Technologies Used by Conductors in Early Childhood Education in the Pandemic Context – Ethical and Instrumental Aspects
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v14i1.2022Keywords:
Child education, Technologies for education, Education within the pandemic context, Ethical-pedagogical considerations for early childhood education.Abstract
The Early Childhood Education environment aims to assist in the child's development process. In this environment, the child needs to be able to express thoughts and feelings through different languages, as well as feel cared for. However, since 2020, the playful and pedagogical environment changed due to COVID-19 pandemic. Several educational systems worldwide needed to devise strategies in order to guarantee basic rights to education compatible with the possibilities they had available. This article seeks to present considerations about the digital technologies used by the early childhood education teachers of Maricá (RJ), with children aged 4 to 5 years, for remote classes during the isolation imposed by the pandemic. To this end, bibliographical reflections were carried out and, subsequently, two preliminary research studies following the guidelines of Resolution 510 of 2016 of the National Health Council. Findings suggest that – within the aforementioned context – low-cost and easy-to-apply digital technological tools – such as WhatsApp – tend to promote the best results.
Keywords: Child education. Technologies for education. Education within the pandemic context. Ethical-pedagogical considerations for early childhood education.
Downloads
References
BERGUE, S. T. Comportamento Organizacional. 2ª ed. Florianópolis: CAPES: UAB, 2012.
BRANDÃO, C. R.; STRECK, D. R. (org.). Pesquisa Participante: o saber da partilha. Aparecida, SP: Ideias e Letra, 2006.
BRASIL. Lei Federal nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da República, 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm -Acesso em: 25 mar. 2023.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Volume 1 – Introdução aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília, DF: MEC, 1997. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro01.pdf - Acesso em: 25 mar. 2023.
BRASIL. Parecer CNE/CEB nº 20/2009. Revisão das Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília, DF: MEC, 2009. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=2097-pceb020-09&category_slug=dezembro-2009-pdf&Itemid=30192 - Acesso em: 25 mar. 2023.
BRASIL. RESOLUÇÃO CNE/CEB Nº 4, DE 13 DE JULHO DE 2010. Define Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a Educação Básica, Brasília, (DF), 7 de abril de 2010. Disponível em: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/http://www.crmariocovas.sp.gov.br/Downloads/ccs/concurso_2013/PDFs/resol_federal_04_14.pdf - Acesso em: 25 mar. 2023.
BRASIL. Resolução nº 510, de 07 de abril de 2016. Dispõe sobre as normas aplicáveis a pesquisas em Ciências Humanas e Sociais. Brasília, DF: Ministério da Saúde, 2016. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/cns/2016/res0510_07_04_2016.html -Acesso em: 25 mar. 2023.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=79601-anexo-texto-bncc-reexportado-pdf-2&category_slug=dezembro-2017-pdf&Itemid=30192 - Acesso em: 25 mar. 2023.
CHIAVENATO, I. Introdução à Teoria Geral da Administração. 8ª ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2011.
DALCIN, E.; ABEGG, I.; CERETTA, P. S. Relação de variáveis com o desempenho de estudantes na educação profissional a distância. EaD em Foco, v. 12, n. 2, e1773, 2022. Disponível em: https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/1773 - Acesso em: 25 mar. 2023.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. 9ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1998.
LAPIERRE, A.; AUCOUTURIER, B. A Simbologia do Movimento: psicomotricidade e educação. Porto Alegre: Artmed, 1986.
LONDRES, C. (org.). Cultura e saber do povo: uma perspectiva antropológica. Revista Tempo Brasileiro – Patrimônio Imaterial, Rio de Janeiro, n. 147, p. 69-78, outubro/dezembro, 2001.
MARICÁ. Deliberação CME Nº 01, de 28 de abril de 2020. Estabelece formas de reorganização do Calendário Escolar e define o regime especial de atividades escolares não presenciais no Sistema Municipal de Ensino de Maricá. Jornal Oficial de Maricá, Maricá, RJ, 04 maio 2020. Disponível em: https://www.marica.rj.gov.br/jom/ed-1049/ - Acesso em: 04 mai. 2020.
MICHAELIS. Dicionário Brasileiro da Língua Portuguesa. 2016. Disponível em: http://michaelis.uol.com.br/ - Acesso em: 04 mai. 2020.
OLIVEIRA, M. A. M. (org.). Gestão Educacional: novos olhares, novas abordagens. 8ª ed. Petrópolis: Editora Vozes, 2011.
PIMENTEL, A. A ludicidade na educação infantil: uma abordagem histórico-cultural. Psicol. educ. [online], n. 26, p. 109-133, 2008. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/psie/n26/v26a07.pdf - Acesso em: 25 mar. 2023.
REIS, E. A.; REIS I. A. Análise Descritiva de Dados. Relatório Técnico do Departamento de Estatística da UFMG. 2002. Disponível em: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.est.ufmg.br/portal/wp-content/uploads/2023/01/RTE-02-2002.pdf - Acesso em: 25 mar. 2023.
VALIM, R. L. M; MACIEL, T. M. F. B. A importância da etapa preliminar de campo sistematizada pela Resolução nº 510 do CNS. Saúde, Ética & Justiça, v. 23, n. 1, p. 11-20, 2018. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/sej/article/view/157697 - Acesso em: 25 mar. 2023.
VIEIRA, S. L. (org.). Gestão da escola: desafios a enfrentar. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 EaD em Foco

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.