Higher Education Mediated by Digital Technologies: a Discussion on Teacher Development in Distance Learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v14i2.2155

Keywords:

Mediation technologies, Virtual facilitator, Teacher development

Abstract

Based on the context of distance learning (EaD), this article reflects on teacher development in relation to virtual learning facilitators in the program offered by the Virtual University of the State of São Paulo (Univesp), the first public virtual university in the country. Qualitative analysis was applied into 36 Univesp Facilitator Reports from the years 2021 to 2023, presenting experiences of virtual facilitators with students of graduation in Teaching areas and Pedagogy courses at the institution. The analysis highlights the challenges of mediation tasks that sophisticated technologies for remote teaching seek to address, deserving a privileged focus in the debate on distance learning (EaD) in Brazil. The results provide evidence regarding the limitations faced by virtual facilitators in terms of students' engagement and in implementing teaching practices that enable the development of academic writing authored by graduated students in a world where artificial intelligence comes into play, impacting the quality of education in the EaD modality for future educators.

 

Keywords: Mediation technologies. Teacher development. Virtual facilitator. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm - Acesso em: 28 jun. 2023.

BRASIL. Decreto nº 9.057, de 25 de maio de 2017. Regulamenta o art. 80 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/decreto/d9057.htm - Acesso em: 28 jun. 2023.

BRANCO, L. S. A.; CONTE, E.; HABOWSKI, A. C. Evasão na educação a distância: pontos e contrapontos à problemática. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), [S.l.], v. 25, n. 1, p. 132-154, abr. 2020. FapUNIFESP (SciELO). Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/s1414-40772020000100008 - Acesso em: 08 abr. 2023.

GARCIA, M.; RABELO, D.; SILVA, D.; AMARAL, S. Novas competências docentes frente às tecnologias digitais interativas. Revista Teoria e Prática da Educação. Campinas, vol. 14, n. 1, pp. 79 -87, jan/abr, 2011.

INEP, Colaboradores: Assessoria de Comunicação Social do. Ensino a distância cresce 474% em uma década. 2022. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/assuntos/noticias/censo-da-educacao-superior/ensino-a-distancia-cresce-474-em-uma-decada - Acesso em: 04 abr. 2023.

KERSCH, D. F.; SANTOS, F. C. dos. Escrita acadêmica e desenvolvimento de autoria na formação de professores via EAD: as universidades estão preparadas? Raído - Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da UFGD, [S. l.], v. 11, n. 25, p. 89–108, 2017. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/Raido/article/view/5676 - Acesso em: 5 abr. 2023.

LUCKESI, C. C. O que é mesmo o ato de avaliar a aprendizagem? Revista Pátio, Ano 3, n. 12, Fev./ Abr., 2000. Disponível em: https://www.nescon.medicina.ufmg.br/biblioteca/imagem/2511.pdf - Acesso em 04 abr. 2023.

SILVA, T. J. C.; ESPINOZA, F.; LIMA, A. S. Ensino Remoto Emergencial, Legistação e Direito à Educação no Brasil. Revista da Faculdade de Direito do Sul de Minas, [S. l.], v. 39, n. 2, 2023. Disponível em: https://revista.fdsm.edu.br/index.php/revistafdsm/article/view/575 - Acesso em: 20 maio. 2024.

UNIVESP. Como entregar relatórios no AVA? Arquivo disponibilizado pela Univesp via Teams, [s.d.] 2021.

UNIVESP. Mulheres somam 62% do total das inscrições no Vestibular Univesp 2023. 2023. Disponível em: https://univesp.br/noticias/mulheres-somam-62-percent-do-total-das-inscricoes-no-vestibular-univesp-2023 - Acesso em: 06 jul. 2024.

Published

2024-08-16

How to Cite

Rutkowski, E. A. C., Levi, T. C., Paula, R. S. de L., & Guercio, M. R. (2024). Higher Education Mediated by Digital Technologies: a Discussion on Teacher Development in Distance Learning. EaD Em Foco, 14(2), e2155. https://doi.org/10.18264/eadf.v14i2.2155