LabERE – Walking of the Occurred and Incorporated Path, as a Remote Activity Experience in a Research Group

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v12i3.1965

Keywords:

Corpography, Scientific education

Abstract

This study aims to describe the process used to raise awareness of the continuity of wanderings carried out remotely within the scope of a Stricto Senso Graduate Program, during the context of the Covid-19 Pandemic. The concern was: how to communicate to the members of a Research Group, aspects that lead to a path in continuous presence of knowledge construction, through the subject-history-place triad, in view of the articulating projects proposed by its members? The assumption pointed to the choice of the literary-musical experience, to say that, even remotely, we could be integrated in the group's research. The methodology was in the use of the Microsoft Teams tool, with meetings in the form of virtual laboratories as formative production for spontaneous constructions, in which the collaborative method was used, with 06 (six) members (Masters and Doctors of the Group at the University). The result showed interactive participation, development and otherness that was reverberated as a way of sensitizing not only the researchers of the RedePub articulating project, but also the other members that make up the Research Group, for the continuity of their studies.

 

Keywords: Corpography. Scientific education. Emergency remote teaching laboratory. Collaborative research.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, E. J. de A. Os jingles e a sua capacidade de proporcionar credibilidade à marca. Centro Universitário De Brasília - Uniceub Faculdade De Ciências Sociais Aplicadas – Fasa (Monografia de Conclusão do Curso de Comunicação Social, habilitação em publicidade. Brasília/DF), 2006.

BENJAMIN, W. Obras escolhidas III – Charles Baudelaire um Lírico no Auge do Capitalismo. Trad. José Carlos Martins Barbosa e Hemerson Alves Baptista. São Paulo: Brasiliense, 1989.

BOAL, A. Teatro do Oprimido: voz e vez aos oprimidos contra a opressão. 6ª edição. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1991.

BLANKE, H. W. Para uma Nova História da Historiografia. In: MARBELA, Jurandir (Org.). A História da Escrita. São Paulo: Contexto, 2006.

BUFFA, E.; LOMBARDI, J. C. O Público e o Privado como categoria de análise de educação. In: LOMBARDI, José Claudinei Et alli (Org.). O Público e o Privado na História da Educação Brasileira: concepções e práticas. São Paulo: Autores Associados, HISTERDBR, 2005, pp.31-96.

HODGES, C. et al. The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning. Disponível em: https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning#fn1. Acessado em 20 de março de 2020.

JACQUES, P. B. Cenografias e Corpografias Urbanas: Espetáculo e Experiência na cidade contemporânea. In: Revista Observatório Itaú Cultural, Como a cultura pode mudar a cidade, nº 05, 2008, p. 47–57.

LAKOFF, G.; JOHNSON, M. (2002 [1980]). Metáforas da vida cotidiana. Trad.: Mara Sophia Zanotto. São Paulo: Mercado das Letras.

LEÃO, J. A. C. “Corpografia da memória movimento: a experiência intuitiva de se perder e se achar em configuração de corpos híbridos”. In: François Soulages; Alberto Olivieri; Ricardo Biriba; Ariadne Moraes. (Org.). O Sensível Contemporâneo. 1ed.Salvador: Edufba, 2010a.

LEÃO, J. A. C. “Memória no corpo afrodescendente em brincantes? Diálogos em trânsito Brasil-Caribe-Brasil, enquanto processo educativo”. In: Encontro Nacional de Pesquisadores em Dança. 1 ed. Salvador: EDUFBA, 2010b.

LEÃO, J. A. C. “Memória de brincantes: Corpo como fonte e objeto de informação”. In: Elizeu Clementino de Souza (org.). Memória, (auto) biografia e diversidade: questões de método e trabalho docente. Salvador: EDUFBA, 2011a, 446p.

LEÃO, J. A. C “Máscaras brincantes: escrituras estéticas no corpo”. In: XVI Seminário Académico APEC – Horizontes de Brasil: Encenarios, intercâmbios y Diversidad. Barcelona: APEC, 2011b.

LÉVY, P. Cibercultura. Tradução: Carlos Irineu da Costa. São Paulo: Ed. 34, 1999.

LOMBARDI, J. C. História e Historiografia da Educação: Fundamentos Teórico-Metodológicos. In: SCHELBAUER, Analete Regina; LOMBARDI, José Claudinei; MACHADO, M. C. G. (Org.). Educação em Debate: perspectivas, abordagens e historiografia. Campinas, São Paulo: Autores Associados, 2006a.

MACEDO, R. S.; GALEFFI, D.; PIMENTEL, Á. Um rigor outro sobre a qualidade na pesquisa qualitativa: educação e ciências humanas. Salvador: EDUFBA, 2009, 174 p.

MOURA, R. de A. Técnicas de laboratório. São Paulo: Editora Atheneu, 2001.

PEREIRA, M. de A.; ICLE, G.; SCHECHNER, R. O que pode a performance na educação? Uma entrevista com Richard Schechner. Educação e Realidade, v. 35 (2), p. 23-35, 2010.

QUEIROZ, C. J. P.; SANTOS, E. P.; SARAIVA, R. A. C. “A produção de micro história na história do lugar por meio do uso das linguagens tecnológicas na educação básica”. In: PEREIRA, Inaiá Brandão, ARAÚJO, Katia Soane Santos; SANTOS, Tarsis de Carvalho (org.). Entrelugares: Ensaio sobre geotecnologias, educação e contemporaneidade. Volume 1. Editora CRV. Curitiba 2017, p.129.

ROJO, R. MOURA, E. (orgs.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.

SCHECHNER, R; ICLE, G; PEREIRA, M. A. O que pode a performance na Educação? Uma entrevista com Richard Schechner. In: Revista Educação e Realidade. v.35, n.2, pgs 23-35, 2010.

SALES, K. M. B. Cognição em ambientes com mediação telemática: uma proposta metodológica para análise cognitiva e da difusão social do conhecimento. 2013, 241f. Tese (Doutorado Multidisciplinar e Multinstitucional em Difusão do Conhecimento) - Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2013.

SANTAELLA, L. Adeus às fronteiras entre natureza e cultura”. In: Revista Observatório Itaú cultural. 19º edição, Tecnologia e cultura: uma sociedade em redes. São Paulo: Itaú Cultural, 2016.

SANTAELLA, L. Por que as comunicações e as artes estão convergindo? São Paulo: Paulus, 2005.

SANTOS, E. P. Conceito-ação de Educação Científica e Ensino de Ciências no contexto do projeto a Rádio da Escola na Escola da Rádio no Colégio da Polícia Militar da Bahia – CPM Dendezeiros/BA. Dissertação de mestrado. 2017. 188 f. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pesquisa e Pós-Graduação em Educação e Contemporaneidade (PPGEDUC) da Universidade do Estado da Bahia - UNEB; 2017.

SERPA, L. F. P. Perspectivas de Estudo em História da Educação: Identificando o campo. In: Anais do XV EPENN, São Luís, julho, 2001 (Cd-rom).

Published

2023-05-16

How to Cite

Saraiva, R., & Leão, J. A. C. (2023). LabERE – Walking of the Occurred and Incorporated Path, as a Remote Activity Experience in a Research Group. EaD Em Foco, 12(3), e1965. https://doi.org/10.18264/eadf.v12i3.1965