"˜Panapaná': the Metamorphosis of a Research with the Daily life of Museum Education in/with Cyberculture
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v12i3.1894Abstract
This article aims to describe and discuss an experience in/with Instagram and its practitioners during our Doctoral research that sought to understand Museum Education in/with cyberculture. The experience here described follows the theoretical-methodological bases of the research with everyday life and cyber-research-training. Narratives and images of users published openly on Instagram were our conceptual characters that helped us to understand the operations of users and the multiple weavings of 'knowledge-meanings', expressions and manifestations of experimentation, meanings and experiences of cultural practitioners in/of/ with the museum, which modified considerably the ways we thought and undertook our research and our practice as a museum educator in training using the digital social networks of the Teaching Assistance Section of the National Museum (SAE/MN).
Keywords: Cyber-research-training. Museum education. Online Museum Education. National Museum. Panapaná.
Downloads
References
ALVES, N. A narrativa como método na história do cotidiano escolar. I Congresso Brasileiro de História da Educação. Rio de Janeiro: SBHE, 2000. Disponível em: www.sbhe.org.br/novo/congressos/cbhe1/anais/122_nilda.pdf . Acesso em: 31 jun 2022.
ALVES, N. Apresentação. As múltiplas formas de narrar a escola. Currículo sem Fronteiras, v. 7, n. 2, p. 5-7, jul./dez. 2007.
ALVES, N. Decifrando o pergaminho: o cotidiano das escolas nas lógicas das redes cotidianas. In: OLIVEIRA, Inês Barbosa de; ALVES, Nilda. (orgs.). Pesquisa nos/dos/com os cotidianos das escolas: sobre redes de saberes. Rio de Janeiro: DP&A, 2008.
ALVES, N. Faz bem trabalhar a memória: criação de currículos nos cotidianos, em imagens e narrativas. In: GARCIA, Alessandra; OLIVEIRA, Inês Barbosa de (Orgs.). Nilda Alves: praticantepensante de cotidianos. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015, p. 207-217.
ALVES, N. Práticas pedagógicas em imagens e narrativas: memórias de processos didáticos e curriculares para pensar as escolas hoje. São Paulo: Cortez, 2019.
ALVES, N. et al. Questões curriculares e a possibilidade de sua discussão em cineclubes com professores: a questão religiosa na escola pública. Visualidadades, v.14, n.1, p. 18-37, jan/jun, 2016.
ARDOINO, J.; LOURAU, R. As pedagogias institucionais. São Carlos: RiMa, 2003.
BARTHES, R. S/Z. New York: Hill and Wang, 1974.
BOON, T. A Walk in the Museum with Michel de Certeau: A Conceptual Helping Hand for Museum Practitioners. Curator v.54, n.4, p.419-429, 2011.
CASTRO, F. Há Sentido na Educação Não Formal na perspectiva da Formação Integral? Museologia e Interdisciplinaridade v. IV, n.8, p. 171-184, 2015.
CERTEAU, M. de. A Invenção do Cotidiano. 1. Artes de Fazer. Petrópolis: Vozes, 22a ed., 2014.
COSTA, A. et al. Educação Museal. In: Instituto Brasileiro de Museus. Caderno da Política Nacional de Educação Museal. Brasília, DF: IBRAM, 2018.
COSTA, M. F.; SOARES, J. C. Livre como uma borboleta: simbologia e cuidado paliativo. Revista Brasileira de Geriatria e Gerontologia, v.18, n.3, p. 631-664, 2015.
FERRAÇO, C. E., SOARES, M. C. S. ; ALVES, N. Michel de Certeau e as pesquisas nos/dos/com os cotidianos em educação. Rio de Janeiro: EDUERJ, 2018.
GERMANO, M. G.; KULESZA, W. A. Popularização da Ciência: uma revisão conceitual. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 24, n. 1, p 7-25, abril 2007.
MACEDO, R. S. A pesquisa e o acontecimento compreender situações, experiências e saberes acontecimentais. Salvador: EDUFBA, 2016.
MARTI, F. M. A Educação Museal Online: uma ciberpesquisa-formação na/com a seção de assistência ao ensino (SAE) do Museu Nacional-UFRJ. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Faculdade de Educação, 2021, 298 p.
MARTI, F. M. Práticas de Educação Museal Online forjadas na/com as redes sociais digitais da Seção de Assistência ao Ensino do Museu Nacional (SAE/MN). Periferia, v. 14, n. 1, p. 128-156, jan./abr., 2022.
SANTOS, E. Educação online: cibercultura e pesquisa-formação na prática docente. Tese (Doutorado em Educação), Universidade Federal da Bahia, Faculdade de Educação, 351p., 2005.
SANTOS, E. Pesquisa-formação na cibercultura. Portugal: Whitebooks, 200p, 2014.
SANTOS, E. Pesquisa-formação na cibercultura. Teresina: EDUFPI, 2019. E-book. Disponível em: http://www.edmeasantos.pro.br/assets/livros/Livro%20PESQUISAFORMA%C3%87%C3%83O%20NA%20CIBERCULTURA_E-BOOK.pdf
SANTOS, R.; RIBEIRO, M. R. F., CARVALHO, F. S. P. Educação Online: aprenderensinar em rede. In: SANTOS, E. O.;
PIMENTEL, M.; SAMPAIO, F. F. (Org.). Informática na Educação: cultura, sociedade, histórias e políticas. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019. (Série Informática na Educação, v.1) Disponível em: https://ieducacao.ceie-br.org///educacaoonline/ . Acesso em: 05 jul 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 EaD em Foco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.