Defesas On-line de Monografia de Licenciatura em Ciências Biológicas do EaD IBRAG/UERJ em Tempos de Pandemia da COVID-19

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v11i2.1389

Abstract

The Biological Sciences Course at the State University of Rio de Janeiro (UERJ), in the Distance Learning (EaD) modality, currently includes in the curriculum the disciplines of Final Project (old curriculum) and Course Conclusion Work 2 (curriculum new). As a final product of these subjects, students must develop a monograph and present it through a public defense. However, due to the social withdrawal imposed by the pandemic of COVID-19, public defenses in person are not yet recommended, as they generate agglomerations that facilitate the transmission and contagion of the virus. The objective of this study was to discuss the perceptions of students (graduates) and teachers (advisors) regarding online defenses, recording the adaptations made in both disciplines. For this, we used the information obtained during the defense stages and carried out a data survey based on two questionnaires prepared by Google Forms, intended for advisors and students of the distance course in Biological Sciences at UERJ. Twenty public defenses were carried out online, using Information and Communication Technology (ICT), such as web conferences and electronic forms. The most used platform in the defenses was Google Meet and the most of the interviewees approved this change. Therefore, it is suggested that students and their advisors may choose to face to face or online defense after the end of the pandemic. From this new experience, we noticed the need for a standardized and institutional virtual environment for public defense, which allows open access for any audience that wishes to participate.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luiz Eduardo Macedo de Lacerda, Universidade do Estado do Rio de Janeiro / Fundação CECIERJ - CEDERJ-UERJ

Departamento de Zoologia, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) / Programa de Pós-Graduação em Ecologia e Evolução (PPGEE-UERJ) / Fundação CECIERJ - CEDERJ-UERJ

Sonia Barbosa dos Santos, Universidade do Estado do Rio de Janeiro / Fundação CECIERJ - CEDERJ-UERJ

Departamento de Zoologia, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) / Programa de Pós-Graduação em Ecologia e Evolução (PPGEE-UERJ) / Fundação CECIERJ - CEDERJ-UERJ

References

ANGÉLICO, A. P.; BAUTH, M. F.; ANDRADE, A. K. Estudo experimental do falar em Público com e sem plateia em universitários. Psico-USF, Bragança Paulista, v.23, n. 2, p. 347-359, 2018. Disponí­vel em: https://doi.org/10.1590/1413-82712018230213. Acesso em: 20 nov. 2020.

APARECIDO, C. T. R.; ZAMBON, M. S. Democratização da educação e a expansão do ensino a distância no brasil: uma reflexão da meta 12 do plano nacional da educação 2014-2024. Teoria & Prática: revista de humanidades, ciências sociais e cultura,v.2, n.1, p. 1-13, 2020.Disponí­vel em http://isca.edu.br/revista/index.php/revista/article/view/24. Acesso em: 20mai., 2021.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70. 2011. p.229.

BORGES, F. A. F. A EaD no Brasil e o Processo de Democratização do Acesso ao Ensino Superior: diálogos possí­veis. EaD em Foco. v. 5, n. 3, p. 75-94, 2015. Disponí­vel em https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/283/153. Acesso em: 10 abr. 2021.

BRASIL. LDB. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Disponí­vel em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 08 abr. 2021.

BRASIL. Decreto MEC n° 9.057, de 25 de maio de 2017. Disponí­vel em:http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/decreto/d9057.htm. Acesso em: 08 abr. 2021.

BRASIL, 2020a. Decreto nº47.006, de 27 de março de 2020. Dispõe sobre as medidas de enfrentamento da propagação decorrente do novo coronaví­rus (covid-19), em decorrência da situação de emergência em saúde, e dá outras providências. 30 Disponí­vel em: https://pge.rj.gov.br/comum/code/MostrarArquivo.php?C=MTAyNDk%2C. Acesso em: 24 ago. 2020.

BRASIL, 2020b. Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronaví­rus - COVID-19.Disponí­vel em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376. Acesso em: 11 abr. 2021.

CAMILLO, C. M. Blended Learning: uma proposta para o ensino hí­brido. Revista: EaD & Tecnologias Digitais na Educação, Dourados, MS, v. 5, n. 7, p.64-74, 2017. Disponí­vel em: https://doi.org/10.30612/eadtde.v5i7.6660. Acesso em: 04 abr. 2021.

CAMPOS, M. L. G.; MAGUELA, V. Z.; HORTA, C.; SALVADOR, D. F. A. Webconferência como Ferramenta de Apoio í Tutoria nos Cursos da Graduação CEDERJ – Uma Avaliação sobre o Programa de Capacitação e Difusão de Uso. EaD em Foco. v. 5, n. 1, p. 201-211, 2015. Disponí­vel em: https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/303. Acesso em: 20 nov. 2020.

CECIERJ. 2020. Coronaví­rus: Informações sobre o Cederj durante a quarentena. Disponí­vel em: https://www.cecierj.edu.br/2020/03/30/coronavirus-informacoes-sobre-o-cederj-durante-a-quarentena/. Acesso em: 26 ago. 2020.

CRUZ, D. M.; BARCIA, R. MIRANDA. Educação a distância por videoconferência. Tecnologia Educacional. Rio de Janeiro: Associação Brasileira de Tecnologia Educacional: Rio de Janeiro: ABTE, v. 29, n. 150/151, p. 3-10, julho/dezembro, 2000.

DOTTA, S. et al. Curso: Uso da Webconferência em EaD. 2012.

MARINHO, A. C. F. et al. Fear of Public Speaking: Perception of College Students and Correlates Journal of Voice, v. 31, n.1, p. 1-5, 2016. Disponí­vel em: https://www.jvoice.org/article/S0892-1997(15)00308-2/pdf#secst0010. Acesso em: 20 nov. 2020.

MARTINS, A. S. R.; QUINTANA, A. C.; QUINTANA, C. G. O uso da webconferência na disseminação e avaliação do conhecimento em ead: relato de experiência. Revista Paidéi@ - Revista Cientí­fica de Educação a Distância, v. 12, n. 21, p. 181-193, 2020.

ROIG-VILA, R.; URREA-SOLANO, M.; MERMA-MOLINA, G. La comunicación em el aula universitária en el contexto del COVID-19 a partir de la video conferenciacon Google Meet. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, v. 24, n.1, p. 197-220, 2021. doi: http://dx.doi.org/10.5944/ried.24.1.27519. Acesso em: 11 abr. 2021.

ROSSE, C. G.; ARAGON, G. T.; DE OLIVEIRA, M. F. A. Webconferência: O que diz um grupo de alunos do Ensino Superior a distância. EaD em Foco, v. 10, e1038. 2020. doi: https://doi.org/10.18264/eadf.v10i1.1038. Acesso em: 2 nov. 2020.

SALVADOR, D.; ROLANDO, L.; ALMEIDA, C.; MELLO, J. Mudança de Cultura no Uso de Tecnologias Educacionais: Estudo de Caso no Modelo Semipresencial do Cederj. EaD em Foco, vol. 5, n. 1, 2015. Disponí­vel em: doi: http://dx.doi.org/10.18264/eadf.v5i1.313. Acesso em: 29 ago. 2020.

SANTOS, S. B.; ANDRADE, L. S.; NUNES, G. K. M. A produção do conhecimento no curso de Licenciatura em Ciências Biológicas a Distância do Instituto de Biologia Roberto Alcantara Gomes da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. (IBRAG/UERJ). In: MEMBIELA, P.; CASADO, N.; CEBREIROS, M. I. (org.). Novos escenarios na docência universitária. 1ed.:Educacion editora, p. 551-555, 2016.

UERJ. Deliberação nº 14/2020, de 30 de julho de 2020. Disponí­vel em https://www.uerj.br/wp-content/uploads/2020/07/Deliberacao14.pdf. Acesso em: 20 mai. 2021.

UFSJ. Guia extraordinário para elaboração e defesa do trabalho de conclusão de curso de graduação em farmácia – UFSJ. Edital de 24 de Junho de 2020. 2020. 23p. Disponí­vel em: https://www.ufsj.edu.br/portal2 repositorio/File/cofar/TCC/2020/Guia_elaboracao_defesa_TCC_2020(1).pdf. Acesso em: 30 ago. 2020.

VALENTE, J. A. Blended Learning e as mudanças no ensino superior: a proposta da sala de aula invertida. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, Edição Especial n. 4/2014, p. 79-97. Editora UFPR. Disponí­vel em: http://dx.doi.org/10.1590/0104-4060.38645. Acesso em: 05 abr. 2021.

Published

2021-11-10

How to Cite

Vasconcelos, M. C. de, Lacerda, L. E. M. de, Souza, K. P. A. de, & Santos, S. B. dos. (2021). Defesas On-line de Monografia de Licenciatura em Ciências Biológicas do EaD IBRAG/UERJ em Tempos de Pandemia da COVID-19. EaD Em Foco, 11(2). https://doi.org/10.18264/eadf.v11i2.1389