Education in Times of Pandemic: Limits and Potentialities According Estudo de Caso to the Students' Perception at a State School in Rio de Janeiro
Abstract
This study aimed to report the experience of high school students from a state public school which adhered the Google Classroom teaching platform, making it possible to identify the contributions and limitations of its use. The data collection was done with a questionnaire containing three questions that helped analyze the use of the platform and the main difficulties faced by students. It is noticed that internet access was configured as one of the main limiting factors for the use of the platform as a learning environment. On the other hand, the resources available on the platform provide an interaction between teachers and students who, according to the students, contribute to the teaching and learning process.
Keywords: Remote education. Online platform. Learning.
Downloads
References
ALVES, L. Educação remota: entre a ilusão e a realidade. Interfaces Científicas-Educação, v. 8, n. 3, p. 348-365, 2020.
ARAÚJO, M. M. S. O pensamento complexo: desafios emergentes para a educação on-line. Revista Brasileira de Educação. Vol. 12, 36, 2007, p. 515-529.
ARRUDA, E. P. Educação Remota Emergencial: elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de Covid-19. Em Rede - Revista de Educação a Distância, v. 7, n. 1, p. 257-275, 15 maio 2020.
BACKES, M. T. S. et al. Novo coronavírus: o que a enfermagem tem a aprender e ensinar em tempos de pandemia?. Revista Brasileira de Enfermagem. Edição suplementar, 2020. Disponível em: < https://www.scielo.br/pdf/reben/v73s2/pt_0034-7167-reben-73-s2-e20200259.pdf> Acesso em: 23 mar. 2021.
BANNELL, R. et al. Educação no século XXI: cognição, tecnologias e aprendizagens. Petrópolis/Rio de Janeiro: Vozes/PUC-Rio, 2016.
BIJORA, H. Google Forms: o que é e como usar o app de formulários online. TechTudo, 2018. Disponível em: <https://www.techtudo.com.br/dicas-e-tutoriais/2018/07/google-forms-o-que-e-e-como-usar-o-app-de-formularios-online.ghtml>. Acesso em: 11 abr. 2021.
BRASIL. Decreto n° 9.057, de 25 de maio de 2017. Brasília, DF, 2017. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/decreto/d9057.htm>. Acesso em: 23 mar 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. MEC orienta instituições sobre ensino durante pandemia. Brasília: MEC, 2020. Disponível em: <https://www.gov.br/pt-br/noticias/educacao-e-pesquisa/2020/06/mec-orienta-instituicoes-sobre-ensino-durante-pandemia#:~:text=Para%20repor%20as%20aulas%20ao,reprograma%C3%A7%C3%A3o%20de%20per%C3%ADodos%20de%20f%C3%A9rias.l>. Acesso em: 23 mar. 2021.
CARVALHO, A. A. A. Rentabilizar a Internet no Ensino Básico e Secundário: dos Recursos e Ferramentas Online aos LMS. Sísifo. Revista de Ciências da Educação, 03, p. 25-40, 2007. Disponível em: <http://sisifo.ie.ulisboa.pt/index.php/sisifo/article/view/59/74 >. Acesso em: 11 ago. 2020.
DESSEN, M. A.; POLÔNIA, A. C. A família e a escola como contextos de desenvolvimento humano. Paidéia (Ribeirão Preto), v. 17, n. 36, p. 21-32, 2007.
GOLDENBERG, M. A arte de pesquisar: como fazer pesquisa qualitativa em Ciências sociais, 8ª ed., Rio de Janeiro: Record, 2004.
GRAGNANI, J. Coronavírus: Alunos da rede pública planejam reprovar de propósito para "˜aprender de verdade"™ em 2021. BBC News Brasil, 10 ago. 2020.
Disponível em: <https://www.bbc.com/portuguese/brasil-53655833>. Acesso em: 13 ago. 2020.
PRENSKY, M. Digital natives, digital immigrants. On the horizon, v. 9, n. 5, 2001.
TATAGIBA, J. S. Jogos digitais educativos e o ensino da matemática: diferentes olhares e experiências. 2017. 119f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas. Faculdade de Educação da Baixada Fluminense, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2017.
TILLMAN, M. O que são Google Meet e Chat e como funcionam?. Pocket-lint, 2020. Disponível em: <https://www.pocket-lint.com/pt-br/aplicativos/noticias/google/140512-o-que-sao-os-hangouts-e-os-bate-papos-nos-hangouts-como-eles-funcionam-e-quando-voce-pode-usa-los>. Acesso em: 11 abr. 2021.
VIANNA, J. Educação í distância, inclusão e mobilidade social. In: Interscienceplace, Ano 2 - nº 05, fev 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.