Tmy View as a Dyslexic Front of the Construction of Knowledge in the Degree Course in Biological Sciences at UECE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v12i2.1765

Abstract

The number of students with dyslexia in higher education has increased a lot, and it is necessary to reflect on how this academic trajectory will take place, considering that one of the biggest challenges encountered is not admission to higher education, but the permanence of dyslexic students due to difficulties, conflicts and many weaknesses in learning, causing dropout. Therefore, this article aims to socialize my experiences as a student with dyslexia in the construction of knowledge, in the Biological Sciences course, in the EAD modality of UECE, during the period from 2018 to 2021. applied, descriptive nature of a qualitative approach, through autobiographical reports of the experiences lived through teaching and learning activities, involving a survey of potentialities and difficulties. The results point to the challenges, successes and overcoming in passing the entrance exam, the improvement of my observation and communication skills, improving my socialization with classmates; as teaching strategies adopted by teachers, the stimulus of reading and writing, causing them to discover new experiences and learning, and the use of audio for feedback of activities by the tutor; as study strategies, the use of computer programs that helped me in the textual production. I conclude that the search for the daily overcoming of my limitations as a dyslexic was decisive in the academic evolution, favoring the significant construction of knowledge.

Keywords: Dyslexia. University education. Inclusive education. Teacher training.

.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABD - Associação Brasileira De Dislexia. Dislexia no Brasil: Consórcio ABD-USP. 2016. Disponí­vel em: https://www.dislexia.org.br/dislexia-no-brasil-consorcio-abd-usp/ - Acesso em 21 de maio de 2021.

American Psychiatric Association (2014). DSM-5: Manual Diagnóstico e Estatí­stico de Transtornos Mentais. Porto Alegre: Artmed. Disponí­vel em: http://www.niip.com.br/wp-content/uploads/2018/06/Manual-Diagnosico-e-Estatistico-de-Transtornos-Mentais-DSM-5-1-pdf.pdf - Acesso em: 18 de maio de 2021.

ARRUDA, M. A.; ALMEIDA, M. de. Comunidade Aprender Criança - Cartilha de Inclusão Escolar: inclusão baseada em evidências cientí­ficas, Ed. Instituto Glia, 2014. Disponí­vel em: https://www.andislexia.org.br/cartilha.pdf - Acesso em: 16 de junho de 2021.

CíRCERES, P. C. P.; COVRE, P. Impacto do diagnóstico precoce e tardio da dislexia - compreendendo esse transtorno. Rev. Psicopedagogia, São Paulo , v. 35, n. 108, p. 296-305, dez. 2018 . Disponí­vel emhttp://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-84862018000300005&lng=pt&nrm=iso - Acesso em: 20 abr. 2021.

CAMPOS, V. L. de. Informática na Educação auxiliando crianças com Dislexia. 2008. Disponí­vel em http://www.crda.com.br - Acesso em: 20 de abril de 2021.

CESARINO, M.; MOSER, D. A. A dislexia e a construção de mapas conceituais: uma estratégia para o ensino de lí­ngua portuguesa. Anais do Salão Internacional de Ensino, Pesquisa e Extensão, v. 7, n. 4, 12 fev. 2020. Disponí­vel em: https://periodicos.unipampa.edu.br/index.php/SIEPE/article/view/81516 - Acesso em: 27 de maio de 2019.

ESTILL, C. A.; PAVíO, V. Transtornos de Aprendizagem - A formação e intervenção do professor. In: Guia de boas práticas: do diagnóstico í intervenção de pessoas com transtornos especí­ficos de aprendizagem. Org. NAVAS; Ana Luiza et al. São Paulo: Instituto ABCD, (org) 2017. (pp. 22-25). Disponí­vel: https:// www.institutoabcd.org.br/guia-de-boas-praticas/ - Acesso em: 20 de maio de 2021.

FREITAS, C. do N. de; COSTAS, F. A. T. Dislexia, docência e êxito acadêmico/profissional: um estudo de caso. Rev. Psicopedagógica, São Paulo, v. 37, n. 112, p. 110-120, abr. 2020.

GARDNER, H. Múltiplas Inteligências na Prática Escolar. 1. ed. Brasí­lia, DF: Secretaria de Educação a Distância/MEC, 1999. p. 3-80.

GESÚ, V. S. Di.; GIMENEZ, R. Desafios da In(ex)clusão no Espaço da Educação Superior í Distância no Brasil. EaD em Foco, v. 10, n. 2, 17 nov. 2020. Disponí­vel em: https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/1121/593 - Acesso em: 27 de maio de 2021.

GRILLO, R. de M.; PRODÓCIMO, E. Resenha. Educar em Revista, n. 59, Curitiba, Jan-mar de 2016. Resenha do livro Jogo e Educação de VIAL, Jean. Disponí­vel em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602016000100299 - Acesso em: 27 de maio de 2021.

Instituto ABCD. Todos Entendem: conversando com os pais sobre como lidar com a Dislexia e outros Transtornos Especí­ficos de Aprendizagem; 2015 [s.l] https://www.institutoabcd.org.br/todos-entendem/ - Acesso em 20 de maio de 2021.

International Dyslexia Association. IDA: Dyslexia handbook what every Family should know, 2019 [s.l]. Disponí­vel em: https://app.box.com/s/8uc xzz2u5wq2wezqoaqgrltn532z97bz - Acesso em: 20 de maio de 2021.

JOSSO, M.C. Caminhar para si. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2010.

JUNCKES, R. C. et al. Dislexia: distúrbios de aprendizagem detectados no processo de Alfabetização e letramento do PIBID. v. 7, n. 2, p. 49, 2015. ISSN:2175-2532.

MARQUES, D. de A. O jogo no desenvolvimento da criança disléxica. Dissertação de Mestrado. Escola Superior de Educação João de Deus Mestrado em Ciências da Educação na Especialização em Educação Especial - Domí­nio Cognitivo e Motor [online]. Lisboa – Portugal, 2014. Disponí­vel em: https://comum.rcaap.pt/bitstream/10400.26/6190/1/Daniela%20Marques.pdf - Acesso em: 24 de maio de 2021.

MASSI, G.; SANTANA, A. P. de O. A desconstrução do conceito de dislexia: conflito entre verdades. Paidéia (Ribeirão Preto) [online]. 2011, v. 21, n. 50,p. 403-411. Disponí­vel em: https://doi.org/10.1590/S0103-863X2011000300013 - Acesso em: 17 de junho de 2019.

MEDEIROS, E. C. de M. R.; AZONI. C. A. S.; MELO, F. R. L. V. De. Dislexia: saberes e práticas educativas necessárias í inclusão do estudante universitário. In: Seminário nacional sobre educação e inclusão social de pessoas com necessidades educacionais especiais, v. 7., 2016; Anais... Natal: Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Acesso: 21 de maio de 2021.

MEDEIROS, E. C. de M. R. Discentes com dislexia na Universidade: um estudo de caso. 2017. 157f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2017.

MEDEIROS, E. C. de M. R..; AZONI. C. A. S.; MELO; F. R. L. V. Estudantes com dislexia no ensino superior e a atuação do núcleo de acessibilidade da UFRN. Rev. Inclusão Social, v. 11, n. 1, 2 mar. 2018.

MOOJEN, S. M. P.; BASSÔA, A.; GONÇALVES, H. A. Caracterí­sticas da dislexia de desenvolvimento e sua manifestação na idade adulta. Rev. Psicopedagogia. 2016; 33(100):50-9. Disponí­vel em: http://www.revistapsicopedagogia.com.br/detalhes/17/caracteristicas-da-dislexia-de-desenvolvimento-e-sua-manifestacao-na-idade-adulta - Acesso em 18 de maio de 2021.

MOREIRA; E. D. S. Coleção monografia neuroanatômicas morfo-funcionais: telencéfalo II: córtex cerebral. Volta Redonda - RJ: Editora FOA, 2017. Disponí­vel em: http://editora.unifoa.edu.br/index.php/colecao-monografias-neuroanatomicas-morfo-funcionais -Acesso em 21 de maio de 2021.

MOUSINHO, R.; ALVES, L. M.; CAPELLINI, S. A. Dislexia: novos temas, novas perspectivas. v.3. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2016.

MÜLLER, R. A; COSTA, S. D. A dislexia e suas consequências na vida de um aluno: um relato de experiência. FUCAMP. Campinas, 2017. Disponí­vel: http://repositorio.fucamp.com.br/jspui/handle/FUCAMP/238 - Acesso em: 14 de junho de 2021.

PEDROSO, J. S.; SILVA, K. S.; SANTOS, L. P. Pesquisa descritiva e pesquisa prescritiva. JICEX, v. 9, n. 9, 2017.

PEREIRA; S. Copyright © 2018 Instituto de Apoio ao Desenvolvimento (ITAD). Disponí­vel em: http://www.itad.pt/problemas -escolares/dislexia/ - Acesso em:21 de maio de 2021.

PEREIRA, J. A. M. O ensino da arte na construção do conhecimento do aluno disléxico. 2017.

PINEAU, G. Produire sa vie: Produire sa vie autoformation et autobiographie. Paris: Edilig. Montréal: St Martin. 1983.

RODRIGUES, E. S. G. Intervenções com uso de tecnologias no ensino superior para estudantes disléxicos. Humanidades & Inovação, v. 5, n. 9, p. 81-90, 2018. Disponí­vel em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/824 - Acesso em: 18 de maio de 2021.

RODRIGUES, S. D.; CIASCA, S. M. Dislexia na escola: identificação e possibilidades de intervenção. Rev. Psicopedagogia, Campinas- SP, v. 33, ed. 100, p. 86-97, 2016. Disponí­vel em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/psicoped/v33n100/10.pdf. - Acesso em: 14 maio 2021.

SANTAROSA, L. M. C; CONFORTO, D; BASSO, L. O. Eduquito: ferramentas de autoria e de colaboração acessí­veis na perspectiva da web 2.0. Revista Brasileira de Educação Especial [online], v. 18, n. 3, p. 449-468, 2012. Disponí­vel em: https://www.scielo.br/j/rbee/a/xdPkVYBSSrP5qDGhZhKg45w/?lang=pt - Acesso em: 21 de maio de 2021.

SANTOS, E. P.; GUBERT, A.; PEREIRA, C. F. Formação de professores a distância (EAD) e o transtorno especí­fico da aprendizagem com prejuí­zo na leitura, a dislexia. Rev. EaD & Tecnologias Digitais na Educação. Dourados, v. 8, n. 10, p. 5-18, dez. 2020. ISSN 2318-4051. Disponí­vel em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/ead/article/view/12783 - Acesso em: 21 abr. 2021.

SIGNOR, R. Dislexia: uma análise histórica e social. Revista Brasileira de Linguí­stica Aplicada [online]. 2015, v. 15, n. 4, p. 971-999. Disponí­vel em: https://doi.org/10.1590/1984-639820158213 Acesso em: 17 jun. 2021.

SILVA, C. da.; CAPELLINI, S. A. Eficácia de um programa de intervenção fonológica em escolares de risco para a dislexia. Rev. CEFAC, São Paulo , v. 17, n. 6, p. 1827-1837, Nov-Dez, 2015. Disponí­vel em: https://www.scielo.br/j/rcefac/a/gLrYPXJctJYv7TvcqswtzVn/?format=pdf&lang=pt - Acesso em: 20 abril de 2021.

SOARES, M. C. Proposta de protocolo de avaliação neuropsicológica em escolares encaminhados com queixas cognitivas e comportamentais com prejuí­zos na aprendizagem. In: Anais do 6 Congresso Internacional de Dislexia e 9 Encontro Multidisciplinar dos Transtornos de Aprendizagem e Atenção. 2018.

SOARES, P. H. A; SOARES, C. S. A. Os desafios do discente disléxico no contexto do ensino superior. Revista Ensino de Ciências e Humanidades – Cidadania, Diversidade e Bem-Estar; UFAM, ano 2, v. 2, ed. 2, p. 138-152; 2018.

TABORDA, R. B. S; SILVA F. J. A.; DISLEXIA NO CONTEXTO EDUCACIONAL. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, [S. l.], v. 7, n. 4, p. 455–464, 2021. Disponí­vel em: https://www.periodicorease.pro.br/rease/article/view/979 - Acesso em: 19 maio. 2021.

XENíCILA, A. M. A psicopedagogia e o fracasso escolar. Rev. ABRAPA. 1. ed. 2019. Disponí­vel em: https://www.abrapabr.org.br/revistas/revista_abrapa_e1.pdf - Acesso: 16 de junho de 2021.

Published

2022-09-15

How to Cite

Peixoto, F. H., & Santos, . F. D. G. dos . (2022). Tmy View as a Dyslexic Front of the Construction of Knowledge in the Degree Course in Biological Sciences at UECE. EaD Em Foco, 12(2), e1765. https://doi.org/10.18264/eadf.v12i2.1765

Issue

Section

Estudos de Caso