The Perspective of Future Mathematics Teachers in the Context of Distance Education on Mathematical Modeling

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v11i1.1539

Abstract

The text highlights understandings about Modeling expressed by future Mathematics teachers. The research was supported by the following question: "What do future Mathematics teachers express about Modeling, after an experience lived with it in EaD?". An experience was developed with future teachers in a Licentiate Degree in Mathematics and, methodologically, this qualitative, descriptive and reflective study invites us to reflect on understandings of Modeling favored by the practice with it, in Distance Education (EaD). As some of the results, it was evident that the training dynamics with Modeling was considered immersive, contributing to the development of didactic-professional knowledge. Reflections "in practice" on "what is" and "how" to do Modeling, in addition to revealing about the dynamics, are articulated with the understandings expressed about (practice with) Modeling, when understandings of an epistemological and pedagogical nature emerged. In general terms, the research indicated not only actions for the development of practices with Modeling in EaD, but also configure an object of reflection on the experiences that occur in this context, pointing out that the practice with Modeling is different from the lived experiences. This emergence suggests paradigm shifts about the practice in EaD, intending changes in the trainees' conceptions about what it means to teach and learn Mathematics.

Keywords: Mathematical education. Mathematics teaching. Teacher training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Wellington Oliveira, Universidade Cesumar

Doutor em Educação para a Ciência e a Matemática, Universidade Estadual de Maringá (UEM). Docente no curso de Licenciatura em Matemática no Núcleo de Educação a Distância (NEAD), Universidade Cesumar (UNICESUMAR). 

References

ALMEIDA, L.s W.; SILVA, K. P.; VERTUAN, R. E. Modelagem Matemática na Educação Básica. São Paulo: Contexto, 2012.

BARBOSA, J. C. Modelagem matemática e os professores: a questão da formação. Bolema: Boletim de Educação matemática, Rio Claro, v. 14, n. 15, p. 5-23, 2001.

BARBOSA, J. C. Modelagem Matemática: O que é? Por que? Como? Veritati, n. 4, 2004, p. 73-80.

BATISTA, J. de O.; MOCROSKY,L. F.; MONDINI, F. Modos de Ser na/da Educação a Distância. EaD em Foco, v. 10, e901, 2020.

BRAZ, B. C. Aprendizagens sobre Modelagem Matemática em uma Comunidade de Prática de futuros professores de Matemática. 2017. 253 f. Tese (Doutorado em Educação para a Ciência e a Matemática) – Centro de Ciências Exatas, Universidade Estadual de Maringá – UEM, Maringá, 2017.

CERVO, A. L.; BERVIAN, P. A. Metodologia cientí­fica. São Paulo: Makron Books, 1996.

DENZIN, N.; LINCOLN, Y. A disciplina e a prática da pesquisa qualitativa. In:______. O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. Porto Alegre: Artmed, 2006, p.15-41.

KLÜBER, T. E. Uma metacompreensão da Modelagem Matemática na Educação Matemática. 2012. Tese (Doutorado em Educação Cientí­fica e Tecnológica) – Centro de Ciências Fí­sicas e Matemática, Universidade Federal de Santa Catarina, UFSC, Florianópolis, 2012.

MALHEIROS, A. P. dos S. Modelagem em Aulas de Matemática: reflexos da formação

inicial na Educação Básica. Perspectivas da Educação Matemática, Campo Grande, v. 9, n. 21, 2016.

MUTTI, G. de S. L.; KLÜBER, T. E. Aspectos que constituem práticas pedagógicas e a formação de professores em Modelagem Matemática. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v. 11, n. 2, p. 85-107, 2018.

OLIVEIRA, W. P. Modelagem Matemática nas licenciaturas em Matemática das universidades estaduais do Paraná. 2016. 155 f. Dissertação (Mestrado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação, Centro de Educação, Comunicação e Artes, Universidade Estadual do Oeste do Paraná – UNIOESTE, Cascavel, PR, 2016.

OLIVEIRA, W. P. Modelagem Matemática no Estágio Pedagógico: uma investigação fenomenológica. 2020. 504 f. (Doutorado em Educação para a Ciência e a Matemática) –Universidade Estadual de Maringá, Centro de Ciências Exatas, Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência e a Matemática,Maringá, 2020.

SANTOS, L. R. dos S. et al. O Ensino Remoto Emergencial na Perspectiva da Metacognição: Análise da Percepção de Alunos de um Curso Técnico em Enfermagem. EaD em Foco, v. 11, n. 2, e1260, 2021.

SILVEIRA, E. Modelagem Matemática em Educação no Brasil: entendendo o Universo de Teses e Dissertações. 2007. 197 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2007.

Published

2021-10-19

How to Cite

Oliveira, W. (2021). The Perspective of Future Mathematics Teachers in the Context of Distance Education on Mathematical Modeling. EaD Em Foco, 11(1). https://doi.org/10.18264/eadf.v11i1.1539

Issue

Section

Original Articles