Technologies Used by Conductors in Early Childhood Education in the Pandemic Context – Ethical and Instrumental Aspects

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v14i1.2022

Keywords:

Child education, Technologies for education, Education within the pandemic context, Ethical-pedagogical considerations for early childhood education.

Abstract

 The Early Childhood Education environment aims to assist in the child's development process. In this environment, the child needs to be able to express thoughts and feelings through different languages, as well as feel cared for. However, since 2020, the playful and pedagogical environment changed due to COVID-19 pandemic. Several educational systems worldwide needed to devise strategies in order to guarantee basic rights to education compatible with the possibilities they had available. This article seeks to present considerations about the digital technologies used by the early childhood education teachers of Maricá (RJ), with children aged 4 to 5 years, for remote classes during the isolation imposed by the pandemic. To this end, bibliographical reflections were carried out and, subsequently, two preliminary research studies following the guidelines of Resolution 510 of 2016 of the National Health Council. Findings suggest that – within the aforementioned context – low-cost and easy-to-apply digital technological tools – such as WhatsApp – tend to promote the best results.

 

Keywords: Child education. Technologies for education. Education within the pandemic context. Ethical-pedagogical considerations for early childhood education.

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Author Biographies

Istesio Junior Pinheiro, Unicarioca e Secretaria Municipal de Educação de Maricá

Aluno do Mestrado Profissional em Novas Tecnologias Digitais na Educação da UniCarioca (MPNTDE),  Bacharel em Pedagogia pelo Centro Universitário Internacional e em Turismo pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro. Especialização lato sensu em Orientação, Supervisão e Inspeção Escolar pela Faculdade de Educação São Luís. Atualmente desenvolve atividades de magistério como professor nas séries iniciais da educação básica (Secretaria Municipal de Educação de Maricá). Participou das etapas do III Congresso Estadual do Rio de Janeiro - Paulo Freire para elaboração do documento para o Plano Estadual de Educação.  

Rosa Lidice de Moraes Valim, Unicarioca

Doutora em Psicossociologia (EICOS/UFRJ), Mestre em Design e Sociedade (PUC-Rio) e Bacharel em Comunicação Social (PUC-Rio) com extensão em Empreendedorismo (PUC-Rio). Professora do Mestrado Profissional em Novas Tecnologias Digitais na Educação da UniCarioca (MPNTDE).  Pesquisadora associada do Laboratório de Práticas Inclusivas e do GT/DGP/CNPq de Tecnologias sociais para popularização da ciência. Editora de seção de ensaios da revista acadêmica RECITE.

Regina Celia Pereira de Moraes, Unicarioca

Pós-doutora em Ciência da Informação e em Ciências Sociais; Doutora em Engenharia de Sistemas e Computação; Mestre em Ciência da Informação; Bacharel em Direito. Atualmente trabalha como professora da Graduação e do Mestrado da Unicarioca; é pesquisadora associada do GT de Comunicação e Divulgação Científica do MCT/IBICT; é lider responsável pelo GT/DGP/CNPq de Tecnologias sociais para popularização da ciência e é Editora Científica da Revita RECITE, da Unicarioca. Além de acadêmica, é poetisa e escritora, com 6 (seis) livros publicados pela Record Nova Era, Sagarana e Letra Certa.

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Published

2024-05-03

How to Cite

Pinheiro, I. J., Valim, R. L. de M., & Moraes, R. C. P. de. (2024). Technologies Used by Conductors in Early Childhood Education in the Pandemic Context – Ethical and Instrumental Aspects. EaD Em Foco, 14(1), e2022. https://doi.org/10.18264/eadf.v14i1.2022

Issue

Section

Original Articles