Reasons for Choosing Distance Learning for Undergraduate and Postgraduate Studies in the City of Rio de Janeiro

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v15i1.2241

Keywords:

Distance education, Democratization, Remote learning.

Abstract

Distance learning has grown in recent years and now represents the majority of higher education entrants compared to in-person education in Brazil. Given this scenario, in which distance learning grew 474% between 2011 and 2021, this study sought to answer the following research question: why do people choose distance learning to pursue undergraduate and graduate degrees? The methodology used was qualitative, and the research was conducted through structured interviews with students from the city of Rio de Janeiro who are taking or have taken distance learning courses. Thus, the general objective of this study is to identify the reasons why students choose distance learning to pursue undergraduate and graduate degrees. The main results found were the advantages of distance learning, such as: flexible study hours, greater financial accessibility, and better quality of life, considering the commuting time that would be required in face-to-face education. In this way, distance learning proposes a democratization of access to education for many people.

 

Keywords: Distance education. Democratization. Remote learning.

Downloads

References

ALVARES, L. M. A. de R.; SANTOS, M. J. B. dos. Delimitação e mitigação de lacunas selecionadas da aprendizagem e do ensino. Inc.Soc, Brasília, v. 17, n. 2, p. 151-173, jun. 2024.

BRASIL. Assessoria de Comunicação Social do Inep. Inep. Ensino a distância cresce 474% em uma década. 2022. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/assuntos/noticias/censo-da-educacao-superior/ensino-a-distancia-cresce-474-em-uma-decada - Acesso em: 29 abr. 2024.

BRASIL. IBGE. (org.). Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua. Brasília: Pnad, 2022.

BRASIL. Inep. Mec (org.). RESUMO TÉCNICO DO CENSO DA EDUCAÇÃO SUPERIOR 2021. Brasília: Censo da Educação Superior, 2021 119 p.

BRASIL. INEP. (org.). Censo da Educação Superior. Brasília: MEC, 2021.

BORGES, F. A. F. A EaD no Brasil e o processo de democratização do acesso ao ensino superior: diálogos possíveis. EAD em Foco, v. 5, n. 3, 2015.

BRAUN, V.; CLARKE, V. (2012) Thematic analysis In H. Cooper (Ed.), Handbook of research methods in psychology. (Vol. 2: Research Designs, pp. 57–71). Washington, DC: APA Books.

BRASIL. Casa Civil. Decreto nº. 9.057, de 25 de maio de 2017. Regulamenta o art. 80 da Lei nº. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, n. 100, 26 maio 2017a, Seção 1, p. 3.

CALIARI, K. V. Z.; ZILBER, M. A.; PEREZ, G. Tecnologias da informação e comunicação como inovação no ensino superior presencial: uma análise das variáveis que influenciam na sua adoção. REGE-Revista de Gestão, v. 24, n. 3, p. 247-255, 2017.

CARVALHO, J. S. F. de. "Democratização do ensino" revisitado. Educação e Pesquisa, v. 30, p. 327-334, 2004.

CASTAMAN, A. S.; RODRIGUES, R. A. Educação a Distância na crise COVID-19: um relato de experiência. Research, Society and Development, v. 9, n. 6, p. e180963699-e180963699, 2020.

CAVALCANTI, C. C.; STROZZI, G. Os universitários brasileiros de EaD frente à realidade tríade: inclusão digital, cidadania e democratização. Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância, v. 7, 2008.

DALFOVO, M. S.; LANA, R. A.; SILVEIRA, A. Métodos quantitativos e qualitativos: um resgate teórico. Revista Interdisciplinar Científica Aplicada, Blumenau, v.2, n.4, p.01- 13. 2008.

DA SILVA, R. G.; DE OLIVEIRA, E. G. A EaD CONTRIBUI PARA A DEMOCRATIZAÇÃO DO ACESSO À EDUCAÇÃO PÚBLICA?. SIED: EnPED-Simpósio Internacional de Educação a Distância e Encontro de Pesquisadores em Educação a Distância 2012, 2012.

DUBET, F. Qual democratização do ensino superior? Caderno CrH, v. 28, p. 255-266, 2015.

DA SILVA FONTES, A. et al. Contribuições Para O Ensino: Plataforma Moodle. Formação Docente, v. 13, n. 2, 2021.

FINI, M. I. Inovações no ensino superior. Metodologias inovadoras de aprendizagem e suas relações com o mundo do trabalho: desafios para a transformação de uma cultura. Administração: Ensino e Pesquisa, [S.L.], v. 19, n. 1, p. 176-183, 5 jan. 2018. ANGRAD. http://dx.doi.org/10.13058/raep.2018.v19n1.982

KÄFER, D. K.; OLIVEIRA, F. M. Considerações sobre o Ensino à Distância em Tempos Líquidos e Pandêmicos. Salão do Conhecimento, v. 7, n. 7, 2021.

NOGARO, A.; BATTESTIN, C. Sentidos e cotornos da inovação na educação. HOLOS, v. 2, p. 357-372, 2016.

NICOLAIO, K.; MIGUEL, L. A democratização do ensino por meio da educação a distância. Revista Intersaberes, v. 5, n. 9, p. 68-91, 2010.

OECD. Measuring innovation in education and training. Discussion Paper n. 14. Paris: OECD, 2009.

OCDE. Oslo Manual – guidelines for collecting and interpreting innovation data. Paris: OCDE, 2005.

OLIVEIRA, J. L. S.; RICCI-CAGNACCI, R. Ensino a Distância no Contexto Universitário Brasileiro: uma Revisão de Escopo Baseada em Indicadores de Barreiras e Oportunidades. EaD em Foco, v. 12, n. 2, e1794, 2022.

PRODANOV, C. C.; DE FREITAS, E. C. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico.2. ed. Editora Feevale, 2013.

RIBEIRO, L. F.; DANTAS, R. A.; ARAGÃO, H. Fatores de motivação para o Estudante na Modalidade EaD em contexto anterior a pandemia da Covid-19. Anais do XV Colóquio Internacional Educação e Contemporaneidade, 2021.

SILVA, R. F. Da; CORREA, E S. Novas tecnologias e educação: a evolução do processo de ensino e aprendizagem na sociedade contemporânea. Educação e Linguagem, v. 1, n. 1, p. 23-25, 2014.

SOUZA, W. G.; GOMES, C. A. S.; MOREIRA, S. P. T. Educação a Distância como possibilidade de democratização do ensino superior: uma discussão à luz do pensamento de Democracia e Educação de John Dewey. 2014. Disponível em: https://www.abed.org.br/hotsite/20-ciaed/pt/anais/pdf/348.pdf - Acesso em 14 jul. 2016.

VASCONCELOS, C. R. D.; DE JESUS, A. L. P.; DE MIRANDA SANTOS, C. Ambiente virtual de aprendizagem (AVA) na educação a distância (EAD): um estudo sobre o Moodle. Brazilian Journal of Development, v. 6, n. 3, p. 15545-15557, 2020.

VERGARA, S. C. Projetos e Relatórios de Pesquisa em Administração. 16. ed. São Paulo: Gen, 2016.

VIANA, L. et al. Cem Anos de Solidão: a Educação a Distância no Brasil: Percepções Negativas Antes e Depois da Pandemia. EaD em Foco, v. 14, n. 2, e2188, 2024.

Published

2025-05-09

How to Cite

Ribeiro, A. C., & Cunha, C. G. C. (2025). Reasons for Choosing Distance Learning for Undergraduate and Postgraduate Studies in the City of Rio de Janeiro. EaD Em Foco, 15(1), e2241. https://doi.org/10.18264/eadf.v15i1.2241

Issue

Section

Original Articles