The Tutor in Distance Education: ANPED Literature Review from 2015 to 2021
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v14i1.1958Keywords:
Education, Decree, TutoringAbstract
The theme of this article is based on the role of the tutor in Distance Education (EaD), pervading Decree nº 5622, published in 2005 and which was revoked by Decree 9,057, in 2017. The following problem was investigated: “what are the productions national scientific findings published in the work of the last four ANPED meetings, which disagree regarding the issue of mentoring in its scope and which (do not) mention the decree in force at the time researched, in the period from 2015 to 2021?” The general objective was to analyze the national academic production of articles published in the last four national meetings of ANPED (2015-2021) on tutoring in distance learning that mention Decree No. 5,622/2005 and/or Decree No. 9,057/2017. This was a theoretical qualitative research, of a descriptive and exploratory nature, in which four productions were found to compose the data analysis corpus. The final considerations point to the lack of clarity between the nomenclatures used in relation to the virtual tutor, as well as regarding the role assigned to him, corroborating the statements that there is no defined role in his field of work, as well as gaps in the determination cool about their actual functions.
Keywords: Education. Distance education. Tutoring. Decree.
Downloads
References
ABREU, T. P. A.; GILBERTO, I. J. L. A tutoria na educação à distância: precarização do trabalho docente. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPEd, 37ª., 2015, Rio de Janeiro. Anais. Rio de Janeiro: ANPEd, 2015.
ANPED. Sobre a ANPED. Rio de Janeiro: ANPED. 2021a. Disponível em: https://www.anped.org.br/sobre-anped - Acesso em: 18 abr. 2022.
ANPED. Grupos de trabalho. Rio de Janeiro: ANPED. 2021b. Disponível em: https://www.anped.org.br/sobre-anped -Acesso em: 18 nov. 2021.
BRASIL. Decreto 9.057, de 25 de maio de 2017. Disponível em: https://presrepublica.jusbrasil.com.br/legislacao/462913965/decreto-9057-17 - Acesso em: 02 jun. 2023.
BRASIL. Decreto 5.622, 19 de dezembro de 2005. Regulamenta o art. 80 da Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996. 2007. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2004-2006/2005/decreto/D5622.htm - Acesso em: 22 dez. 2022.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br - Acesso em: 23 dez. 2022.
CAMACHO, A. C. L. F. Análise das publicações nacionais sobre educação à distância na enfermagem. Rev. bras. enferm., Brasília, v. 62, n. 4, p. 588-593, Aug. 2009. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S0034-71672009000400016 - Acesso em: 22 dez. 2022.
DUARTE, F. B. M. D.; MAKNAMARA, M. Formação de professores e educação a distância: conexões a partir das reuniões anuais da ANPED. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPEd, 38ª., 2017, Rio de Janeiro. Anais. Rio de Janeiro: ANPEd, 2017.
DURAN, D. A educação a distância nas reuniões anuais da ANPED: 2003-2013. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPEd, 37ª., 2015, Rio de Janeiro. Anais. Rio de Janeiro: ANPEd, 2015.
GONÇALVES, J. R. Como escrever um Artigo de Revisão de Literatura. Revista JRG de Estudos Acadêmicos, Ano II, Vol.II, n.5, 2019
GROSSI, M. G. R.; OLIVEIRA, P. J. D. O que revelam as pesquisas brasileiras sobre o tutor na educação a distância. In: A hora EaD: os novos rumos da Educação no tempo digital. Grupo de pesquisa AVACEFETMG: org. Márcia Gorett Ribeiro Grossi. Belo Horizonte: AVACEFETMG, 2020. Artigo I, p. 09-24.
IPEMIG. Módulo Específico. Apostila 7 – Legislação para EAD. Coordenação Pedagógica – IPEMIG. Em parceria com a FACEL. 2010.
IPEMIG. Metodologia Científica. Coordenação Pedagógica – IPEMIG. 2020a
IPEMIG. Módulo Específico. Noções básicas em EAD. Coordenação Pedagógica – IPEMIG. 2020b
MOREIRA, J. S.; SANTOS, D. M. B. A base de conhecimento para o ensino na perspectiva de professores-tutores que atuam no método PBL. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPEd, 39ª., 2019, Rio de Janeiro. Anais. Rio de Janeiro: ANPEd, 2019.
NICOLIELO, B.; PORTILHO, G. Quem é quem na EAD. Nova Escola. Disponível em: https://novaescola.org.br/conteudo/1873/quem-e-quem-na-ead - Acesso em: 01 ago. 2012.
OLIVEIRA, C. M. O tutor e a tutoria em educação a distância (EaD): O que nos dizem as dissertações e teses brasileiras em uma década (2005 a 2015) de produção acadêmica? Belo Horizonte, 2017. Dissertação - (Mestrado) - Universidade Federal de Minas Gerais, Faculdade de Educação.
SEVERIANO, E. P. R. et al. O Ensino a Distância na Educação no Brasil: Uma Pesquisa do Estado do Conhecimento. REVISTA DE CIÊNCIAS SOCIAIS APLICADA, v. 1, n. 1, 2020.
TUTOR X PROFESSOR. Portal Educação. São Paulo. Disponível em: https://siteantigo.portaleducacao.com.br/conteudo/artigos/educacao/tutor-x-rofessor/21919 - Acesso em: 15 jan. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 EaD em Foco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.