Engagement of Parents in School Trajectory: a Survey of Online Communication Tools in São Paulo State Technical Schools

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v12i2.1740

Abstract

The online engagement of students and their families in schools is intensified at the beginning of 2020, with additional demands posed by the pandemic CoViD-19, raising multiple issues related to homeoffice and online education, as well as new and modified ways to relate to these actors. This study addresses the involvement of parents and guardians in the school trajectory of high school students, based on access to online academic information at the State Technical Schools [Etec] in São Paulo, Brazil. This is a documentary research carried out among 21 school units linked to the Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza. We start from the assumption that, with the adoption of information and communication tools, it would be possible to communicate more quickly to parents about the results and school performance, expanding the participation of these and the students themselves, taking them to accountability for their school trajectory and periodic reassessment. Among the results, we note the inequality between parental access in urban and agricultural school clusters, with additional problems to the units that had lower results in the results of institutional assessments. It was also possible to look for institutional improvements in aspects of school management and information, focused especially on a large public educational system.

Keywords: Student and parental engagement. Technology. Basic education. Vocational Education. CEETEPS.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Paulo Constantino, Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza

Pós-Doutorado pela Universidade Aberta de Portugal. Doutor em Educação pela UNESP. Professor e pesquisador da Unidade de Pós-Graduação, Extensão e Pesquisa do Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza - CEETEPS.

Helena Gemignani Peterossi

Unidade de Pós-Graduação, Extensão e Pesquisa do Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza.  Rua dos Bandeirantes, 169 – São Paulo – SP – Brasil.

Márcia Regina de Oliveira Poletine , Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza

Grupo de Supervisão Educacional - do Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza. (in memoriam)

References

ABREU, S.; VEIGA, F. Fatores familiares do envolvimento dos alunos na escola. In: VEIGA, F. H. (org.) Envolvimento dos alunos na escola – CIEAE 2013 – Ebook. Lisboa: Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, 2014. p.182-201.

BHERING, E.; SIRAJ-BLATCHFORD, I. A relação escola-pais: um modelo de trocas e colaboração. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 106, p.191-216, mar. 1999. Disponí­vel em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-15741999000100010&lng=en&nrm=iso . Acesso em: 08 mar. 2020.

BRASIL. Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Disponí­vel em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm. Acesso em: 11 mar. 2020.

BRASIL. MEC. Catálogo Nacional de Cursos Técnicos. Brasí­lia: MEC, 2016. Disponí­vel em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=77451-cnct-3a-edicao-pdf-1&category_slug=novembro-2017-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 03 mar. 2020.

CANALTECH. Brasil é o segundo paí­s do mundo a passar mais tempo na internet. 01 fev. 2019. [Website]. Disponí­vel em: https://canaltech.com.br/internet/brasil-e-o-segundo-pais-do-mundo-a-passar-mais-tempo-na-internet-131925/. Acesso em: 03 mar. 2020.

CEE. Deliberação CEE n° 155/2017 e Indicação CEE n° 161/2017. Dispõe sobre avaliação de alunos da Educação Básica, nos ní­veis fundamental e médio, no Sistema Estadual de Ensino de São Paulo e dá providências correlatas. Aprovado em 05/07/2017. Publicado no DOE em 06/07/2017 - Seção I. Disponí­vel em: http://www.ceesp.sp.gov.br/ceesp/textos/2017/673-88-Delib-155-17-Indic-161-17-alt-Del-161-18.pdf. Acesso em: 03 mar. 2020.

CEETEPS. Observatório Escolar [banco de dados]. Circulação restrita. 2019a. Disponí­vel em: https://oe.cps.sp.gov.br/Home.aspx. Acesso em: 13 jan. 2020.

CEETEPS. Perfil e histórico do Centro Paula Souza. 2019b. Disponí­vel em: http://www.cps.sp.gov.br/quem-somos/perfil-historico/. Acesso em: 16 nov. 2019.

CETEC. Banco de dados da Unidade do Ensino Médio e Técnico do Centro Paula Souza. Disponí­vel em: <http://www.cpscetec.com.br/bdcetec>. Acesso em: 03 mar. 2020.

CGI. Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação nas escolas brasileiras – TIC 2018. Núcleo de Informação e Coordenação do Ponto BR: São Paulo, 2019. Disponí­vel em: https://www.cgi.br/media/docs/publicacoes/216410120191105/tic_edu_2018_livro_eletronico.pdf. Acesso em: 03 mar. 2020.

CGI. Sobre o CGI BR. [Website]. Disponí­vel em: https://www.cgi.br/sobre/. Acesso em: 03 mar. 2020.

EBC. Participação de pais na vida escolar melhora desempenho dos filhos. Agência Brasil. 2019. [Website]. Disponí­vel em: http://agenciabrasil.ebc.com.br/educacao/noticia/2019-09/participacao-de-pais-na-vida-escolar-melhora-desempenho-dos-filhos. Acesso em: 03 nov. 2021.

FARIA FILHO, L. M. de. Para entender a relação escola-famí­lia: uma contribuição da história da educação. São Paulo Perspec., São Paulo, v.14, n. 2, p. 44-50, Jun. 2000. Disponí­vel em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-88392000000200007&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 03 mar. 2020.

FGV-EAESP. Pesquisa Anual do Uso de TI nas Empresas. Centro e Tecnologia de Informação Aplicada da EAESP, 30ª edição. Sumário de resultados. Disponí­vel em: https://eaesp.fgv.br/ensinoeconhecimento/centros/cia/pesquisa. Acesso em: 03 mar. 2020.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

INEP. Relatório nacional: pesquisa internacional sobre ensino e aprendizagem - Talis 2018. v.1. Brasí­lia: INEP, 2019.

IPEA. Atlas do desenvolvimento humano no Brasil. [Website]. 2020. Disponí­vel em: http://www.atlasbrasil.org.br/2013/pt/perfil_uf/sao-paulo. Acesso em: 03 mar. 2020.

MARQUES, R. O envolvimento das famí­lias no processo educativo: resultados de um estudo em cinco paí­ses. Conferência e comunicação de pesquisa. Disponí­vel em: http://www.eses.pt/usr/Ramiro/Texto.htm. Acessado em: 18 mar. 2020.

NSA. Relatório de acessos do NSA. Acesso restrito. Disponí­vel em: https://nsa.cps.sp.gov.br/. Acesso em: 09 mar. 2020.

OECD. TALIS 2018 Results (Volume I): teachers and school leaders as lifelong learners, TALIS. Paris: OECD Publishing, 2019.

OESP. Escolas já fazem reunião de pais por videoconferência. Estadão Online, 30 jan. 2017. Disponí­vel em: https://educacao.estadao.com.br/noticias/geral,escolas-ja-fazem-reuniao-de-pais-por-videoconferencia,70001645869. Acesso em: 03 mar. 2020.

SILVA, R.R. Brasil é o segundo paí­s do mundo a passar mais tempo na internet. [Website], 01 fev. 2019. Disponí­vel em: https://canaltech.com.br/internet/brasil-e-o-segundo-pais-do-mundo-a-passar-mais-tempo-na-internet-131925/. Acesso em: 03 mar. 2020.

UNESCO. Assessing Internet development in Brazil - using UNESCO"™s Internet Universality ROAM-X Indicators. Paris: UNESCO, 2019.

UNITED NATIONS. About human development. [Website]. 2020. Disponí­vel em: http://hdr.undp.org/en/humandev. Acesso em: 03 mar. 2020.

WOLF, G. Brasil tem 230 mi de smartphones em uso. UOL [Website], São Paulo, 25 abr. 2019. Disponí­vel em: https://economia.uol.com.br/noticias/estadao-conteudo/2019/04/26/brasil-tem-230-mi-de-smartphones-em-uso.htm?cmpid. Acesso em: 03 mar. 2020.

ZANELLA, A.V., et al. Participação dos pais na escola: diferentes expectativas. In: ZANELLA, A.V. et al. (org). Psicologia e práticas sociais [online]. Rio de Janeiro: Centro Edelstein de Pesquisas Sociais, 2008. p. 132-141. Disponí­vel em: http://books.scielo.org/id/886qz/pdf/zanella-9788599662878-12.pdf. Acesso em: 03 mar. 2020

Published

2022-07-08

How to Cite

Constantino, P., Peterossi, H. G., & Poletine , M. R. de O. . (2022). Engagement of Parents in School Trajectory: a Survey of Online Communication Tools in São Paulo State Technical Schools. EaD Em Foco, 12(2), e1740. https://doi.org/10.18264/eadf.v12i2.1740

Issue

Section

Estudos de Caso

Most read articles by the same author(s)