Evaluation of the Autonomous Learning Facility of Students Studying in a Hybrid Model at a University of São Paulo
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v11i1.1402Abstract
This article aimed to evaluate the ease of autonomous learning of students of technological courses studying through the hybrid model at a University of São Paulo. It is an exploratory research with a quantitative focus., A survey was performed to collect the data. 215 questionnaires were applied, containing 15 statements. The analysis od the data was performed by means of Weighted Least Squares Structural Equation Modeling, MEE-PLS. The discriminant validity was verified by the Fornell-Larcker criterion and, according to this criterion, there is discriminant validity in all five proposed constructs. Bootstrapping, a process that tests the significance of the model, was performed on both models, initial and final, and presented significance in the t-statistics, at the 95% confidence level. The results of the statistical model present a positive assessment of the learning ease of students studying in a hybrid model.
Keywords: Virtual Learning Environment. Autonomous learning. University. Hybrid.
Downloads
References
BACICH, L.; TANZI NETO, A.; TREVISANI, F. Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso Editora, 2015.
BACKES, E. M. et al. Alternativas para a construção de conhecimento na graduação de administração a distância. 14. CIAED. Congresso Internacional ABED de Educação a Distância, Santos, 2008.
BIDO, D. S. et al. Mensuração com indicadores formativos nas pesquisas em administração de empresas: Como lidar com a multicolinearidade entre eles? Administração: Ensino e Pesquisa, v. 11, n. 2, p. 245-269, 2010.
BOULTON, C. A.; KENT, C.; WILLIAMS, H. T. P. Virtual learning environment engagement and learning outcomes at a "bricks-and-mortar" university. Computers & Education, v. 126, p. 129–142, 2018.
CASAGRANDE L.; KLERING L. R.; KRUEL, A. J. Estudo Comparativo de Percepções de Alunos de Especialização Lato Sensu nas Modalidades Presencial e EAD. Anais de Congresso, XXII ANPAD. Rio de Janeiro, 2008.
CHIN, W. W. Commentary: Issues and opinion on structural equation modeling. Management Information Systems Research Center, University of Minnesota, 1998.
CHRISTENSEN, C. M.; HORN, M. B.; STAKER, H. Is K-12 Blended learning disruptive? an introduction to the theory of hybrids. Clayton Christensen Institute for Disruptive Innovation, 2013.
DEPHELPS, C. et al. Using Hybrid Learning to Improve Educational Programs for Small-Acreage. Farme Journal of Extension, v. 57, n. 4, agosto de 2019.
HAIR JÚNIOR, J. F.; GABRIEL, M. L. D. S.; PATEL, V. K. Modelagem de Equações Estruturais Baseada em Covariância (CB-SEM) com o AMOS: Orientações sobre a sua aplicação como uma Ferramenta de Pesquisa de Marketing. Revista Brasileira de Marketing, v. 13, n. 2, p. 44-55, 2014.
HAIR JÚNIOR, J. F. et al. Análise Multivariada de Dados. 6. ed. Porto Alegre: Editora Bookman, 2010.
HANNUM, W, H. et al. Effectiveness of using learner-centered principles on student retention in distance education courses in rural schools. North Carolina: Distance Education, v. 29, n. 3, p. 211–229, November 2008.
HORN, M. B.; STAKER, H.; CHRISTENSEN, C. Blended: usando a inovação disruptiva para aprimorar a educação. Porto Alegre: Penso Editora, 2015.
KLINE, R. B. Principles and practice of structural equation modeling. Nova York: Guilford Publications, 2015.
LIKERT, R. Una técnica para la medición de actitudes. In: WAINERMAN, C. H. Escalas de medición en ciencias sociales. Buenos Aires: Ed. Nueva Visión, 1976, p. 67-83.
LIMA, L. H. F.; MOURA, F. R. O professor no ensino hibrido. Porto Alegre: Penso, 2015.
MARTINÉZ, V. et al. Propuesta para el Desarrollo de Instrumentos de Autoevaluación Para Programas Educativos a Distancia. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, v. 11, n. 2, Costa Rica, 2011.
MORAES, R. C. Educação a distância e ensino superior. São Paulo: SENAC, 2010.
MORAN, J. Educação híbrida: um conceito-chave para a educação, hoje. Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, p. 27-45, 2015.
NEVES, J. A. B. Modelo de equações estruturais: uma introdução aplicada, 2018.
NORTON, P; HATHAWAY, D. Exploring Two Teacher Education Online Learning Designs: A Classroom of One or Many? Fairfax: Journal of Research on Technology in Education. George Mason University, 2008.
PETERSON, S.; PALMER, L. Technology Confidence, Competence and Problem Solving Strategies: Differences within Online and Face-to-Face Formats. The Journal of Distance Education / Revue de l'Éducation í Distance, v. 25, n. 2, Canadá, 2011.
PICCIANO, A. G.; DZIUBAN, C. D. Blended Learning: Research Perspectives. Goldbooks, Austin, 2007.
PONTES, T. B. Planejamento de aula no ensino superior na modalidade blended learning: requisitos para rede social educativa. Dissertação (Mestrado em Ciência da Computação) - Universidade Federal de Pernambuco, 2013.
PREARO, L. C. Os serviços públicos e o Bem-estar subjetivo da população: uma modelagem multigrupos baseada em mínimos quadrados parciais. Tese (Doutorado em Administração) - Universidade de São Paulo. São Paulo, 2013.
REDONDO, R. et al. Network of educational investigation: Teaching innovation. World Journal on Education Technology, v. 3, n. 1, Madrid, 2011.
RITZHAUPT, A. et al. An Investigation of Distance Education in North American Research Literature Using Co-word Analysis. International Review of Research in Open and Distance Learning, v. 11, n. 1, EUA, 2011.
ROSENBLIT, S. Distance Education in the Digital Age: Common Misconceptions and Challenging Tasks. Journal of Distance Education, v. 23, n. 2, Canadá, 2009.
SALAS, E. et al. Emerging themes in distance learning research and practice: some food for thought. International Journal of Management Review, Malden, v. 4, n. 2, p.135-153, 2002.
SILVA, M. R. C. Ensino híbrido em cursos presenciais de graduação das universidades federais: uma análise da regulamentação. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, 2016.
VALENTE, J.; ALMEIDA, M. E. B.; GERALDINI, A. F. S. Metodologias ativas: das concepções í s práticas em distintos níveis de ensino. Revista Diálogo Educacional, v. 17, n. 52, p. 455-478, 2017.
ZWICKER, R. et al. Uma revisão do Modelo do Grau de Informatização de Empresas: novas propostas de estimação e modelagem usando PLS (partial least squares). In: XXIX Encontro Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Administração (EnANPAD), 2008, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: Anpad, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 EaD em Foco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.