Contributions of the Psychopedagogue to the Teaching and Learning Process in Distance Learning: Perspective on Becoming

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v15i1.2218

Keywords:

Cyberculture, Teaching-learning, Distance education, Psychopedagogue

Abstract

Abstract. This article aims to reflect on the contributions of the educational psychologist in the training processes of Distance Education in the context of the Degree Course in Rural Education in the EaD modality at UERN. It alludes to the challenges and potential of thinking about Distance Education from the perspective of online Education, with a focus on the role of the psychopedagogue with students of this modality. As a methodology, we were inspired by training research in Cyberculture and multi-referential epistemologies and everyday life. We use methodological devices to meet students in the Moodle Virtual Learning Environment (VLE), in online conversations and in moments of organizational systematization of study space-time. As a conclusion of the lived meaning in research-training, we constructed the subsuming notion of the cyberpsychopedagogue in EaD, which, for us, concerns the contribution of this professional as a posture in becoming for the students' learning process, in a more authorial, autonomous and responsible perspective in training.

 

Keywords: Cyberculture. Teaching-learning. Distance education. Psychopedagogue.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALCÂNTARA, P. de S. C. Dispositivos formativos na EaD: a contribuição do psicopedagogo na aprendizagem dos graduandos do curso de Educação do Campo. Mossoró, 2023. 145p. Disponível em: https://www.uern.br/controledepaginas/poseduc-disserta%C3%A7oes-2021/arquivos/7369patricia_de_souza_cidrack_alca%E2%80%9Antara.pdf - Acesso em: jan. 2025.

ALCÂNTARA, P. de S. C.; RIBEIRO, M. R. F. O olhar multirreferencial sobre a itinerância formativa na disciplina Educação e Cidadania. In: Anais do V Colóquio Luso-Afro-Brasileiro de Questões Curriculares e VI (IN)FORMACCE - 2021. Anais... Salvador (BA) FACED-UFBA (ONLINE), 2021. Disponível em: https//www.even3.com.br/anais/vcoloquiolusoafrobrasileirodecurriculo/390068-O-OLHAR-MULTIRREFERENCIAL-SOBRE-A-ITINERANCIA-FORMATIVA-NA-DISCIPLINA-EDUCACAO-E-CIDADANIA - Acesso em: dez. 2023.

ALVES, N. Cultura e cotidiano escolar. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 23, p. 62-74, maio/ago. 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/drzj7WstvQxKy7t5GssT4mk/?format=pdf&lang=pt - Acesso em: dez. 2023.

ALVES, L. Educação a distância: conceitos e história no Brasil e no mundo. Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta à Distância. v. 10, 2011.

ARDOINO, J. Abordagem multirreferencial (plural) das situações educativas e formativas. In: BARBOSA, Joaquim. (org.). Multirreferencialidade nas ciências e na educação. São Carlos: EDUFScar, 1998.

BARBOSA, J. G.; HESS, R. O diário de pesquisa: o estudante universitário e o seu processo formativo. Brasília: Liber livro, 2010.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1998.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo da Educação Superior 2020: notas estatísticas. Brasília, DF: Inep, 2022.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. Tradução de Carlos Irineu da Costa. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2000.

MACEDO, R. S. Etnopesquisa crítica, etnopesquisa-formação. Brasília: Liber Livro Editora, 2010.

MACEDO, R. S.; GALEFFI, D.; PIMENTEL, Á. Um rigor outro: sobre a questão da qualidade na pesquisa qualitativa. Salvador: EDUFBA, 2009.

PIMENTEL, M. Há conversação em sua aula online? SBC Horizontes, abril 2020. ISSN 2175-9235. Disponível em: http://horizontes.sbc.org.br/index.php/2020/04/conversacaoonline/ - Acesso em: nov. 2023.

PIMENTEL, M.; CARVALHO, F. da S. P. Princípios da Educação Online: para sua aula não ficar massiva nem maçante! SBC Horizontes, maio 2020. ISSN 2175-9235. Disponível em: http://horizontes.sbc.org.br/index.php/2020/05/23/principios-educacao-online - Acesso em: dez. 2023.

RIBEIRO, M. R. F. A sala de aula no contexto da cibercultura: formação docente e discente em atos de currículo. 2015. 209 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2015.

SANTOS, E. Pesquisa-formação na cibercultura. Santo Tirso: Whitebooks, 2014.

SANTOS, E.; SILVA, M. O desenho didático interativo na educação online. Revista Iberoamericana de Educación, v. 49, p. 267-287, 2009.

SANTOS, E. Educação online para além da EAD: um fenômeno da cibercultura. Anais do Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia. Universidade do Minho, Braga, Portugal, 2009, p. 5658-5671.

SILVA, M. Desenho didático: contribuições para a pesquisa sobre formação de professores para docência online. In: . ZUIN, A.; PESCE, L.; SILVA, M. (org.). Educação online: cenário, formação e questões didático-metodológicas. Rio de Janeiro: Wak, 2010, p. 215-231.

Published

2025-02-21

How to Cite

Alcântara, P., & Ribeiro, M. (2025). Contributions of the Psychopedagogue to the Teaching and Learning Process in Distance Learning: Perspective on Becoming. EaD Em Foco, 15(1), e2218. https://doi.org/10.18264/eadf.v15i1.2218

Issue

Section

Original Articles