Interaction and Learning with the Resolution of Problems in Distance Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v11i1.1420

Abstract

The interaction between educator and student is increasingly sought in the teaching and learning processes, and the active methodologies enable this involvement. The essential characteristics of distance education favor the adoption of methods that promote an active attitude in learning. In this work, the objective was to analyze the potential of the intervention of the application of the active methodology of Problem Based Learning in a distance learning course, implemented from problematic contexts of the students' daily life and with the use of TDIC, on the perspective of the subjects involved. A qualitative and applied research was adopted and, as procedures, bibliographic research and pedagogical intervention, intertwined with field research and participant observation. The results show that the ABRP methodology favored the engagement, interaction, and learning of students and the course participant's condition to create knowledge construction processes reflexively and collaboratively.

Keywords: Active methodologies. Distance education. Problem based learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Roberta de Sousa Almeida, Instituto Federal de Educação do Espí­rito Santo

Doutoranda do Programa de Pós Graduação em Cognição e Linguagem da Uenf. Mestre em Administração. Especialista em Direito do Trabalho e Processo do Trabalho e Especialista em Estudos Avançados da Comunicação. Graduada em Direito e em Comunicação Social - Jornalismo. Advogada e Professora do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico do Instituto Federal de Educação do Espí­rito Santo.

Marize Lyra Silva Passos

Doutora em Engenharia de Produção e Doutora em Educação. Mestre e Especialista em Informática, Engenheira de Petróleo e Administradora de Empresas. Professora Titular e pesquisadora do Centro de Referência em Formação e em Educação a Distância (Cefor) do Instituto Federal do Espí­rito Santo (Ifes). Professora permanente do mestrado profissional em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT) e mestrado profissional em Educação em Ciências e Matemática (EDUCIMAT). Pesquisadora dos grupo de pesquisa Educação e Tecnologia, Tecnologias Digitais e Práticas Pedagógicas e Práticas Educativas em Educação Profissional e Tecnológica.

References

ANDERSON, T., DRON, J., MATTAR, J. (Trad.). Três gerações de Pedagogia de Educação da Distância. Revista EaD Em Foco, p. 119-134. 2012.

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Tradução Luí­s Antero Reto, Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70. 2011.

BERGMANN, J.; SAMS, A. Sala de aula invertida: uma metodologia ativa de aprendizagem. (Tradução Afonso Celso da Cunha Serra). 1ª ed. Rio de Janeiro: LTC, p. 104. 2016.

CALIMAN, G. A avaliação de programas socioeducativos. In: SIVERES, Luis (Org.). A avaliação na educação superior. Brasí­lia: Universa, 2009, p. 121-154.

CAMAS, N. P. V.; BRITO, G. S. Metodologias ativas: uma discussão acerca das possibilidades práticas na educação continuada de professores do ensino superior. Revista Diálogo Educação, v.17, n. 52, p.311-336, 2016.

COLL, C.; MAURI, T.; ONRUBIA, J. A incorporação das tecnologias de informação e comunicação na educação: do projeto técnico-pedagógico í s práticas uso. In: COLL, C.; MONEREO, C. Psicologia da educação: aprender e ensinar com as tecnologias da informação e educação. Porto Alegre: Artmed, 2010. Cap. 3. p. 66-93.

DIESEL, A.; BALDEZ, A. L. S.; MARTINS, S. N. Os princí­pios das metodologias ativas de ensino: uma abordagem teórica. Revista Thema. v. 14, n. 1, p. 268-288, 2017.

GATTI, B. A.. Formação de professores para o ensino fundamental: instituições formadoras e seus currí­culos. Estudos & Pesquisas Educacionais, Fundação Victor Civita, São Paulo, n. 1, p. 95-138, 2010.

Published

2021-06-02

How to Cite

Almeida, R. de S. ., & Passos, M. L. S. (2021). Interaction and Learning with the Resolution of Problems in Distance Education. EaD Em Foco, 11(1). https://doi.org/10.18264/eadf.v11i1.1420

Issue

Section

Original Articles