Emergency Remote Teaching: Research on the Initial Perception of Higher Education Students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v12i1.1650

Abstract

This article deals with a research carried out with higher education students, in the context of the Covid19 pandemic, precisely at the moment of transition from face-to-face teaching to remote teaching. Based on the demands brought by students to the sectors that provide pedagogical support services, a research instrument was constructed that aimed to capture students' perception of remote teaching. The instrument, structured with close and open-ended questions and made available to students through the institution's academic system, in May 2020, addressed issues related to the organization of the curriculum units, the conditions for remote study and the adoption of study strategies compatible with the scenario. Quantitative data was treated by multivariate cluster analysis and qualitative data was categorized by content analysis. The results indicated that the research related to the perception of the institution's students regarding the first moments of remote activities guided collegiate decisions about teaching and student support, in order to allow institutionally resolved difficulties that arose in the transition scenario. However, the results suggest that institutional investment is still needed in pedagogical training, offered to both teachers and students, in order to strengthen the learning of self-regulatory skills, which are reflected in the teaching and learning process in higher education.

Keywords: Emergency remote learning. University education. Self-regulation of learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANASTASIOU, L. G. C.; ALVES, L. P. (Org.). Processos de ensinagem na universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. Joinville: UNIVILLE, 2003.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BELONI, M. L. Educação a distância. Campinas: Autores Associados, 2015.

CASTAMAN, A. S.; HANNECKER, L. A. Currí­culo Integrado: pensando o ensino integrado nos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia no Brasil. Educitec - Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico, Manaus, Brasil, v. 3, n. 05, 2017. DOI: 10.31417/educitec.v3i05.245. Disponí­vel em: http://200.129.168.14:9000/educitec/index.php/educitec/article/view/245. Acesso em: 11 jan. 2022.

CASTAMAN, A. S.; RODRIGUES, R. A. Educação a distância na crise do COVID - 19: um relato de experiência. Pesquisa, Sociedade e Desenvolvimento , [S. l.] , v. 9, n. 6, pág. e180963699, 2020. DOI: 10.33448/rsd-v9i6.3699. Disponí­vel em: https://www.rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/3699. Acesso em: 11 jan. 2022.

CASTRO, E. A.; QUEIROZ, E. R. Educação í distância e ensino remoto: distinções necessárias. Revista Nova Paideia - Revista Interdisciplinar em Educação e Pesquisa, [S. l.], v. 2, n. 3, p. 3 - 17, 2020. DOI: 10.36732/riep.v2i3.59. Disponí­vel em: http://ojs.novapaideia.org/index.php/RIEP/article/view/40. Acesso em: 11 jan. 2022.

FREITAS-SALGADO, F. A. et al. Autorregulação da aprendizagem: Intervenção com alunos ingressantes do ensino superior. Campinas: Unicamp, 2013. Tese de Doutorado.

HAIR, J. F. et al. Análise multivariada de dados. 6a ed. Porto Alegre: Bookman, 2009.

MILL, D.; SILVA, C. P. R. Aprendizagem da Docência para Educação a Distância: uma breve revisão da literatura sobre docência virtual. Em Rede, Revista de Educação a Distância, Porto Alegre, v.5. n.3. 2018. Disponí­vel em: https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/article/view/377. Acessado em 03 jan. 2022

MINGOTI, S. A. Análise de dados através de métodos de estatí­stica multivariada: uma abordagem aplicada. Belo Horizonte: UFMG, 2005.

ROSíRIO, P.; NÚÑEZ, J. C.; GONZíLEZ-PIENDA, J. Cartas do Gervásio ao seu Umbigo: comprometer-se com o estudar na educação superior. Versão adaptada para a edição brasileira por Soely Polydoro e Fernanda Andrade de Freitas. São Paulo: Almedina, 2012.

UNIFAL-MG. Relatório de Gestão da Pró-Reitoria de Assuntos Comunitários e Estudantis – UNIFAL-MG – 2020. Disponí­vel em https://www.unifal-mg.edu.br/prace/wp-content/uploads/sites/135/2021/03/Relatorio-de-Gestao2020.pdf

XAVIER, A. R. C. et al. (Org.). Ensino Remoto Emergencial na UNIFAL-MG: relatório consolidado. Alfenas – MG; Poços de Caldas – MG: Editora Universidade Federal de Alfenas, 2021.

XAVIER, A. R. C. Orientações pedagógicas para o planejamento do ensino mediado por tecnologias. Poços de Caldas/Alfenas: UNIFAL-MG, Programa de Desenvolvimento Profissional Docente – PRODOC, 2020.

XAVIER, A. R. C. et al. (Org.). Avaliação no ERE. Alfenas – MG; Poços de Caldas – MG: UNIFAL-MG, 2020.

ZIMMERMAN, B. J. Developing self-fulfilling cycles of academic regulation: an analysis of exemplary instructional models. In: SCHUNK, D. H.; ZIMMERMAN, B.J (Eds.). Self-Regulated learning: from teaching to self-reflective practice. Hillsdale, NJ: Lawrence Erbaum Associates, INC., 1998.

ZIMMERMAN, B. J. Becoming a self-regulated learner: An overview.

Theory into pratice, vol 41, (2), 64-70, 2002.

Published

2022-03-16

How to Cite

Toti, M. C. S. ., Xavier, A. R. C., & Bissoli, M. C. . (2022). Emergency Remote Teaching: Research on the Initial Perception of Higher Education Students. EaD Em Foco, 12(1). https://doi.org/10.18264/eadf.v12i1.1650

Issue

Section

Original Articles