Perceptions about Teaching in Pandemic: Exchanges between Beginning and Experienced Teachers in a Mentoring Program
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v10i3.1278Abstract
Due to the COVID-19 pandemic, teachers in Brazilian schools are facing several types of difficulties that they had never experienced. Based on this situation, experienced teachers, who act as mentors in a mentoring program based on blended learning, work to reinvent themselves as teachers in the face of social distancing and, at the same time, help beginning teachers (PIs) to deal with the challenges of this period. This paper presents exchanges between three mentors of early childhood education and their PIs in a virtual space, about experiences, pedagogical practices and feelings related to the pandemic period. Among the main difficulties cited by the participants, the following ones stand out: maintaining contact with children and their families; inequality of access to technological resources; development of remote education for young children. The mentors' initiative to hold a virtual meeting with the PIs points out the relevance of spaces for conversations between peers, especially during the pandemic, in which experienced teachers and beginners experience a feeling of isolation and intense learning process about what it means to be a teacher in this scenario.
Keywords: Teacher learning. Mentoring. Pandemic.
Downloads
References
ALMEIDA et al.. As pesquisas sobre professores iniciantes: uma revisão integrativa. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, v.14, 1-23, jan./dez. 2020. Disponível em: http://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/4152/1079 Acesso em: 20 out. 2020.
ANDRÉ, M. E. D. et al. O trabalho docente do professor formador no contexto atual das reformas e das mudanças no mundo contemporâneo. Rev. Bras. Est. Pedag., Brasília, v. 91, n. 227, p. 122-143, jan./abr. 2010. Disponível em: http://rbepold.inep.gov.br/index.php/rbep/article/view/606/587 Acesso em: 20 out. 2020.
ANJOS, C. I.. Tatear e desvendar: um estudo com crianças pequenas e dispositivos móveis. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal de Alagoas. Centro de Educação. Programa de Pós-Graduação em Educação. Maceió, 2015.
BECA, C. E.; BOERR, I. Políticas de inducción a profesores nóveles: experiencia chilena y desafíos para América Latina. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, v.14, 1-23, jan./dez. 2020. Disponível em: http://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/4683 Acesso em: 20 out. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil (DCNEI). Brasília, DF. 2009.
BRITO, J. M. da S. A Singularidade Pedagógica do Ensino Híbrido. EaD em Foco, V. 10, e948, 2020. Disponível em: <https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/948/537>. Acesso em: novembro de 2020.
CALGARO, Sheila. Escolas na quarentena: quando a distância desafia a educação. Lunetas, São Paulo, 30 de abril de 2020. Disponível em: <https://lunetas.com.br/escolas-na-quarentena/> Acesso em: novembro de 2020.
Comitê Científico do Núcleo Ciência Pela Infância. Edição Especial: Repercussões da Pandemia de COVID-19 no Desenvolvimento Infantil, 2020. Disponível em: https://ncpi.org.br/publicacoes/wp-pandemia/ Acesso em: 20 out 2020
FERNANDES, F. F.; SCHERER, S. Constituição de Um Ambiente Virtual de Aprendizagem: Uma Disciplina, Espaços Virtuais, Interações. EaD em Foco, V. 10, e996, 2020. Disponível em: <https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/996/523>. Acesso em: 01 nov de 2020.
KOHAN, W. O.. Tempos da escola em tempo de pandemia e necropolítica. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 15, p. 1-9, 2020. Disponível em: https://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/16212/209209213391 Acesso em: 20 out. 2020.
KRAMER, S.. Entrevista - "Precisamos estar preparados para brincar muito". [Entrevista concedida a NASCIMENTO, A.; SALUTTO, N.; BARBOSA, S. N. F.]. Revista Interinstitucional Artes de Educar. Rio de Janeiro, V. 6, N.2, p. 775-791, 2020. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/riae/article/view/51073 Acesso em: 20 out 2020
LIMA, E. F. de. A construção do início da docência: reflexões a partir de pesquisas brasileiras. Educação, Santa Maria, v. 29, n. 2, p. 85-98, 2004.
MACEDO, N.; PESSANHA, F.; ALENCAR, C.. Escola da pequena infância e alguns paradoxos no contexto da pandemia da COVID-19. Olhar de professor, Ponta Grossa, v.23, p. 1-6, e-20, 2020. Disponível em: https://revistas2.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/16035/209209213643 Acesso em: 20 out. 2020.
MASCIOLI, S. As propostas e o trabalho pedagógico com as múltiplas linguagens curriculares na Educação Infantil. In: SOMMERHALDER, A. (org). A Educação Infantil em perspectiva: fundamentos e práticas docentes. São Carlos: EDUFSCar, 2015.
MIZUKAMI, M. G. N. et al. Escola e aprendizagem da docência: processos de investigação e formação. São Carlos: EdUFSCar, 2010.
AUTOR X; AUTOR Y, 2019.
REALI, A. M. M. R.; TANCREDI, R. M.; MIZUKAMI, M. G. Programa de mentoria online: espaço para o desenvolvimento profissional de professoras iniciantes e experientes. Educação e Pesquisa, v.34, n.1; p.77-95, 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1517-97022008000100006&script=sci_abstract&tlng=pt Acesso em: 02 nov 2020
RONDINI, C. A., PEDRO, K. M.; DUARTE, C. dos S. Pandemia do COVID-19 e o ensino remoto emergencial: mudanças na práxis docente. Interfaces Científicas - Educação, 10(1), 2020, p. 41-57. Disponível em: <https://doi.org/10.17564/2316-3828.2020v10n1p41-57>. Acesso em: 02 nov 2020.
SILVA, A. C. Educação e tecnologia: entre o discurso e a prática. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v.19, n.72, Jul/Set. 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ensaio/v19n72/a05v19n72.pdf Acesso em: 02 nov 2020
VAILLANT, D.; MARCELO, C. El ABC y D de la formación docente. Madrid: Narcea, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.