The Role of Gamification in Teaching Strategic Planning to Entrepreneurs

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v14i1.2042

Keywords:

On-line learning, Gamification , Entrepreneurs

Abstract

From the scenario of technological trends made possible by the internet, gamification is one of the prominent trends on the world stage. In Brazil, recent studies on the gaming market show a growth in the gaming sector in the area of ​​corporate training, and an expressive number of online game players. Given this initial information, the objective of this study is to understand how gamification can help entrepreneurs learn strategic planning. To reach the objective, we will go through bibliographic references on learning, entrepreneurship and gamification, and the connection between each term. As a research methodology, data from interviews with player entrepreneurs and with creators and supporters of the learning ecosystem for small entrepreneurs have been analyzed qualitatively. In the discussion of the results, the findings of the study and the perception of the contribution of gamified learning by the participants, as well as recommendations for the continuity of research on this topic.  

 

Keywords: On-line learning. Entrepreneurs. Gamification. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Siméia Azevedo Santos, Universidade Presbiteriana Mackenzie

Doutoranda em Administração - Universidade Presbiteriana Mackenzie

References

AUSUBEL, D. P. The acquisition and retention of knowledge: a cognitive view. Business Media Dordrecht: Kluwer Academic publishers, 2000.

BURKE, B. Gamificar: como a gamificação motiva as pessoas a fazerem coisas extraordinárias. São Paulo: DVS Editora, 2015.

CARDADOR, M. T.; NORTHCRAFT, G. B.; WHICHER, J. A Theory of work gamification: something old, something new, something borrowed, something cool? Human Resource Management Review, v.27, n. 2, p. 353-365, 2016.

CHANDLER, H. M. Manual de produção de jogos digitais. Porto Alegre: Bookman, 2012.

CLOSS, L. Q.; ANTONELLO, C. S. Teoria da aprendizagem transformadora: contribuições para uma educação gerencial voltada para a sustentabilidade. Revista de Administração Mackenzie, v.15, n.3, p. 221-252, 2014.

DETERDING, S.; SICART, M.; NACKE, L.; O’HARA, K.; DIXON, D. Gamification: Using game design elements in non-gaming contexts. Extended Abstracts on Human Factors in Computing Systems, New York: ACM Press, 2011.

DIDIER, J. M. O. L.; LUCENA, E. A. Aprendizagem de praticantes da estratégia: contribuições da aprendizagem situada e da aprendizagem pela experiência. Organizações & Sociedade, v.15, n.44, p. 129-148, 2008.

EDMONDSON, A. C. Learning from Mistakes: is Easier Said Than Done: Group and Organizational Influences on the Detection and Correction of Human Error. The Journal of Applied Behavioral Science, v. 32, n. 1, p. 5-28. 1996.

EISENHARDT, K. M. Building Theories from Case Study Research. The Academy of Management Review, v. 14, n. 4, p. 532-550, 1989.

FALCÃO, P. Criação e adaptação de jogos em T&D. Rio de Janeiro: Qualitymark, 2008.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4 ed. São Paulo: Atlas, 2002.

GODOY, A. S. Estudo de caso qualitativo. In: SILVA, A. B.; GODOI, C. K.; BANDEIRA-DEMELLO, R. Pesquisa qualitativa em estudos organizacionais: paradigmas, estratégias e métodos. São Paulo: Saraiva, 2010. p. 115-146.

GOMES, G.; WOJAHN, R. M. Organizational Learning Capability, Innovation and Performance: Study in Small and Medium-Sized Enterprises (SMES). RAUSP Management Journal, v. 52, n. 2, p. 163-175, 2017.

GRAMIGNA, M. R. M. Jogos de empresa. São Paulo: Makron, 1994.

HUIZINGA, J. Homo Ludens. São Paulo: Editora Perspectiva, Digital Source, 4ª ed. 2000.

KOLB, D. A. Experiential learning: experience as the source of learning and development. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall, 1984.

KRÜGER, C.; PINHEIRO, J. P.; MINELLO, I. F. As características comportamentais empreendedoras de David McClelland. Revista Caribeña de Ciencias Sociales, v. 1, n.1, 2017.

LEOPOLDINO, C. B. Aprendizagem organizacional sobre tecnologias livres e suporte à transferência. 203 p. Tese de Doutorado em Administração de Empresas - Universidade Federal da Bahia, 2012.

MARCZEWSKI, A. Gamification design framework toolkit. Gamufied UK, 2017.

MATTAR, J. Gamificação: conceito, críticas e aplicação a áreas de conhecimento. In: Ramos, D.; Cruz, M. Jogos digitais em contextos educacionais. Curitiba: Editora CRV, 2018.

McCLELLAND, D. C.; BURHAM, D. H. O poder é o grande motivador. In: VROOM, V. H. (Org.) Gestão de pessoas, não de pessoal. Rio de Janeiro: Campus, 1997.

McGONIGAL, J. Reality is Broken: Why games makes us better and how they can change the world. New York: Penguim, 2011.

MEEKER, M. Internet Trends Report. USA: Bond Capital, 2019.

PEIXOTO FILHO, H. M. Empreendedorismo de A a Z; Casos de quem começou bem e terminou melhor ainda. Saint Paul Editora. São Paulo: 2018.

PGB. Pesquisa Game Brasil, 9ª edição, 2022. Disponível em: https://www.pesquisagamebrasil. com.br. Acessado em 4 de maio de 2023.

PORTO, B.; BATTESTIN, V. Tendências das Propostas de Gamificação no Moodle: uma Revisão Sistemática. EaD em Foco, v. 12, n. 1, e1682, 2022.

REATTO, D.; GODOY, A. S. A Produção sobre aprendizagem informal nas organizações no Brasil: mapeando o terreno e rastreando possibilidades futuras. REAd - Revista Eletrônica de Administração, v. 80, n.1, p.57-88, 2015.

SAKUDA, L. O.; FORTIM, I. (Orgs.). II Censo da Indústria Brasileira de Jogos Digitais. Ministério da Cultura: Brasília, 2018. Disponível em: <http://www.tinyurl.com/censojogosdigitais>. Acesso em: 26 nov. 2022.

SANTOS, S. A.; TREVISAN, L. N.; VELOSO, E. F. R.; TREFF, M. A. Gamification in Training and Development Processes: Perception on Effectiveness and Results. REGE Revista de Gestão, v. 28, n. 2, p. 133-146, 2021.

SEBRAE. Serviço Brasileiro de Apoio às Micro e Pequenas Empresas. Programa Empreenda Rápido. Disponível em: https://empreendarapido.sp.gov.br/. Acessado em 25 de maio de 2023.

SEBRAE. Serviço Brasileiro de Apoio às Micro e Pequenas Empresas. Sobrevivência das Empresas. Sebrae, 2021. Disponível em https://www.agenciasebrae.com.br//asn/Estados/NA/Sobrevivencia-empresas-sebrae_Final.pdf . Acessado em 27 de março de 2023.

SEBRAE. Serviço Brasileiro de Apoio às Micro e Pequenas Empresas. Kit de ferramentas para ações: Descomplique. A5: São Paulo, 2021.

SILVA, L. F.; PALOGAN, E. C. C.; CASSANDRE, M. P. O Role-Playing Game como ferramenta para a aprendizagem organizacional. Revista de Administração da UEG, v.10, n.2, p. 21-35, 2019.

WERBACH, K; HUNTER, Dan. For the win: how game thinking can revolutionize your business. Wharton Digital Press, 2012.

ZICHERMANN, Gabe; LINDER, Joselin. The gamification Revolution: how leaders leverage game mechanics to crush the competition. McGraw-Hill Europe, 2013.

Published

2024-01-30

How to Cite

Santos, S. A., & Vieira, A. (2024). The Role of Gamification in Teaching Strategic Planning to Entrepreneurs. EaD Em Foco, 14(1), e2042. https://doi.org/10.18264/eadf.v14i1.2042

Issue

Section

Estudos de Caso