary software, open or closed science, is indifferent for teachers and students, given the transparency in the educational process, the article is aimed at teachers who are not computer specialists. It proposes a reflection on how the foundations and practices of free software, free culture and open science impact distance learning. It highlights the importance of this choice for coherence with the goal of forming autonomous identities and critical subjects.

 

Keywords: Distance education. Free software. Liberating education. Open science.

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Author Biographies

Fábio dos Santos Coradini, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Doutorando e Mestre em Educação no Programa de Pós-Graduação em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares (PPGEduc), Linha 1: Estudos Contemporâneos e Práticas Educativa, da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ). Graduado em Pedagogia pelo Centro Universitário Augusto Motta (2009). Pós-graduado em Psicopedagogia Institucional pelo Centro Universitário Augusto Motta (2011); Planejamento, Implementação e Gestão em Educação a Distância pela Universidade Federal Fluminense (2015); Design Instrucional para EaD Virtual pela Universidade Federal de Itajubá (2015), Mídias na Educação pela Universidade Federal de Juiz de Fora (2018) e Tecnologia, Formação de Professores e Sociedade pela Universidade Federal de Itajubá (2018). Professor Militar, Professor-Tutor e Funcionário Público Federal das Forças Armadas - Marinha do Brasil - Graduação: Primeiro-Sargento. Atua na função de Encarregado e Coordenador de Cursos do Centro de Manutenção de Embarcações Miúdas (Marinha do Brasil). Pesquisador do Grupo de Pesquisa Docência e Cibercultura (GPDOC) da UFRRJ e do Grupo de Pesquisa Texto Livre do Laboratório SEMIOTEC da Faculdade de Letras da UFMG. Coordenador do Congresso Universidade, EaD e Software Livre (UEADSL) da Faculdade de Letras das UFMG. Editor-Chefe dos Anais do UEADSL e Gerente do Moodle do Grupo de Pesquisa Texto Livre (FALE/UFMG). Minhas pesquisas relacionam-se a Formação de Professores, Educação Online, Desenho Didático, Tecnologias Educacionais, Cibercultura, Gênero, Étnico-Racial, Identidade de Gênero, Sexualidades, Estudos Queer, Cultura Livre e Defesa. Email: fabiocoradinic@gmail.com.

   

 

 

Ana Cristina Fricke Matte, Universidade Federal de Minas Gerais

Professora Titular da Faculdade de Letras da UFMG

Professora do Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos

Diretora Geral do Grupo de Pesquisa Texto Livre

References

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Published

2024-12-13

How to Cite

Coradini, F. dos S., Matte, A. C. F., Gomes, S. A., & Souto, T. A. (2024). Free Culture and Open Science: Freirean Implications in Distance Education. EaD Em Foco, 14(2), e2256. Retrieved from https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/2256