"Open the Camera, Please": Remote Classes in Higher Education, a Phenomenological Approach

Authors

Abstract

One of the characteristics of the spirit of the era that we are living in 2020 is the immediate need to adapt to the technological resources available for Distance Learning (Distance Learning), transposing it, to some extent, to remote teaching. The objective of this research is to investigate the adaptation process of higher education teachers from face-to-face classes to remote classes during the first semester of 2020. The research question that guided us is: how did teachers adapt to remote classes? The research method is phenomenological approach. To get this answer we interviewed 5 teachers of higher education. The material was transcribed and analyzed, emerging three categories from the statements, which were confronted in the light of the literature. As a conclusion we point out the advances that this disruptive moment has brought to teaching, as well as the need for institutional support to teachers.

Keywords: COVID-19. Remote teaching. Professors.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, L. Educação remota: entre a ilusão e a realidade. Interfaces Cientí­ficas-Educação, v.8, n. 3, p. 348-365, 2020.

ALVES, L. R. G.; MOREIRA, J. A. (Org.). Tecnologias e aprendizagens: delineando novos espaços de interação. Salvador: Editora da UFBA, 2017. v. 1. 253p.

BARBOSA, M. A. C.; PINTO, C. L. T.; CASSUNDÉ, F. R. de S. A. A Influência das Condições Institucionais de Universidades Públicas para o Desenvolvimento de Competências Eletrônicas dos Professores no Ensino Superior. EaD em Foco, v.10, e889, 2020. doi: https://doi.org/10.18264/eadf.v10i1.889.

BATISTA, J. de O.; MOCROSKY, L. F.; MONDINI, F. Modos de Ser na/da Educação a Distância. EaD em Foco, v. 10, e901, 2020. doi: https://doi.org/10.18264/eadf.v10i1.901.

BRASIL. Ministério da Educação. CORONAVíRUS: Monitoramento nas instituições de ensino. Brasí­lia, 2020. Disponí­vel em:<http://portal.mec.gov.br/coronaví­rus/>. Acesso em: 12 de outubro. 2020.

BRASIL. Decreto nº 9.057, de 25 de maio de 2017. Regulamenta o art. 80 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasí­lia: Diário Oficial União, p. 01, 2017.

BRAZ, M. I., & Silva, S. C. da. (2019). O conceito de comunidade discursiva e as convergências com a Terminologia. Tradterm, 34, 81-105.

BICUDO, M. A. V. (Org.). Pesquisa Qualitativa segundo a visão fenomenológica. 1 ed.São Paulo: Cortez, 2011. p. 7-28.

CAPALBO, C. Fenomenologia e educação. Fórum da Educação. Rio de Janeiro. 14(3):41-61, jun/ago. 1990.

CARNEIRO, D. V.; MONTEIRO, P. O. Representações sociais docentes: EaD e educação presencial. Revista EaD em Foco, [S.l.], v. 8, n. 1, jun. 2018. ISSN 2177-8310. doi:https://doi.org/10.18264/eadf.v8i1.681.

FARIAS, F. R.; DIAS, M. J. Os desafios entre o ensino presencial e o ensino a distância: uma questão de cultura digital e de formação do educador. EaD em Foco-Revista Cientí­fica em Educação a Distância.v.1, n.1, 2010.

FONTANELLA, B. J. B.; RICAS J.; TURATO E. R. Amostragem por saturação em pesquisas qualitativas em saúde: contribuições teóricas. Cad Saúde Pública 2008; 24:17-27.

GARNICA, A. V. M. Some notes on qualitative research and phenomenology. Interface "” Comunicação, Saúde, Educação, v.1, n.1, 1997.

HEIDEGGER, M. Ser e Tempo. Trad. Márcia de Sá Cavalcante. Petrópolis: Vozes, 1989.

HOBSBAWM, E. Tempos fraturados: cultura e sociedade no século XX. São Paulo: Companhia das Letras, 2013.

OLIVEIRA, F. A.; DOS SANTOS, A. M. S. Construção do Conhecimento na Educação a Distância: Descortinando as Potencialidades da EaD no Brasil. EaD em Foco, V10, e799. 2020. https://doi.org/10.18264/eadf.v10i1799.

MERLEAU-PONTY, M. Fenomenologia da Percepção. Trad. Carlos Alberto Ribeiro de Moura. 4 ed. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

MINISTÉRIO PÚBLICO DO TRABALHO. Procuradoria Geral do Trabalho. NOTA TÉCNICA – GT COVID 19 - 11/2020. Disponí­vel em: https://abmes.org.br/arquivos/documentos/nota-tecnica25062020.pdf. Acesso em: 11 outubro 2020.

PEREIRA, A. T.; SASS, S. D.; GALLIAN, D. M. C. Percepções de Docentes sobre as Tecnologias no Ensino em Saúde. EaD em Foco, v. 10, n. 2, e1091, 2020.

SANTOS, B, de S. A cruel pedagogia do ví­rus. Coimbra: Edições Almedina, S/A, 2020.

SILVEIRA, S. R. et al. O Papel dos licenciados em computação no apoio ao ensino remoto em tempos de isolamento social devido í pandemia da COVID-19. 2020. Série Educar-Volume 40, Prática Docente, p. 35.

SOARES, R. de A.; SILVA, G. A. Regulamentos da EaD no Brasil e o Impacto da Portaria Nº 343/2020 no Ensino Superior. EaD em Foco, v. 10, n.3, e1043, 2020.

VIEIRA, K. M. et al. Vida de Estudante Durante a Pandemia: Isolamento Social, Ensino Remoto e Satisfação com a Vida. EaD em Foco, v. 10, n. 3, e1147, 2020.

Published

2021-03-11

How to Cite

Ribeiro, C. V., Cavalcanti, M. ., & Pimentel, A. . (2021). "Open the Camera, Please": Remote Classes in Higher Education, a Phenomenological Approach. EaD Em Foco, 11(2). Retrieved from https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/1269