An Analysis on Previous Digital Knowledge and Educational Progression in Distance Education
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v12i2.1767Abstract
The objective of this paper is to analyze whether a low computer literacy observed prior the access to a Higher Education course based on Online Distance Learning (ODL) can increase the chances of problems in educational progression. For this, a survey was applied, in 2021, among students of the Computer Engineering and Production courses of the Virtual University of the State of São Paulo (UNIVESP). With the participation of 213 students, it was found, through statistical probability models, that lower computer literacy is not statistically associated with higher failed subject probability. However, it was observed, among students with lower computer literacy, higher chances of thoughts of dropping out of the course, even after controlling for different socioeconomic characteristics of these students.
Keywords: Computer literacy. Educational progression. Distance education. Higher education.
Downloads
References
ABBAD, G. da S.; ZERBINI, T.; SOUZA, D. B. L. de. Panorama das pesquisas em educação a distância no Brasil. Estudos de Psicologia (Natal), v. 15, n. 3, p. 291-298, dez. 2010.
ALMEIDA, O. C. D. S. et al. Evasão em cursos a distância: fatores influenciadores. Revista Brasileira de Orientação Profissional, v. 14, n. 1, p. 19-33, 2013.
ASSOCIAÇíO BRASILEIRA DE EDUCAÇíO A DISTÂNCIA (Brasil). Censo EAD.BR 2018: relatório analítico da aprendizagem a distância no brasil. Curitiba: Saberes, 2018.
ASSOCIAÇíO BRASILEIRA DE EDUCAÇíO A DISTÂNCIA (Brasil). Censo EAD.BR 2019-2020: relatório analítico da aprendizagem a distância no brasil.Curitiba: Saberes, 2019-2020.
BIELSCHOWSKY, C.; MASUDA, M. O. Student Permanence in the Cederj Consortium Courses. Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e A Distância, Rio de Janeiro, v. 3, n. 30, p. 1-45, ago. 2018.
CAMPOS, L. C; MARQUES, E. V. CÂNDIDO, C. C. Estudo de caso: Educação a distância: um estudo das habilidades tecnológicas e desempenho dos discentes. Revista Interdisciplinar Científica Aplicada, Blumenau, v.6, n.4, p.98-121, TRI IV, 2012.
DIAS, F. F. Fatores relativos í permanência no curso de graduação í distância "Bacharelado em Desenvolvimento Rural-PLAGEDER" da UAB/UFRGS. Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância, v. 20, n. 1, 2021.
DUPIN-BRYANT, P. A.; DUCHARME-HANSEN, B. A. Assessing student needs in web-based distance education. International journal of instructional technology and distance learning, v. 2, n. 1, p. 39-47, 2005.
FERREIRA, L. D. O. A. et al. Preditores de permanência e evasão em cursos superiores a distância: revisão de literatura. Devir Educação, p. 225-246, 2020.
GREENE, W. H. Econometric Analysis. Pearson, 7ed., 2011.
HECKMAN, J. J. Selection bias and self-selection. In: Econometrics. Palgrave Macmillan, London, 1990. p. 201-224.
LOTT, A. C. O. et al. Persistência e Evasão na Educação a Distância: Examinando Fatores Explicativos. Revista Eletrônica de Ciência Administrativa, v. 17, n. 2, p. 149-171, 2018.
LUZ, M. R. M. P. et al. Characterization of the Reasons Why Brazilian Science Teachers Drop Out of Online Professional Development Courses. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, v. 19, n. 5, p. 2018.
MARTINS, R. X. et al. Porque eles desistem? Estudo sobre a evasão em cursos de licenciatura a distância. Esud 2013 – X Congresso Brasileiro de Ensino Superior A Distância, Belém, jun. 2013.
MERCADO, L. P. L. Dificuldades na educação a distância online. In: Congresso Brasileiro de Educação í Distância. 2007.
NASCIMENTO, C. F.; SANTOS, M. E. E. dos. A evasão e a permanência sob a ótica discente: o que os alunos apontam como fatores influentes na desistência e na conclusão do curso de pedagogia na modalidade ead. Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância, v. 20, n. 1, 2021.
NOGUEIRA, N. N. et al. Uma Possibilidade para a Redução da Evasão em um Curso de Licenciatura em Matemática a Distância: a Proposta do GEPAM. EaD em Foco, v. 10, n. 2, 2020.
PALLOFF, R. M.; PRATT, K. O aluno virtual-um guia para trabalhar com estudantes on-line. Penso Editora, 2004.
PICCOLI, G.; AHMAD, R.; IVES, B. Web-based virtual learning environments: A research framework and a preliminary assessment of effectiveness in basic IT skills training. MIS quarterly, p. 401-426, 2001.
RAMOS, W. M. Fatores de evasão e persistência em cursos superiores online. In: Esud 2014 – XI Congresso Brasileiro de Ensino Superior A Distância, Florianópolis, ago. 2014.
ROVAI, A. P. In search of higher persistence rates in distance education online programs. The Internet and Higher Education, v. 6, n. 1, p. 1-16, 2003.
THIAGO, F.; CARVALHO, J. C.; TRIGUEIRO, F. M. C. Fatores de Evasão na Educação í Distância: um Estudo no Curso de Bacharelado em Administração Pública. EaD em Foco, v. 10, n. 1, 2020.
SELIM, H. M. Critical success factors for e-learning acceptance: confirmatory factor models. Computers & Education, [S.L.], v. 49, n. 2, p. 396-413, set. 2007. Elsevier BV. http://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2005.09.004.
WALTER, A. M. Variáveis Preditoras de Evasão em Dois Cursos í Distância. 2006. 177 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Psicologia, Universidade de Brasília, Brasília, DF, 2006.
WOODLEY, A.; SIMPSON, O. Evasão: o elefante na sala. In: ZAWACKI-RICHTER, O.; ANDERSON, T. (Org.). Educação a distância online: construindo uma agenda de pesquisa. São Paulo: Artesanato Educacional, 2015. p. 473-498. (Série Tecnologia Educacional).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 EaD em Foco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.