Visual Culture in Virtual Learning Environments: Professors and Undergraduate Student Views
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v14i1.2085Keywords:
Visual culture, Virtual learning environment, Undergraduate student perception, Professor perceptionAbstract
In Distance Education, virtuality and the use of digital technologies favor the application of Visual Culture to enrich the construction of knowledge and communication. Thus, this article aims to investigate the perceptions of students and professors from distance undergraduate programs regarding the use of Visual Culture elements in Virtual Learning Environments (VLEs). This study involved 18 professors and 58 students from 8 distance undergraduate courses at a Brazilian federal public University. A digital mixed-methods questionnaire was served as the data collection instrument. Descriptive analyses were performed on the objective questions and statistical tests were applied using SPSS software. Subjective questions underwent qualitative analysis using Saldaña's coding cycles. By examining the gathered responses, it became possible to conduct analyses and reflections concerning the demand for potential enhancements in the teaching and learning process within the Distance Education context. The focus lies on improving the integration of elements of Visual Culture evidenced by the participants in three aspects: in the methodology, in the communication between the actors and in the visual organization of information in the VLE.
Keywords: Visual Culture. Virtual learning environment. Undergraduate student perception. Professor perception.
Downloads
References
ALMEIDA, S. S. Memes como Estratégias Pedagógicas na EaD para Professores. Revista Interdisciplinar Parcerias Digitais, vol. 2, nº 2, 2020.
BLEY, D. H. P.; CARVALHO, A. B. G. Ciclos De Codificação E O Software Atlas Ti: uma parceria criativa para análise de dados qualitativos em pesquisas sobre o uso das tecnologias digitais no campo da Educação. EM TEIA – Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, 2019.
CARDOSO, L. F. P. Cultura Visual e a Educação Através da Imagem. Dissertação de Mestrado. Programa de Pós-graduação em Design. Universidade Federal de Pernambuco. 2010.
CASTRO, A. B; OLIVEIRA, V.G.S. Influências das imagens da cultura visual na aprendizagem significativa no contexto da educação a distância. VI CONEDU - Vol 3. Campina Grande: Realize Editora, 2020.
COMERLATO, P.H. et al. Métodos estatísticos para desfechos qualitativos. In: CAPP, E.; NIENOV, O. H. Bioestatística quantitativa aplicada. Editora UFRGS. Porto Alegre, 2019.
FERNANDES, S. M.; HENN, L. G.; KIST, L. B. Distance learning in Brazil: some notes. Research, Society and Development, [S. l.], v. 9, n. 1, 2020.
GARLET, F.R.; MINUZZI, R. F. B. A Imagem no Contexto EaD: Problematizações a Partir da Cultura Visual. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 9, n. 1, p. 146–163, 2014.
HERNANDEZ, F. ¿De Qué Hablamos Cuando Hablamos De Cultura Visual? Educação & Realidade, 2005.
HERNANDEZ, F. A Cultura Visual como um Convite à Deslocalização do Olhar e ao Reposicionamento do Sujeito. In: MARTINS, R., TOURINHO, I. Educação da Cultura Visual: Conceitos e Contextos. Editora UFSM, 2011.
JORGE, R. G. Perspectivas para a Utilização do Meme na Elaboração de Materiais Didáticos para EaD. EaD em Foco, v. 10, n. 2, e957, 2020.
KEDRA, J; ZAKEVICIUTE, R. Visual literacy practices in higher education: what, why and how? Journal of Visual Literacy, 2019.
LAGE, P. B. L.; CAVALCANTE, P. S. Inglês On-line na Universidade: O que dizem os Estudantes? Anais do XXVIII Workshop de Informática na Escola, 2022.
MAIA, C. Na rede sim, na educação não. Revista Fonte – A Educação e as Novas Tecnologias Digitais, p. 63-66, dez. 2008. Disponível em https://www.prodemge.gov.br/images/com_arismartbook/download/9/revista_8.pdf - Acesso em 05 de nov de 2021.
MENEZES, M. R. Uma imagem vale mais que mil palavras: o uso do audiovisual no EAD. Ideias E Inovação - Lato Sensu, 2013.
MIRZOEFF, N. Una introducción a la cultura visual. Barcelona: Paidós, 2003.
SALDAÑA, J. The coding manual for qualitative researchers. 2rd ed. London: Sage, 2013.
SACARMUZA, B. C. Universidade Corporativa: Educação Continuada e Mediação Tecnológica. Dissertação (Mestrado em Metodologias para o Ensino de Linguagens e suas Tecnologias). Universidade Norte do Paraná. Londrina, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 EaD em Foco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.