The Use of the WebQuest Textual Genre as an Incentive for Collaborative Learning for Students in a Professional Technical Course

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v11i1.1342

Abstract

The present study was developed through applied research in the People Management discipline of a state educational institution, located in the northern region of the state of Paraná. The question that guides the research is: the use of the textual genre WebQuest encourages the collaborative learning of students of the Professional Technical Course in Administration? In line with this issue, it was proposed to carry out a task, that students should access the WebQuest entitled "Entrepreneurial Profile" and perform the available activity. This research is considered, as its objective, as exploratory; as for the procedures, such as survey and quali-quantitative approach. Sixteen students participated in the study and data collection occurred in the first semester of 2019. According to the students' answers, it was found that 75% feel more satisfied in carrying out activities in a collaborative way, therefore, it was identified that the use of the textual genre WebQuest proves to be productive for scientific learning in an educational environment in process collaborative work.

Keywords: WebQuest. Textual genre. Collaborative learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMARO, S.; RAMOS. A; OSÓRIO. A. Os meninos í volta do computador: a aprendizagem colaborativa na era digital. Disponí­vel em: https://www.eduser.ipb.pt/index.php/eduser/article/view/11/14. Acesso em: 10 jun. 2020.

ARAÚJO, A. T.; ALMEIDA, A. D. Uso de recurso de internet para o ensino de Biologia: WebQuest, uma experiência com o Ensino Médio. Mostra de Inovação e Tecnologia São Lucas, n. 1, 2020.

BASTOS, M. C. P.; FERREIRA. D. V. F. Metodologia Cientí­fica. Londrina: Editora e Distribuidora S.A, 2016.

CARVALHO, F. B. C. et al. Uso de recursos podcast e WQ no estudo do tema avaliação na educação infantil. Disponí­vel em: http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/12499/1125611619. Acesso em: 28 jun. 2020.

CZERWINSKI, G. P. V.; COGO, A. L. P. WebQuest e blog como estratégias educativas em saúde escolar. Rev. Gaúcha Enfermagem, v. 39, jul. 2018.

LINHARES, M. C. D. S. Redes em contextos de aprendizagem: possibilidade de conhecimento-regulação e/ou emancipação. Disponí­vel em: https://periodicos.set.edu.br/index.php/educacao/article/viewFile/4127/2105. Acesso em: 26 jun.2020.

MARTINS, A. D.; BIANCHINI, L. G. B.; YAEGASHI. S. F. R. WQ e a Afetividade Presente na Construção de Conhecimento Matemático por Alunos do Ensino Médio. Disponí­vel em: http://www.scielo.br/pdf/bolema/v31n57/0103-636X-bolema-31-57-0289.pdf. Acesso em: 10 maio 2020.

MEIRINHOS, M.; OSÓRIO, A. Criação de comunidades virtuais de aprendizagem colaborativa para a formação contí­nua de professores. Disponí­vel em: https://journals.epistemopolis.org/index.php/tecnologiasedu/article/view/1390/986. Acesso em: 25 jun. 2020.

MONDEK, S. A.; TREVISAN. A. L.; SANTOS. G. J. F. D. Uso do gênero textual-WQ como forma de dinamizar o ensino de cálculo no curso de quí­mica. Disponí­vel em: http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:z4fi7OITUiYJ:www.sinect.com.br/2018/down.php%3Fid%3D4111%26q%3D1+&cd=1&hl=pt-BR&ct=clnk&gl=br. Acesso em: 5 abr. 2020.

MOURA, A. G. A; VAS, B. B. WebQuests e ensino: uma experiência tocantinense para aprendizagem de História. Revista História Hoje, v. 9, n. 17, p. 234-257, 2020.

PAIVA, U. B. WebQuest como recurso para aprender história no IFAC. Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico (EDUCITEC), v. 3, n. 6, 2017.

PAZ, L. K. D. S. et al. Uma WebQuest para o ensino de matemática: contributos para um web currí­culo. Revista de Estudos Interdisciplinares, v. 2, n. 4, p. 144-163, 2020.

PRAIS, J. L. D. S. et al. A WQ como recurso pedagógico no curso de pedagogia. Disponí­vel em: http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/11031/10485. Acesso em: 20 jun. 2020.

SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho cientí­fico. 23. ed. rev. e atual. São Paulo: Cortez, 2007.

SILVA JÚNIOR, S. D.; COSTA, F. J. Mensuração e Escalas de Verificação: uma Análise Comparativa das Escalas de Likert e Phrase Completion. XVII SEMEAD Seminários em Administração, out. 2014. Disponí­vel em: http://sistema.semead.com.br/17semead/resultado/trabalhosPDF/1012.pdf. Acesso em: 5 maio 2020.

SILVA, P. F. D.; MENEZES, C. S. D. FAGUNDES, L. D. C. Aprendizagem colaborativa: desenvolvimento de Projetos de Aprendizagem em ambientes digitais. V Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE 2016). Disponí­vel em: http://www.br-ie.org/pub/index.php/wie/article/view/6625/0. Acesso em: 25 maio 2020.

TIBES, C. M. et al. Development of digital educational resources for nursing education. Journal of Nursing UFPE/Revista de Enfermagem UFPE, v. 3, 2017.

Published

2021-03-30

How to Cite

Pereira Gonçalves, M. C., Santos, G. J. F. dos, & de Oliveira, J. . (2021). The Use of the WebQuest Textual Genre as an Incentive for Collaborative Learning for Students in a Professional Technical Course. EaD Em Foco, 11(1). https://doi.org/10.18264/eadf.v11i1.1342

Issue

Section

Estudos de Caso