Analysis of the Perception of Physical and Psychological Health of Brazilian Teachers During Remote Classes in Pandemic Covid-19.
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v11i1.1546Abstract
The year 2020 brought numerous changes and challenges generated around the Covid-19 Pandemic. This study addresses issues of self-perception of Brazilian teachers about their psychological and physical health during work during this period of the Pandemic. After readings and observations, a questionnaire was applied, trying to understand the greatest needs/difficulties/changes faced at the moment. Later, a website was developed as a product, containing videos with numerous themes related to ergonomics, such as: correct positioning in front of the screen and physical stretching exercises. With regard to mental health, among other resources, we developed and presented a video with techniques to avoid procrastination. For the purpose of analyzing the result of the developed product, we asked volunteer educators to assess the relevance of the site, according to data published throughout the text.
Keywords: Health. Teachers. Home office. Covid-19.
Downloads
References
ASSOCIAÇíO BRASILEIRA DE ERGONOMIA. O que é Ergonomia. Disponível em: http://www.abergo.org.br/internas.php?pg=o_que_e_ergonomia. Acesso em 04 de Nov. de 2020.
BEZERRA, A. C. V et al. Fatores associados ao comportamento da população durante o isolamento social na pandemia de Covid-19. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-81232020006702411&tlng=pt, Acesso em 04 de Dez. de 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. Disponível em: https://pesquisa.in.gov.br/imprensa/jsp/visualiza/index.jsp?jornal=603&pagina=1&data=19/03/2020&totalArquivos=1. Acesso em 06 de Dez. de 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 345, de 1 de março de 2020. Disponível em: Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-544-de-16-de-junho-de-2020-261924872 , Acesso em 04 de Dez. de 2020.
BRASIL Ministério da Saúde. Projeto Olhar Brasil: triagem de acuidade visual: manual de orientação. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=1863-pse-manual-olharbrasil&Itemid=30192, Acesso em 24 de Nov. de 2020.
BRANDENBURG, C. et al. Cartilha educação e saúde no combate a pandemia da (covid-19). Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, [S. l.], v. 2, n. 2, p. 1–35, 2020. DOI: 10.47149/pemo.v2i2.3670. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3670 . Acesso em: 13 de Set. de 2021.
BRITO, S. B. P et al. Pandemia da COVID-19: o maior desafio do século XXI. Vigilância Sanitária em Debate: Sociedade, Ciência & Tecnologia (Health Surveillance under Debate: Society, Science & Technology)–Visa em Debate, v. 8, n. 2, p. 54-63, 2020. Acesso em: 13 de Set. de 2021.
FERREIRA, M. C. Ergonomia da Atividade Aplicada í Qualidade de Vida no Trabalho: Saúde e Promoção do Bem- Estar dos Trabalhadores em Questão. Disponível em: http://www.ergopublic.com.br/arquivos/1361295898.52-arquivo.pdf. Acesso em 12 de Nov. de 2020.
FERREIRA, M. C. Ergonomia da Atividade Aplicada í Qualidade de Vida no Trabalho: lugar, importância e contribuição da Análise Ergonômica do Trabalho (AET). Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbso/v40n131/0303-7657-rbso-40-131-18.pdf, Acesso em 27 de Nov. de 2020.
FERREIRA, N. L. et al. Manual sobre ergonomia. Disponível em: http://www.dgrh.unicamp.br/documentos/manuais/man_dsso_ergonomia.pdf. Acesso em 21 de Nov. de 2020.
FREIRE, A. N. F; COSTA, P. H. F. S. Manual de orientação ao trabalhador em teletrabalho. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/30521/1/ManualOrienta%c3%a7aoteletrabalho.pdf. Acesso em 14 de Dez. de 2020.
FILATRO, A. Design instrucional na prática. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2008.
GALVíO, M. C. B.; PLUYE, P.; RICARTE, I. L. M. Métodos de pesquisa mistos e revisões de literatura mistas: conceitos, construção e critérios de avaliação. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/incid/article/view/121879. Acesso em 21 de Nov. de 2020.
GOMES, E. M. O. et al. (2020). Manual de Ergonomia para uso de Dispositivos de tela em Home Office. Disponível em: content/uploads/2020/08/manual-de-ergonomia-para-uso-de-dispositivos-de-tela-em-home-office.pdf. Acesso em 14 de Nov.de 2020.
HOSSAIN, M. M.; SULTANA, A.; PUROHIT, N. Mental health outcomes of quarantine and isolation for infection prevention: A systematic umbrella review of the global evidence. PsyArXiv Preprints, 1–27. Disponível em: https://doi.org/10.31234/OSF.IO/DZ5V2. Acesso em 02 de Nov. 2020.
JUNIOR, R. P. Pesquisa: Home Office, local de trabalho, ergonomia e saúde mental. Disponível em: https://semanaacademica.org.br/system/files/artigos/pesquisa_-_home_office_local_de_trabalho_ergonomia_e_saude_mental_-_atualizado_2_0_0.pdf Acesso em 15 de Nov. de 2020.
LOSEKANN, R.G.C; MOURíO, H.C. Desafios do teletrabalho na pandemia Covid-19: Quando o home vira office. Disponível em: http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/CadAdm/article/view/53637/751375150139. Acesso em 02 de Dez. de 2020.
MAYER, L.; PALÚ, J.; SCHÜTZ, J. A. Desafios da educação em tempos de pandemia. Disponível em: http://www.sed.sc.gov.br/documentos/ensino-89/8839-livro-desafios-da-educacao-em-tempos-de-pandemia. Acesso em 01 de Dez. de 2020.
MARTINS, R. X. A covid-19 e o fim da educação a distância: um ensaio. Em Rede-Revista de Educação a Distância, v. 7, n. 1, p. 242-256, 2020. Disponível em: https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/9085. Acesso em 13 de Set. de 2020.
ONU - Nações Unidas - ONU News. Perspectiva Global Reportagens Humana. Disponível em: https://news.un.org/pt/story/2020/03/1706881. Acesso em 13 de Set. de 2020.
ORGANIZAÇíO MUNDIAL DO TRABALHO. Como a Covid19 afetará o mundo do trabalho? Disponível em: https://www.ilo.org/brasilia/noticias/WCMS_740753/lang--pt/index.htm. Acesso em 15 de Nov. de 2020.
PARK, S. & PARK, Y. C. Mental health care measures in response to the 2019 novel coronavirus outbreak in Korea. Psychiatry Investigation. Disponível em: https://www.psychiatryinvestigation.org/journal/view.php?doi=10.30773/pi.2020.0058. Acesso em 02 de Dez. de 2020.
PINTO, C. C.; CASARIN, F. A. A relação entre ergonomia e qualidade de vida no trabalho: uma revisão bibliográfica. Disponível em: http://www.abergo.org.br/revista/index.php/ae/article/view/411. Acesso em 21 de Nov. de 2020.
PROGRAMA DAS NAÇÕES UNIDAS PARA O DESENVOLVIMENTO. Pandemia Covid-19: A humanidade precisa de liderança e solidariedade para combater a Covid-19. Disponível em: https://www.br.undp.org/content/brazil/pt/home/coronavirus.html. Acesso em 14 de Dez. de 2020.
RAFALSKI J. C.; ANDRADE, A. L. Home-office: aspectos exploratórios do trabalho a partir de casa. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-389X2015000200013. Acesso em 04 de Dez. de 2020.
SCUISATO, D. A. S. Mídias na educação: uma proposta de potencialização e dinamização na prática docente com a utilização de ambientes virtuais de aprendizagem coletiva e colaborativa. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/2500-8.pdf. Acesso em 20 de Nov.de 2020.
SILVA, H. G. N.; SANTOS, L. E. S.; OLIVEIRA, A. K. S. Efeitos da pandemia do novo Coronavírus na saúde mental de indivíduos e coletividades. Disponível em: https://docs.bvsalud.org/biblioref/2020/06/1097482/4-efeitos-da-pandemia-do-novo-coronavirus-na-saude-mental-de-i_fNxf8zd.pdf. Acesso em 02 de Dez. de 2020.
SILVA, R. da; CORREA, E. S. Novas tecnologias e educação: a evolução do processo de ensino e aprendizagem na sociedade contemporânea. Educação e Linguagem, ano, v. 1, n. 1, p. 23-25, 2014. Disponível em: https://fvj.br/revista/wp-content/uploads/2014/12/2Artigo1.pdf. Acesso em 15 de Nov. de 2020
SECRETARIA DO ESTADO DE MINAS GERAIS. Coronavírus. Disponível em: http://coronavirus.saude.mg.gov.br/perguntaserespostas. Acesso em 18 de Nov. de 2020.
VEIGA N. H; et al. Teoria da adaptação e saúde do trabalhador em home office na pandemia de covid-19. Disponível em: https://portalseer.ufba.br/index.php/enfermagem/article/view/37636/23484. Acesso em 15 de Nov. de 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 EaD em Foco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.