Interaction and Learning with the Resolution of Problems in Distance Education
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v11i1.1420Abstract
The interaction between educator and student is increasingly sought in the teaching and learning processes, and the active methodologies enable this involvement. The essential characteristics of distance education favor the adoption of methods that promote an active attitude in learning. In this work, the objective was to analyze the potential of the intervention of the application of the active methodology of Problem Based Learning in a distance learning course, implemented from problematic contexts of the students' daily life and with the use of TDIC, on the perspective of the subjects involved. A qualitative and applied research was adopted and, as procedures, bibliographic research and pedagogical intervention, intertwined with field research and participant observation. The results show that the ABRP methodology favored the engagement, interaction, and learning of students and the course participant's condition to create knowledge construction processes reflexively and collaboratively.
Keywords: Active methodologies. Distance education. Problem based learning.
Downloads
References
ANDERSON, T., DRON, J., MATTAR, J. (Trad.). Três gerações de Pedagogia de Educação da Distância. Revista EaD Em Foco, p. 119-134. 2012.
BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Tradução Luís Antero Reto, Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70. 2011.
BERGMANN, J.; SAMS, A. Sala de aula invertida: uma metodologia ativa de aprendizagem. (Tradução Afonso Celso da Cunha Serra). 1ª ed. Rio de Janeiro: LTC, p. 104. 2016.
CALIMAN, G. A avaliação de programas socioeducativos. In: SIVERES, Luis (Org.). A avaliação na educação superior. Brasília: Universa, 2009, p. 121-154.
CAMAS, N. P. V.; BRITO, G. S. Metodologias ativas: uma discussão acerca das possibilidades práticas na educação continuada de professores do ensino superior. Revista Diálogo Educação, v.17, n. 52, p.311-336, 2016.
COLL, C.; MAURI, T.; ONRUBIA, J. A incorporação das tecnologias de informação e comunicação na educação: do projeto técnico-pedagógico í s práticas uso. In: COLL, C.; MONEREO, C. Psicologia da educação: aprender e ensinar com as tecnologias da informação e educação. Porto Alegre: Artmed, 2010. Cap. 3. p. 66-93.
DIESEL, A.; BALDEZ, A. L. S.; MARTINS, S. N. Os princípios das metodologias ativas de ensino: uma abordagem teórica. Revista Thema. v. 14, n. 1, p. 268-288, 2017.
GATTI, B. A.. Formação de professores para o ensino fundamental: instituições formadoras e seus currículos. Estudos & Pesquisas Educacionais, Fundação Victor Civita, São Paulo, n. 1, p. 95-138, 2010.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 EaD em Foco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.