The Emergence of Online Education: Narratives of Narratives of an Online Education through/in other Face-to-Face
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v12i3.1922Abstract
The work reports the experience of a research-training in cyberculture. In understanding the context of the emergence of fake news and its repercussions in the contemporary world to develop methodologies for cyberresearch-training in post-truth times. We start from the notions of fake news, disinformation and post-truth to dialogue with the narratives and images of practitioners. Situated in research with everyday life, having as a method and political option a research practice that promotes an immersion and co-authorship action in the field, forming and forming in the exchange with cultural practitioners. The field of research was the daily life of the discipline "Informatics in Education" of the distance Pedagogy course at UERJ/CEDERJ/UAB, lived in the perspective of investigating how this war of narratives has been modifying the forms of action and teacher training, even in the context of pandemic.
Keywords: Research-training in cyberculture. Online teaching. Fake news. Pandemic.
Downloads
References
ANDRADE, N.; CALDAS, A.; ALVES, N. Os movimentos necessários às pesquisas com os cotidianos - após muitas 'conversas' acerca deles em: Estudos do cotidiano, curículo e formação docente: questões metodológicas, políticas e epistemológicas - Curitiba : CRV, 2019. 256p.
CERTEAU, M. A invenção do cotidiano: Artes de fazer. Petrópolis, RJ: Vozes, 15. ed. Tradução de Ephraim Ferreira Alves, 2008.
FREIRE, P. 1921-1997. Educação e mudança [recurso eletrônico] / Paulo Freire. - 1. ed. - Rio de Janeiro : Paz e Terra, 2013. recurso digital.
FREIRE, Paulo. 1921-1997 Pedagogia da autonomia [recurso eletrônico]: saberes necessários à prática educativa / Paulo Freire. - 1. ed. - Rio de Janeiro : Paz e Terra, 2011. recurso digital.
GADOTTI, M. A escola e o professor: Paulo Freire e a paixão de ensinar / Moacir Gadotti. – 1. ed. – São Paulo : Publisher Brasil, 2007.
LÉVY, P. A inteligência coletiva: por uma antropologia do ciberespaço. 5. ed. São Paulo: Loyola, 2007. 212 p.
MACEDO, R. S. Atos de currículo e Autonomia Pedagógica: o socioconstrucionismo curricular em perspectiva. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.
MARTINS, V.; ALMEIDA, J.; ALMEIDA, W. C. de. Atos de Currículo e Re-existência na Cibercultura. ReDoc. Rio de Janeiro v. 4 n. 2 p. 13 Mai/Ago 2020 ISSN 2594-9004.
SANTAELLA, L. A Pós-Verdade é Verdadeira ou Falsa. Barueri, SP: Estação das Letras e Cores Editora, 2018. 98 p.
SANTOS, E. Educação Online: cibercultura e pesquisa-formação na prática docente. 2005. 351 f. Tese (Doutorado) Salvador, Bahia, 2005. Disponível em: http://bit.ly/tesedmeasantos1. Acesso em: 3 mai. 2022.
SANTOS, E. Pesquisa-Formação na Cibercultura. Teresina: EDUFPI, 2019. 223 p. Disponível em: http://bit.ly/pesquisafor2019. Acesso em: 3 mai. 2022.
SANTOS, E. EAD, palavra proibida. Educação online, pouca gente sabe o que é. Ensino remoto, o que temos. Notícias, Revista Docência e Cibercultura, agosto de 2020, online. ISSN: 2594-9004. Disponível em: https://bit.ly/eadproibida . Acesso em: 05 jun. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 EaD em Foco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.