Evaluation of the Performance of Degree Courses in Geography in the Main Cities of the Mesoregions of São Francisco and Sertão Pernambucano

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v14i1.2137

Keywords:

Enade, General training, Specific knowledge

Abstract

The Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP) is the public agency responsible for evaluating higher education in Brazil using the Exame Nacional de Desempenho dos Estudantes (ENADE). Based on the results of these assessments, it is possible to measure the performance of higher education institutions, which can inform better decision-making regarding higher education. In this context, the present article aims to evaluate the performance of Geography courses offered in the main cities of the São Francisco and Sertão Pernambucano Mesoregions in the years 2017 and 2021. The methodological procedures included: identifying Geography courses in the cities of Petrolina, Araripina, Arcoverde, Salgueiro, Serra Talhada, and Floresta; evaluating measures of central tendency and dispersion of ENADE scores, specifically the parameters of General Formation and Specific Knowledge between the years 2017 and 2021; investigating significant variations in scores between the 2017 and 2021 editions using statistical inference tests. Geography courses are offered in various cities within the São Francisco and Sertão Pernambucano Mesoregions, primarily in the form of distance education, including both public and private institutions. Regarding the measures of central tendency and dispersion for the components of General Formation and Specific Knowledge in 2017 and 2021, there was homogeneity in the scores across institutions, with no noticeable differences. However, a significant decline in institutional performance was observed in the 2021 edition. This decline was particularly evident in the General Formation scores, indicating greater difficulty for geography students in production and textual interpretation skills.

 

Keywords: Enade. General training. Specific knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Edital No 36, de 12 de Julho de 2021. Exame Nacional de Desempenho dos Estudantes (ENADE) 2021. Diário Oficial da União: Brasília, DF. Disponível em: EDITAL Nº 36, DE 12 DE JULHO DE 2021EXAME NACIONAL DE DESEMPENHO DOS ESTUDANTES (ENADE) 2021 - EDITAL Nº 36, DE 12 DE JULHO DE 2021EXAME NACIONAL DE DESEMPENHO DOS ESTUDANTES (ENADE) 2021 - DOU - Imprensa Nacional (in.gov.br) - Acesso em: 01 fev. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Portaria nº 386, de 23 de agosto de 2021. Dispõe sobre diretrizes de prova e componentes específicos da área de Formação Geral, no âmbito do Enade 2021. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 24 ago. 2021. Seção 1, p. 36. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/centrais-de-conteudo/legislacao/enade/2021 - Acesso em: 2 abr. 2024.

FÁVERO, L.P. et al. Análise de dados: Modelagem multivariada para tomada de decisões. Rio de Janeiro: Elsevier, 2009.

GRIBOSKI, C. M. O Enade como indutor da qualidade da educação superior. Estudos em avaliação educacional, v. 23, n. 53, p. 178-195, 2012. Disponível em: https://www.fcc.org.br/pesquisa/publicacoes/eae/arquivos/1763/1763.pdf - Acesso em: 19 set. 2023.

HOLANDA, D. A. S.; MOREIRA, H. B. C.(2021). Retenção escolar: uma análise no curso de Licenciatura em Matemática do IFCE. Revista Educar Mais, 5(4), 788–804.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA – INEP. Relatório Síntese de Área: Geografia (Bacharelado/Licenciatura). Brasília: Ministério da Educação, 2022a. 919p. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_superior/enade/relatorio_sintese/2021/Enade_2021_Relatorios_Sintese_Area_Geografia.pdf - Acesso em 19 set. 2023.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA – INEP. RELATÓRIO SÍNTESE DE ÁREA FORMAÇÃO GERAL. Brasília: Ministério da Educação, 2022b. 166 p. Disponível em: Enade_2021_Relatorios_Sintese_Area_Formacao_Geral_Desempenho_Linguistico.pdf (inep.gov.br) - Acesso em 26 março. 2024.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA – INEP. RELATÓRIO SÍNTESE DE ÁREA FORMAÇÃO GERAL. Brasília: Ministério da Educação, 2017a. 171 p. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_superior/enade/relatorio_sintese/2017/Formacao_Geral.pdf - Acesso em 26 março. 2024.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA – INEP. RELATÓRIO SÍNTESE DE ÁREA FORMAÇÃO GERAL. Brasília: Ministério da Educação, 2017b. 303 p. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_superior/enade/relatorio_sintese/2017/Lingua_Portuguesa.pdf - Acesso em 26 março. 2024.

JESUS, J. G. Para O ENADE: O “Esquema 3+1” permanece na formação do professor de Geografia? In: Encontro Nacional de Prática de Ensino de Geografia, Políticas, Linguagens e Trajetórias, 14, 2019, Campinas. Anais [...]. Campinas: Universidade Estadual de Campinas, 2019. p. 3969-3981. Disponível em: https://ocs.ige.unicamp.br/ojs/anais14enpeg/article/view/3214/3079 - Acesso em: 16 de set. 2023.

NOGARO, A.; PORTO, A. P. T.; PORTO, L. T. (2019).A produção escrita e a formação de professores. Revista Educação (UFSM), Santa Maria, v. 44, p. 1-25.

SOUSA, B. P. B.; SOUSA, J. V. Resultados do ENADE na gestão acadêmica de cursos de licenciaturas: um caso em estudo. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 23, n. 52, p. 232- 253, 2012. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/1938 - Acesso em: 16 set. 2023.

SOUZA, M. G. M. C. O Enade enquanto política de Avaliação da Educação Superior. Revista Encantar - Educação, Cultura e Sociedade, Bom Jesus da Lapa, BA, v. 2, p. 01-11, 2020. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/encantar/article/view/9260/pdf - Acesso em: 16 set. 2023.

VERHINE, R. E.; DANTAS, L. M. V.; SOARES, J. F. Do "provão" ao ENADE: uma análise comparativa dos exames nacionais utilizados no ensino superior brasileiro. Ensaio, Rio de Janeiro, v. 14, n. 52, p. 291-310, set. 2006.

Published

2024-05-09

How to Cite

Alcantara, W. K. de S., França, L. F. de O., Hora, B. R. C. da, & Teles, R. B. de A. (2024). Evaluation of the Performance of Degree Courses in Geography in the Main Cities of the Mesoregions of São Francisco and Sertão Pernambucano. EaD Em Foco, 14(1), e2137. https://doi.org/10.18264/eadf.v14i1.2137

Issue

Section

Original Articles