One Hundred Years of Solitude: Distance Education in Brazil – Negative Perceptions Before and After the Pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v14i2.2188

Keywords:

Distance education, Social representations, Agoras, Prejudice, Coronavirus pandemic

Abstract

With the centenary of distance education (EAD) in Brazil, completed in 2023, the article presents an exploratory descriptive study comparing negative social representations about the teaching modality before and after the coronavirus pandemic (2019 and 2023). The objective is to reflect on the formation of an apparent prejudice in relation to EAD in the country - of historical, economic and sociocultural origin - based on this research in the psychosocial field, carried out with 1,000 candidates from the Vestibular Cederj – Distance Higher Education Center in the State of Rio de Janeiro, in those years. The work “One Hundred Years of Solitude” by García Márquez inspires an analogy about the “isolation” of EAD, due to the little recognition that seems to have marked its one hundred years of existence. The percentage of participants who presented negative perceptions related to EAD was practically unchanged in the pre- and post-pandemic periods (42% in 2019 and 43% in 2023). The data were collected using the word evocation technique inspired by Abric, through questions to the ego (self) and the alter (other). Supported by the theoretical-methodological approach of Ágoras from Viana, we analyzed the results with emphasis on the fact that negative evaluations stood out significantly in both years when those surveyed were asked from the alter and not the ego. The fact showed that the construction of the individual's thought, influenced by their condition of social being, is a preponderant factor in the formation of Agoras: groupings based on affinities of social representations.

 

Keywords: Distance education. Social representations. Prejudice. Coronavirus pandemic. Agoras.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALENCAR, F. R.; BARROS, V. DA S. Ensino Remoto Emergencial e Reforma Neoliberal da Educação Brasileira: Tecendo Relações. EaD em Foco, v. 11, n. 1, p. 1–12, 2021.

BELLONI, M. L. Educação a Distância. Campinas: Editora Autores Associados, 1999.

BIELSCHOWSKY, C. E. Qualidade na Educação Superior a Distância no Brasil: Onde Estamos, para Onde Vamos? EaD em FOCO, v. 8, n. 1, p. 1–26, 2018.

BRAUER, M. Resistência à educação a distância na educação corporativa Tese (Doutorado em Administração de Empresas). São Paulo: Fundação Getúlio Vargas, 2008.

CAMPOS, M. N. L’intégration des forums de discussion dans l’enseignement supérieur. 1. ed. Montreal, Quebec: Centre d’études et de formation en enseignement supérieur, 2004.

CAMPOS, M. N. Navegar é preciso, comunicar Impreciso. São Paulo: Edusp, 2017.

CAMPOS, M. N.; GRABOVSCHI, C. Argumentação e design: Cognição , afetividade e moralidade em comunidades universitárias de aprendizagem. Revista Educação e Cultura Contemporânea, v. 08, n. 17, p. 1–27, 2011.

GOMES, M. B. Resistência à Educação a Distância na Educação Corporativa. Tese de Doutorado—São Paulo: Fundação Getúlio Vargas, 2008.

GRABOVSCHI, C.; CAMPOS, M. Grabovschi Lógica , Linguagem e representação. p. 1–23, 2019.

GRIZE, J.-B. Logique naturelle et communication. Paris: Presses Universitaires de France, 1996.

MARKOVÁ, I. Dialogicality and Social Representations: The Dynamics of Mind. Cambridge: Cambridge University Press, 2003.

MARKOVÁ, I. A fabricação da teoria de representações sociais. Cadernos de Pesquisa, v. 47, n. 163, p. 358–375, mar. 2017.

MÁRQUEZ, G. 100 anos de Solidão. Rio de Janeiro: Record, 1977.

MOORE, M. Educação a Distância uma versão Integrada. São Paulo: Editora Tompson, 2007.

MOORE, M.; KEARSLEY, G. A educação a distância: uma visão integrada. São Paulo: Thomson Le, 2010.

MOSCOVICI, S. A representação social da psicanálise. Rio de Janeiro: Zahar, 1978.

MOSCOVICI, S. Representações sociais - Investigações em psicologia social. 3. ed. Petrópolis: Editora Vozes, 2000.

NOLASCO-SILVA, L.; LO BIANCO, V. Os isolados e os aglomerados da Cibercultura: ensino remoto emergencial, educação a distância e educação online. Salvador: Devires, 2022.

PROBA, F. Afetividade na educação superior a distância: competição e colaboração em fóruns por meio de jogos educacionais. Tese (Doutorado em Psicossociologia de Comunidades e Ecologia Social), Rio de Janeiro: Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2020.

SÁNCHEZ GAMBOA, S. (Org) Pesquisa educacional: quantidade – qualidade. São Paulo: Cortez, 2010.

SANTOS, E. Pesquisa-formação na cibercultura. Teresina: EDUFPI, 2019.

SILVA, A. Estudo comparativo entre a metodologia do ensino a distância no âmbito do Consórcio CEDERJ e a presencial com enfoque nas disciplinas de contabilidade dos cursos de Administração da UFRRJ. Dissertação (Mestrado em Ciências Contábeis). Rio de Janeiro: Universidade do Estado do Rio de Janeiro, 2010.

SPINK, M. J. P. Representações sociais: questionando o estado da arte. Rio de Janeiro: Psicologia & Sociedade, 1996.

VIANA, L. G. Determinantes da resistência à educação a distância (EAD): Uma pesquisa com alunos do Curso de Administração da UFF. Dissertação (Mestrado em Sistema de Gestão), Niterói: Universidade Federal Fluminense, 2011.

VIANA, L. G. Ágora: um novo olhar sobre representações sociais no contexto de preconceitos contra a educação à distância. Tese (Doutorado em Psicossociologia de Comunidades e Ecologia Social), Rio de Janeiro: Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2020.

Published

2024-04-25

How to Cite

Viana, L. V., Campos, M. N., Álvarez , I. M., Proba, F., & Lo Bianco, V. (2024). One Hundred Years of Solitude: Distance Education in Brazil – Negative Perceptions Before and After the Pandemic . EaD Em Foco, 14(2), e2188. https://doi.org/10.18264/eadf.v14i2.2188