Education in Pandemic Times: Challenges of Remote Teaching in Youth and Adult Education
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v11i1.1500Abstract
This study sought to observe the impacts of remote teaching on teaching practice in youth and adult education, by sending an online questionnaire to 121 teachers at the State Center for Basic Education for Youth and Adults, located in Curitiba - Paraná. Although many scientific researches points to the challenges already faced by these educators, such as school dropout, heterogeneity and students' low self-esteem, little is known about the practice of remote teaching in times of pandemic. The research results brought to light the need for training for teachers regarding the use of technologies, the lack of compatible material subsidies for the execution of remote work and, in addition, the revelations of the teachers also highlighted the difficulties encountered by students regarding the absence or incompatibility of materials for the execution of activities and lack of knowledge regarding the use of technologies for pedagogical purposes, directly impacting the teaching work.
Keywords: Youth and adult education. Remote teaching. Distance education.
Downloads
References
AGUIAR, W. M. J. Reflexões a partir da psicologia sócio-histórica sobre a categoria consciência. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 110, p. 125-142, jul. 2000. Disponível em: <https://www.scielo.br/pdf/cp/n110/n110a05.pdf> Acesso em: 01 jun. 2020.
ARROYO, M. G. A educação de jovens e adultos em tempos de exclusão. Construção coletiva: contribuições í educação de jovens e adultos. 2. ed. Brasília: Unesco, MEC, RAAAB, 2008. (Coleção Educação para Todos).
ASSOCIAÇíO BRASILEIRA DE ESTUDOS DO TRABALHO (ABET). Trabalho Docente em tempos de pandemia. Relatório Técnico. Minas Gerais: UFMG, ago. 2020. Disponível em: <http://abet-trabalho.org.br/relatorio-tecnico-trabalho-docente-em-tempos-de-pandemia/>. Acesso em: 22 ago. 2020.
BACICH, L.; MORAN, J. (org.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. São Paulo: Penso, 2018.
BIMBATI, A. P. Qual é a situação dos professores brasileiros durante a pandemia? 1 jul. 2020. Nova Escola. [Institucional]. Disponível em: https://novaescola.org.br/conteudo/19386/qual-e-a-situacao-dos-professores-brasileiros-durante-a-pandemia. Acesso em: 22 ago. 2020.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei n. 9394, 20 de dezembro de 1996. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm>. Acesso em: 10 out. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Orientações Educacionais para a Realização de Aulas e Atividades Pedagógicas Presenciais e Não Presenciais no contexto da Pandemia. Brasília, 2020. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=148391-pcp011-20&category_slug=julho-2020-pdf&Itemid=30192>. Acesso em: 22 jul. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão. Documento Nacional Preparatório í VI Conferência Internacional de Educação de Adultos / Ministério da Educação/Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão. – Brasília: MEC, 2016. Disponível em: <http://confinteabrasilmais6.mec.gov.br/images/documentos/documento_nacional.pdf>. Acesso em: 20 ago.2020.
BRASIL. Núcleo de Estudos Educação de Jovens e Adultos. A avaliação da EJA no Brasil: insumos, processos, resultados. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira: Brasília, 2015. Disponível em: <http://portal.inep.gov.br/documents/186968/486324/A+avalia%C3%A7%C3%A3o+da+EJA+no+Brasil+insumos%2C+processos%2C+resultados/8ec3ac3b-2e82-4e44-bcd2-d4e0347b4d15?version=1.2>. Acesso em: 28 jul. 2020.
CARVALHO, M. R. V. Perfil do professor da educação básica. Brasília: INEP, 2018. Série Documental. Relatos de Pesquisa, n. 41. Disponível em: <http://portal.inep.gov.br/informacao-da-publicacao/-/asset_publisher/6JYIsGMAMkW1/document/id/1473981>. Acesso em: 05. ago. 2020.
COLEMARX. Coletivo de Estudos em Marxismo e Educação. Em defesa da educação pública e comprometida com a igualdade social. Por que os trabalhadores não devem aceitar aulas remotas? Rio de Janeiro: Colemarx, 2020. Disponível em:< https://observatoriocondicoesvidaetrabalho.files.wordpress.com/2020/05/colemarx-texto-crc3adtico-ead-2.pdf >. Acesso em: 19 jun. 2021.
CONSELHO NACIONAL DA JUVENTUDE (Conjuve) (Org.). Pesquisa Juventudes e a Pandemia do Coronavírus. 2020. Disponível em: <https://4fa1d1bc-0675-4684-8ee9-031db9be0aab.filesusr.com/ugd/f0d618_41b201dbab994b44b00aabca41f971bb.pdf>. Acesso em: 22 ago. 2020.
DEMO, P. Desafios modernos para a educação. Brasília: IPEA, 1991 DP&A, 2002.
FONSECA, J. J. S. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC, 2002. Apostila.
FUNDAÇíO CARLOS CHAGAS (FCC). Educação escolar em tempos de pandemia na visão de professoras/es da Educação Básica. 2020. Disponível em: <https://www.fcc.org.br/fcc/educacao-pesquisa/educacao-escolar-em-tempos-de-pandemia-informe-n-1>. Acesso em: 22 ago. 2020.
GOOGLE. Google Sala de Aula. 2020. Google Classroom. [Institucional]. Disponível em: <https://classroom.google.com/>. Acesso em: 18 jan. 2021.
GOULART JÚNIOR, E. et al. 2013. Exigências familiares e do trabalho: um equilíbrio necessário para a saúde de trabalhadores e organizações. Pensando famílias, 17(1):110-122. Disponível em: <http://portal.inep.gov.br/documents/186968/486324/Perfil+do+Professor+da+Educação+Básica/6b636752-855f-4402-b7d7-b9a43ccffd3e?version=1.2>. Acesso em: 30 jul. 2020.
IEDE, Portal. A Educação Não Pode Esperar. 2020. Disponível em: <https://www.portaliede.com.br/estudo-a-educacao-nao-pode-esperar-82-das-redes-de-ensino-municipais-estao-ofertando-atividades-no-momento/>. Acesso em: 22 ago. 2020.
LOSEKANN, R. G. C. B; MOURíO H. C. Desafios do teletrabalho na pandemia Covid -19: quando o home vira office. Cad. Adm. Maringá. 2020; 28 (Ed. Esp.): 71-5. Disponível em: < http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/CadAdm/article/view/53637/751375150139>.
Acesso em: 18 jun. 2021.
OLIVEIRA, F. L. Educação transformada em EAD durante a pandemia: quem está por trás dessa ação? In: AUGUSTO, Cristiane Brandão; SANTOS, Rogerio Dutra (Orgs.). Pandemias e pandemônio no Brasil. São Paulo: Tirant lo Blanch, 2020. p. 247-260. Disponível em: <http://www.unicap.br/catedradomhelder/wp-content/uploads/2020/05/Pandemias-e-pandemo%CC%82nio-no-Brasil.pdf>. Acesso em: 19 jun. 2020.
PAIVA, V. L. M. de O. O Uso da Tecnologia no Ensino de Línguas Estrangeira: breve retrospectiva histórica. Disponível em: . Acesso em: 31 jul. 2020.
PARANí. Lei n. 13807, de 30/09/2002, no seu art. 3º, dispõe sobre o Plano de Carreira do Professor da Educação Básica do Paraná. Disponível em: <https://leisestaduais.com.br/pr?q=n°+13807%2C+de+30%2F09%2F2002+no+seu+art.+3º&date_start=&date_end=>. Acesso em: 15 ago. 2020.
PENíNSULA, Instituto. Sentimento e percepção dos professores brasileiros nos diferentes estágios de Coronavírus. 2020. Disponível em: <https://www.institutopeninsula.org.br/pesquisa-sentimento-e-percepcao-dos-professores-nos-diferentes-estagios-do-coronavirus-no-brasil/>. Acesso em: 22 ago. 2020.
POLIT, D. F.; BECK, C. T.; HUNGLER, B. P. Fundamentos de pesquisa em enfermagem: métodos, avaliação e utilização. Trad. de Ana Thorell. 5. ed. Porto Alegre: Artmed, 2004.
PORCARO, R. C. Os desafios enfrentados pelo educador de jovens e adultos no desenvolvimento de seu trabalho docente. Revista EccoS, São Paulo, n. 25, p. 39-57, jan./jun. 2011.
SANTOS, F. A. O professor e as tecnologias digitais na educação de jovens e adultos: Perspectivas, possibilidades e desafios. 2016. 191f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal De Pernambuco, Recife, 2016. Disponível em: < https://repositorio.ufpe.br/bitstream/123456789/17422/1/DISSERTA%C3%87%C3%83O%20Fl%C3%A1via%20Andrea%20dos%20Santos.pdf.> Acesso em: 19 jun. 2021.
SAVIANI. D. Crise estrutural, conjuntura nacional, Coronavírus e educação – o desmonte da educação nacional. Revista Exitus, Santarém/PA, Vol.10, p. 01-25 e020063, 2020. Disponível em: <http://ufopa.edu.br/portaldeperiodicos/index.php/revistaexitus/article/view/1463/858>. Acesso em: 19 jun. 2021.
SOCIAL, Itaú. Educação não-presencial: onda 1. 2020. Disponível em: <https://www.itausocial.org.br/wp-content/uploads/2020/06/Datafolha-Educa%C3%A7%C3%A3o-n%C3%A3o-presencial.pdf>. Acesso em: 22 ago. 2020.
SOUZA, A. R. O professor da educação básica no Brasil: identidade e trabalho. Educar em Revista, Curitiba, n. 48, p. 53-74, abr./jun. 2013.
TEDESCO, J. C. Educação e Novas Tecnologias: esperança ou incerteza? São Paulo: Editora Cortez, 2004.
UNESCO. A Comissão Futuros da Educação da Unesco apela ao planejamento antecipado contra o aumento das desigualdades após a COVID-19. Paris: Unesco, 16 abr. 2020. Disponível em: <https://pt.unesco.org/news/comissao–futuros–da–educacao–da–unesco–apela–ao–planejamento–antecipado–o–aumento–das>. Acesso em: 10 jul. 2020.
VIANNA, C. P. O sexo e o gênero da docência. Cadernos Pagu, Campinas, n. 17-18, p.81-103, 2001.
WINOCUR, R. Conflitos e diferenças geracionais no uso das tecnologias digitais. Desidades, Rio de Janeiro, v. 2, p. 18-24, 2014. Disponível em <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-92822014000100003&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 19 jun. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 EaD em Foco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.