Approaching in Detachment: an Integration Event in Remote Reality
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v12i3.1940Keywords:
Distance education, Integration Event, Digital ToolsAbstract
. In 2020, the arrival of a new management to Cecierj Foundation brought to light an issue that had long been troubling its employees: the lack of internal communication. Despite having over 20 years of existence and being responsible for numerous distance education and scientific education projects, the lack of internal communication was affecting the progress of the institution's daily operations. To begin addressing this problem, the First Integration Week of Cecierj Foundation was organized in August 2020. From this past event, the present study addresses the institutional mobilization to hold its first virtual integration event, even with all the restrictions imposed by the coronavirus pandemic. Aiming to share good practices for events in virtual environments, this experience report will describe how the work team was assembled, its performance in the organization of the event, the choice of methodology and digital tools for the debates to take place, as well as the internal communication strategy used in the meeting.
Keywords: Distance education. Integration Event. Digital Tools.
Downloads
References
ALVES, L. Educação a distância: conceitos e história no Brasil e no mundo. Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância. Vol. 10, 2011.
BIGBLUEBUTTON. A Year of Online Learning During a Pandemic and What it Taught Us. Disponível em: https://bigbluebutton.org/2021/05/14/what-weve-learned-in-a-year/. Acesso em: 17 abr. 2022.
BIELSCHOWSKY, C. et al. Fundação cecierj: ontem, hoje, amanhã. Fundação Cecierj, RJ. 2018. Disponível em: https://canal.cecierj.edu.br/recurso/17142. Acesso em: 13 jun. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Gabinete do Ministro. Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. Diário Oficial da União, Brasília, DF, ed. 53, 18 mar. 2020. Seção 01, p. 39.
CAETANO, R., et al. Desafios e oportunidades para telessaúde em tempos da pandemia pela COVID-19: uma reflexão sobre os espaços e iniciativas no contexto brasileiro. Caderno de Saúde Pública 36(5), 2020.
CURVELLO, J. J. A. Comunicação interna e cultura organizacional. 2ª ed. rev. e atual. Brasília, DF: Casa das Mudas, 2012.
FOSSILIEN, L.; DUFFY, M. W. How to combat Zoom fatigue. Harvard Business Review. Abr/2020. Disponível em: https://hbr.org/2020/04/how-to-combat-zoom-fatigue. Acesso em: 14 jun. 2023.
MORRIS, B. Why does Zoom exhaust you? Science has an answer. Wall Street Journal, Mar./2020. Disponível em: https://www.wsj.com/articles/why-does-zoom-exhaust-you-science-has-an-answer-11590600269. Acesso em: 12 jun 2023.
NOLASCO-SILVA, L.; BIANCO, V.; DELGADO, M. F. A pedagogia do vírus: cotidianos e educações não presenciais. Revista Interinstitucional Artes de Educar, Rio de Janeiro, v. 6, p. 348-365, jun./out. 2020. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/riae/article/view/52263. Acesso em: 13 jun. 2023.
RIBEIRO, D.; WELLS, A. Com pandemia, demanda por videoconferências dispara em empresas brasileiras. CNN Brasil. 2020 Disponível em: https://www.cnnbrasil.com.br/business/2020/04/15/com-pandemia-demanda-por-videoconferencias-dispara-em-empresas-brasileiras. Acesso em: 11 jun. 2023.
SANTOS, R.; RIBEIRO, M.R. F.; CARVALHO, F. S. P. Educação Online: aprenderensinar em rede. In: SANTOS, E.O.; PIMENTEL, M.; SAMPAIO, F.F. (org.). Informática na Educação: cultura, sociedade, histórias e políticas. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019. n. p. (Série Informática na Educação, v.1).
SODRÉ, M. A ciência do comum: notas para o mercado comunicacional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
SOUZA, D. N. et al. Práticas de gestão do conhecimento na Contadoria Geral do Estado do Rio de Janeiro. Revista do Serviço Público, [S. l.], v. 73, n. 3, p. 500-531, 2022. Disponível em: https://revista.enap.gov.br/index.php/RSP/article/view/4458 . Acesso em: 13 jun. 2023.
WIEDERHOLD. B. K. Connecting through technology during the coronavirus disease 2019 pandemic: Avoiding “Zoom Fatigue” Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking. Vol 23, N 7, 2020. Disponível em http://doi.org/10.1089/cyber.2020.29188.bkw. Acesso em: 13 jun. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 EaD em Foco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.