Live: a Possibility of Training in Pandemic Times

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v12i3.1810

Abstract

Whether in the face-to-face or remote model, we believe that choosing the best pedagogical practices are important decisions that all teachers need to make. In the midst of the digital age, there are several channels, social networks, applications that facilitate interaction and sharing of content aimed at teaching, and knowing how to use them is essential for everyone who works in education. In this context, this study sought to diagnose the possible contributions provided by lives in the continuing education of teachers. Methodologically, it is a qualitative research, outlined from a case study, which was developed in the 2nd semester of 2021, with a group of professors from Itaqui-RS, using a semi-structured questionnaire as a data collection tool submitted via Google Forms. As a result, it was possible to infer that most respondents have watched more than 5 lives so far, with a high degree of satisfaction, that the sponsors offered lives and that these were very satisfactory, as they supported a totally new and unknown model. of acting in the classroom. We believe that these new training spaces will remain post-pandemic, as a possibility for teacher training.

Keywords: Teacher training. Digital media. Pandemic. lives.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cinéia Gomes de Abreu, Universidade Federal do Pampa

       

Ailton Jesus Dinardi, Universidade Federal do Pampa

         

References

CANAL TV UFBA. A Alfabetização de Crianças em Tempos de Pandemia Mundial. 1 Ví­deo (5 mim). Disponí­vel em: https://youtu.be/aj_bnjavKI0 Acesso em: 10 dez. de 2021.

CANAL E-DOCENTE. A alfabetização possí­vel em tempos de pandemia. 1 Ví­deo (1h09m30s). Disponí­vel em: https://www.youtube.com/watch?v=DAkM4SXl39g. Acesso em: 16 dez. 2021.

CANAL FAERJ. Alfabetização em tempos de pandemia: o que dizem as alfabetizadoras? 1 Ví­deo (2h45m44s). Disponí­vel em: https://youtu.be/rfAdZdFYtgw. Acesso em: 16 dez. 2021.

CANAL GRUPO DE PESQUISA DIDíTICA E FORMAÇíO DOCENTE NAPE-UDESC-FAED. Alfabetização e pandemia: um diálogo necessário. 1 Ví­deo (15m17s). Disponí­vel em: https://www.youtube.com/watch?v=DqmoRupSJSs. Acesso em: 7 mar. 2021.

CANAL NEURO SABER. Alfabetização em tempos de Pandemia: Como o ensino remoto pode ser eficaz e lúdico. 1 ví­deo (1h22m27s). Disponí­vel em: https://youtu.be/pRWfViXp6mI. Acesso em: 16 dez. 2021.

CANAL NTEM SANTA MARIA. Alfabetização e currí­culo: desafios em tempos de ensino remoto. 1 Ví­deo (1h41m30s). Disponí­vel em: https://www.youtube.com/watch?v=hYzMJ_cx3f8. Acesso em: 16 mai. 2021.

CANAL TV UFBA. A Alfabetização de Crianças em Tempos de Pandemia Mundial. 1 Ví­deo (5 min). Disponí­vel em: https://youtu.be/aj_bnjavKI0 Acesso em: 10 dez. de 2021.

CANAL NÚCLEO DE APOIO AO ENSINO E PESQUISA EM PRíTICAS PEDAGÓGICAS. Roda de Conversa: Realidade do ensino Remoto nas escolas de Educação Básica. 1 Ví­deo (2h04m50s).

Disponí­vel em: https://www.youtube.com/watch?v=qz2xmRcXu1Q. Acesso em: 24 nov. 2021.

ALMEIDA, B. O. de; ALVES, L. R. G. Lives, Educação e Covid-19: Estratégias de Interação na Pandemia. Interfaces Cientí­ficas - Educação, [S. l.], v. 10, n. 1, p. 149–163, 2020. DOI: 10.17564/2316-3828.2020v10n1p149-163. Disponí­vel em: https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/8926. Acesso em: 5 dez. 2021.

CUNHA, F. I. J.; MOURAD, L. A. de F. A. P. Ensino Remoto Emergencial: Experiência de Docentes na Pandemia. Maringá: Uniedusul, 2021.

CUNHA, F. I. J. et al. O Ensino Remoto é Sinônimo de EAD? Proximidades e Diferenças entre as duas Experiências. In: CUNHA, F. I. J.; MOURAD, L. A. de F. A. P. Ensino Remoto Emergencial: Experiência de Docentes na Pandemia. Maringá: Uniedusul, 2021. p. 10-24.

CUNHA, F. I. J.; et al. As desigualdades no Ensino Remoto em meio a pandemia: uma comparação entre a Educação Básica em rede pública e em rede particular. In: CUNHA, F. I. J; MOURAD, L. A. de F. A. P Ensino Remoto Emergencial: Experiência de Docentes na Pandemia. Maringá: Uniedusul, 2021. p. 169-180.

DE FRANÇA, A. C. G.s; LOPES, M. M. N. de L. A alfabetização em tempos de pandemia: o que dizem as lives? In: Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação - ANPEd. XXV EPEN - Reunião Cientí­fica Regional Nordeste da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Educação. Evento virtual, 2020. Disponí­vel em: http://anais.anped.org.br/regionais/sites/default/files/trabalhos/20/8345-TEXTO_PROPOSTA_COMPLETO.pdf. Acesso em: 16 dez. 2021.

SOUZA, M. A. Prática Pedagógica: conceito, caracterí­sticas e inquietações. In: IV Encontro Ibero-americano de coletivos escolares e redes de professores que fazem investigação na sua escola. Fundação Univates. Lajeado/RS, 2005. Disponí­vel em: http://files.metodologiacientifica4.webnode.com/200000019-9c76a9d73f/Artigo-5-Pr%C3%A1ticaPedagCONCEITOS.pdf. Acesso em: 10 dez. 2021.

FARIAS, M. A. de F. et al. De Ensino Presencial para o Remoto Emergencial: adaptações, desafios e impactos na pós-graduação. Interfaces Cientí­ficas - Educação, v. 10, n. 1, p. 180–193, 2020. DOI: https://doi.org/10.17564/2316-3828.2020v10n1p180-193.

FERNANDES, F. Como escolas e professores têm se apropriado do formato de lives; Multi Rio: a midia educativa da cidade; Disponivel em: http://multirio.rio.rj.gov.br/index.php/leia/reportagens-artigos/reportagens/16535-como-escolas-e-professores-t%C3%AAm-se-apropriado-do-formato-de-i-lives-i ; Data 11, de setembro de 2020. Acesso em 10, De dezembro de 2021.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 7a. ed. São Paulo: Atlas, 2019.

HACKENHAAR, A. de S.; GRANDI, D. Breves reflexões acerca da educação local durante a pandemia. In: PALÚ, Janete; SCHÜTZ, J. A.; MAYER, L. Desafios da educação em tempos de pandemia. Cruz Alta: Ilustração, 2021. pp. 55-67.

MACHADO, E. da S.; ARRUDA, S. de M.; PASSOS, M. M. Caracterização da Aprendizagem da Cibercultura na Educação a Distância. Ciência & Educação, v. 27, e21013, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/1516-731320210013.

PIMENTEL, F. S. C.; SILVA JÚNIOR, L. F. da; CARDOSO, O. A. de O. Ações e Estratégias Educacionais em Tempo de Pandemia. Interfaces Cientí­ficas - Educação, v. 10, n. 1, p. 93–109, 2020. DOI: https://doi.org/10.17564/2316-3828.2020v10n1p93-109.

SILVA, L. A. da; PETRY, Z. J. R.; UGGIONI, N. Desafios Da Educação Em Tempos De Pandemia: Como Conectar Professores Desconectados, Relato Da Prática Do Estado De Santa Catarina. In: PALÚ, J.; SCHÜTZ, J. A.; MAYER, L. Desafios da educação em tempos de pandemia. Cruz Alta: Ilustração, 2021.p. 19-36.

PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. de. Estrutura do Projeto de Pesquisa. In: PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. de. Metodologia do trabalho cientí­fico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2 ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.

Published

2022-07-15

How to Cite

Abreu, C. G. de ., Icaro, F., Dinardi, . A. J. ., & Machado Filho, M. da M. . (2022). Live: a Possibility of Training in Pandemic Times. EaD Em Foco, 12(3), e1810. https://doi.org/10.18264/eadf.v12i3.1810