Persona, a Digital Marketing Tool in Teaching Methodologies: Segmenting to Value Differences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v14i1.2147

Keywords:

Teaching, Engagment, Telematics, Person, Marketing

Abstract

Personalized Teaching, method identified as one of the strongest trends in contemporary Education, aims at a series of pedagogical strategies aimed at promoting the development of students in an individualized manner, taking into account that students learn in different ways and at different paces and that they also Their prior knowledge, skills and interests are diverse. What this research proposes is an adaptation of the Persona tool, successfully used in digital marketing to bring companies closer to their target audience, for the segment of Education, contributing to the dissemination and implementation of Personalizes Teaching. To this end, it uses a qualitative approach based on a narrative bibliographic review, analyzing some multidisciplinary concepts in digital marketing, psychology and pedagogy to demonstrate the feasibility and relevance of the proposal. The article demonstrates that the use of the Persona tool can contribute to innovation in the field of teaching methodologies, both in terms of pedagogical practices and in the development of new approaches to telematics learning, impacting the student-teacher relationship with targeted teaching planning and personalized assessment processes. Therefore, it is possible to access relevant information and use more inclusive techniques that make the teaching environment more equal and attractive.


Keywords: Engagement. Marketing. Person. Teaching. Telematics.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BACICH, L. (orgs). Ensino Híbrido: Personalização e Tecnologia na Educação. Penso. 2015.

BELLONI, M. L. (Orgs.) Educação a Distância. 5.ed. Campinas: Autores Associados, 2008.

BESSA, V. H. Teorias da Aprendizagem. Curitiba: IESDE Brasil SA, 2008.

BRIDGER, D. Neuromarketing: como a neurociência aliada ao design pode aumentar o engajamento e a influência sobre os consumidores. São Paulo. Autêntica Business, 2018.

CANINEO, G. O que é Customer Experience CX? Disponível em: https://g4educacao.com/portal/o-que-e-customer-experience - Acesso em 22, Fev 23.

CHURCHILL, G. A. JR. Marketing: Criando Valor Para os Cliente. São Paulo: Saraiva, 2005.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à pratica educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido: São Paulo: Paz e Terra, 1974.

GARDNER, H. Múltiplas Inteligências. A teoria na Prática. São Paulo: Penso, 1995.

GLASSER, W. Teoria da Escolha. Uma Nova Psicologia de Liberdade Pessoal. São Paulo: Mercuryo, 2001.

KOTLER P. Marketing 4.0. São Paulo. Sextante, 2020.

LAMATTINA, A. A. Educação 4.0. Transformando o Ensino na Era Digital. São Paulo: UNION, 2023.

LUNES, J. P. Avatar, o comprador ideal. Disponível em: https://colaborae.com.br/blog/2021/08/30/como-criar-um-avatar/ - Acesso em 18, Out 23

MERCADO, L.P.L. Novas tecnologias na educação: reflexões sobre a prática. Maceió: EDUFAL, 2002

MORAN, José Manuel, MASETTO, Marcos & BEHRENS, Marilda. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 7a ed. São Paulo: Papirus, 2003.

MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 2. ed. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2000.

OCDE (2021), Education at a Glance 2021: OECD Indicators, OCDE Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/b35a14e5-en

O DILEMA das Redes. Direção: Jeff Orlowski. Netflix. Estados Unidos, 2020.

PORVIR.ORG. Educação sob medida. Personalizacao.porvir.org, 2023. Disponível em: https://personalizacao.porvir.org/ - Acesso em: 18, Out 23

RADA, J. Oportunidades e riscos das novas tecnologias para a educação. In: TEDESCO, J.C. (Org.). Educação e Novas Tecnologias: esperança ou incerteza? p.109-119. São Paulo, SP: Cortez, 2004.

SANCHO, J.M. et al. De tecnologias da informação e comunicação a recursos educativos. In: Tecnologias para transformar a educação. SANCHO, J.M. et al. p. 15-42. Porto Alegre, RS: Artmed, 2006.

SASSAKI, C. Educação Sob Medida. Disponível em: https://personalizacao.porvir.org/ - Acesso em 10, Out 2023.

SENNA, C. E.; FIALHO, F. A. Personas: A teoria Junguiana dos tipos psicológicos e sua utilidade para o design. Projética, Londrina, v.7, n.1, p. 37- 52, Jan/Jun. 2016.

SILVA, Alcione Vieira da, ALM, Marinalva de Araújo. Educação Multisaberes à prática docente. Libertas, 2011.

SILVA, Leandro A. da; PERES, Sarajane M.; CLODIS, Boscarioli. Introdução à Mineração de Dados - Com Aplicações em R. São Paulo, GEN LTC, 2016

SCHÕN, D. Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA, A. (org) Os professores e sua formação. Lisboa, Dom Quixote, 1992.

TAMAE Rodrigo Y.; SCHLÜNZEN Junior K. Mineração de Dados em Educação Digital: Conceitos, Técnicas e Aplicações. São Paulo, Appris, 2022.

MANSUR, A. U. (orgs) Tecnologias digitais na educação: pesquisas e práticas pedagógicas. Rio de Janeiro, Essentia, 2015. Disponível em: https://essentiaeditora.iff.edu.br/index.php/livros/issue/view/163 - Acesso em: 17, Out 23

MANSUR, A. U. F. Percursos Metodológicos à Complexidade em Ambientes de Aprendizagem em Rede: Uma proposta pela Rede de Saberes Coletivos (ReSa) em curso de Administração. 2011. Tese (Doutorado em Informática na Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS, Porto Alegre, 2011

VASCONCELLOS, M. J. E. “Pensamento sistêmico: o novo paradigma da ciência”, 8. ed. Campinas (SP):Papirus, 2009. 268p. ISBN 8530806816

ZENONE, L. C. Fundamentos De Marketing De Relacionamento: Fidelização de Clientes e Pós-venda. São Paulo, Atlas, 2017.

Published

2024-06-14

How to Cite

Lessa, M. M. (2024). Persona, a Digital Marketing Tool in Teaching Methodologies: Segmenting to Value Differences. EaD Em Foco, 14(1), e2147. https://doi.org/10.18264/eadf.v14i1.2147

Issue

Section

Original Articles