Perceptions about Teaching in Pandemic: Exchanges between Beginning and Experienced Teachers in a Mentoring Program

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v10i3.1278

Abstract

Due to the COVID-19 pandemic, teachers in Brazilian schools are facing several types of difficulties that they had never experienced. Based on this situation, experienced teachers, who act as mentors in a mentoring program based on blended learning, work to reinvent themselves as teachers in the face of social distancing and, at the same time, help beginning teachers (PIs) to deal with the challenges of this period. This paper presents exchanges between three mentors of early childhood education and their PIs in a virtual space, about experiences, pedagogical practices and feelings related to the pandemic period. Among the main difficulties cited by the participants, the following ones stand out: maintaining contact with children and their families; inequality of access to technological resources; development of remote education for young children. The mentors' initiative to hold a virtual meeting with the PIs points out the relevance of spaces for conversations between peers, especially during the pandemic, in which experienced teachers and beginners experience a feeling of isolation and intense learning process about what it means to be a teacher in this scenario.

Keywords: Teacher learning. Mentoring. Pandemic.

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Author Biographies

Carolina Marini, Universidade Federal de São Carlos

Possui graduação em Pedagogia - Licenciatura Plena - pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Mestre em Educação pela UFSCar. Atualmente é doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da UFSCar. Realiza estudos com ênfase em formação de professores, aprendizagem e desenvolvimento profissional docente, formação inicial e continuada e formação de formadores.

Aline Maria de Medeiros Rodrigues Reali, Universidade Federal de São Carlos

Graduação em Psicologia (FFCL de Ribeirão Preto), mestrado em Educação Especial (UFSCar) e doutorado em Psicologia (Psicologia Experimental - USP). É professora titular do departamento de Teorias e Práticas Pedagógicas do Centro de Educação e Ciências Humanas da Universidade Federal de São Carlos, atua no Programa de Pós-Graduação em Educação da UFSCar. Foi Secretária de Educação a Distância da UFSCar (2009-2016). Tem experiência na área de Educação com ênfase em Formação de Professores. Desenvolve pesquisas sobre as seguintes temáticas: programas de apoio a professores em iní­cio de carreira, mentoria,desenvolvimento profissional da docência, aprendizagem profissional da docência, formação continuada de professores; formação de professores via Internet, base de conhecimento. Atualmente é editora da Revista Eletrônica de Educação (REVEDUC) vinculada ao PPGE-Educação da UFSCar. Coordena a pesquisa-intervenção: Desenvolvimento profissional docente de professores experientes e iniciantes: Programa Hí­brido de Mentoria (PHM), financiada pela FAPESP. 

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Published

2020-12-17

How to Cite

Barros, B. C. de, Marini, C., & Reali, A. M. de M. R. . (2020). Perceptions about Teaching in Pandemic: Exchanges between Beginning and Experienced Teachers in a Mentoring Program. EaD Em Foco, 10(3). https://doi.org/10.18264/eadf.v10i3.1278