Distance Education at Nied-Unicamp - Realizations and Reflections

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v14i2.2243

Keywords:

Ubiquity, Mobility, TelEduc , Online education, Educational technologies

Abstract

NIED, Nucleus of Informatics Applied to Education, completed 40 years in May 2023. Throughout its history, this research center has stood out nationally and internationally for its work related to the use of digital communication and information technologies (DCIT) in different education levels: basic, higher, non-formal, special education, and training in companies. Specifically in relation to distance education (EaD), NIED developed the distance education environment – TelEduc, the first free software for Distance Education in Brazil, which was used in different educational contexts, especially in research on the training of educators. As future actions, the work at NIED focuses on the development of new distance education environments, in line with the demands of mobility and ubiquity.  

 

Keywords: Educational technologies. Online education. TelEduc. Mobility. Ubiquity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABED Especialistas comentam expansão da educação a distância e o futuro da modalidade no país. 2023. Disponível em: https://www.abed.org.br/site/pt/midiateca/textos_ead/2176/2023/01/https//brasilbettshowcom/ahead-by-bett-bras - Acesso em: 05 fev. 2024.

ALMEIDA, M. E. B. Educação a distância na internet: abordagens e contribuições dos ambientes digitais de aprendizagem. Educação e Pesquisa, v. 29, n. 2, p. 327-340, jul./dez. 2003.

ALMEIDA, M. E. B. Formando professores para atuar em ambientes virtuais de aprendizagem. In: ALMEIDA, F. J. (Coord). Projeto Nave. Educação a distância: formação de professores em ambientes virtuais e colaborativos de aprendizagem. São Paulo: [s.n.], 2001.

AZINIAN, H. (Org.) Educação a distância: relatos de experiência e reflexões. Campinas, SP : NIED, 2004.

BIELSCHOWSKY, C. Tecnologia da Informação e Comunicação das escolas públicas brasileiras: o programa ProInfo Integrado. Revista e-Curriculum, (PUC-SP), v. 5, p. 5-39, 2009.

BOK, G. I. Belonging in distance learning: perspectives of adult learners in Malaysia. Learning and Teaching, v. 16, n. 1, 2023.

CEDERJ O que é o consórcio CEDERJ? 2024. Disponível em: https://www.cecierj.edu.br/consorcio-cederj/ - Acesso em: 05 fev. 2024.

DIAS, F. A. da S.; PRADO, M. E. B. B.; BESSA, D. V. B. Uma Abordagem Articuladora da Mediação Pedagógica no Ensino Superior. Revista de Ensino, Educação e Ciências Humanas. v. 23, n. 4, p. 531–536, 2022. Disponível em: https://revistaensinoeeducacao.pgsskroton.com.br/article/view/8904 - Acesso em: 05 fev. 2024.

FREIRE, F. M.P.; ARANTES, F. L. Projetando o TelEduc Core: Integração e Interação. In: XXIII Conferência Internacional sobre Informática na Educação, TISE 2018, Brasília. Actas..., 2018, p. 429–434.

FURQON, M. et al. The Impact of Learning Management System (LMS) Usage on Students. TEM Journal, v. 12, n. 2, p. 1082-1089, 2023.

GARCIA, J. G.; SCHLÜNZEN, E. T. M.; SCHLÜNZEN JR., K. Afetividade e emoção: Isso é possível a distância? In: VALENTE, J. A.; ALMEIDA, M. E. B. (Orgs). Formação de Educadores a distância e Integração de mídias. São Paulo: Avercamp, 2007, p. 183-191.

KASUMU, R. O. Learning Management System in Education: benefits and drawbacks. International Journal of Trendy Research in Engineering and Technology, v. 7, n. 1, 2023.

KIPP, K. Exploring the Future of the Learning Management System. International Journal on Innovations in Online Education, v. 2, n. 2, 2018.

LINHALIS, F.; SILVA, A. C. da.; SANTOS, M. L.. Ambientes Virtuais de Aprendizagem em Cenários Offline. 2022. In: Congresso Internacional de Educação e Tecnologia | Encontro de Pesquisadores em Educação e Tecnologias | Congresso Internacional de Educação Superior a Distância | Congresso Brasileiro de Ensino Superior a Distância (CIET:EnPET|CIESUD:ESUD|2022), 2022, São Paulo. Anais..., p. 1-13.

LINHALIS, F. et al. Virtual learning environment with offline resources. 2022. In: XXV Congreso Internacional de Informática Educativa (TISE 2022), Porto Alegre. Actas..., 2022. p. 411-416.

MORAES, M. C. (Org.). Educação à distância; fundamentos e práticas. Campinas: Unicamp/NIED, 2002.

NIED Núcleo de Informática Aplicada à Educação. 2024. Disponível em: https://www.nied.unicamp.br/ - Acesso em: 09 fev. 2024.

PRADO, M. E. B. B. Educação a distância e formação do professor: redimensionando concepções de aprendizagem. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2003.

PRADO, M. E. B. B.; ALMEIDA, M. E. B. Estratégias em educação a distância: a plasticidade na prática pedagógica do professor. In: VALENTE, J. A.; ALMEIDA, M. E. B. (Orgs). Formação de Educadores a distância e Integração de mídias. São Paulo: Avercamp, 2007, p. 67-84.

PRADO, M. E. B. B.; VALENTE, J. A. A. Educação a distância possibilitando a formação do professor com base no ciclo da prática pedagógica. In: MORAES, M. C. Educação a distância: fundamentos e práticas. Campinas: Unicamp/NIED, 2002.

PRADO, M. E. B. B.; VALENTE, J. A. A formação na ação do professor: uma abordagem na e para uma nova prática pedagógica. In: VALENTE, J. A. (org.). Formação de Educadores para o uso de Informática na Escola. Campinas, SP: UNICAMP/NIED, 2003.

ROCHA. H. V. O ambiente TelEduc para educação a distância baseado na web. In: MORAES, M. C. Educação a distância: fundamentos e práticas. Campinas: Unicamp/NIED, 2002.

SEED/MEC Relatório de Gestão. 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=16183-relatorio-gestao-seed-2010-pdf&Itemid=30192 - Acesso em: 05 fev. 2024.

SCHÖN, D. A. Educando o Profissional Reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Trad.Roberto Cataldo Costa. Porto Alegre: Artmed, 2000.

UAB Universidade Aberta do Brasil. 2023. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/educacao-a-distancia/universidade-aberta-do-brasil - Acesso em: 05 fev. 2024.

UNITED NATIONS. The 17 Goals | Sustainable Development. Disponível em: https://sdgs.un.org/goals - Acesso em: 09 fev. 2024.

UNIVESP Universidade Virtual do Estado de São Paulo. 2024. Disponível em: https://univesp.br/ - Acesso em: 09 fev. 2024.

VALENTE, J. A. Formação de Professores: diferentes abordagens pedagógicas. In: VALENTE, J. A. (Org.). O Computador na Sociedade do Conhecimento. NIED/UNICAMP. Campinas: Gráfica Central da Universidade Estadual de Campinas, 1999.

VALENTE, J. A. (Org.). Formação de educadores para o uso da informática na escola. Campinas, SP: NIED/UNICAMP, 2003.

VALENTE, J. A. et al. C. dos. As quatro décadas do NIED: projetos memórias e reflexões. Ed. 1, eletrônica. Campinas, SP: BCCL/UNICAMP: Campinas, 2023. Disponível em: https://www.nied.unicamp.br/40-anos/ - Acesso em: 05 fev. 2024.

VALENTE, J.A.; PRADO, M. E. B. B.; ALMEIDA, M.E. B. (Orgs.). Educação a distância via internet. São Paulo: Avercamp, 2003.

ZANONI, E.; BACCARO, A. T. Ambientes Virtuais de Aprendizagem e sua Importância no Processo Pedagógico. UNOPAR Cient., Ciênc. Human. Educ., v. 9, n. esp., p. 99-104, 2008.

Published

2024-05-28

How to Cite

Valente, J. A., Linhalis, F., & Prado, M. E. (2024). Distance Education at Nied-Unicamp - Realizations and Reflections. EaD Em Foco, 14(2), e2243. https://doi.org/10.18264/eadf.v14i2.2243