Emergency Remote Teaching in the Perspective of Metacognition: Analysis of the Students' Perception in a Technical Nursing Course

Authors

Abstract

Discussions in relation to Distance Education came on the scene strongly with the pandemic of COVID-19, as well as the difficulty of conceptualizing a new model of education. With the urgency imposed by the situation, teaching adapted for Emergency Remote Education (ERE), brought up a series of legal, technical and social issues, in addition to highlighting the need for reflection in education in the post-pandemic period. This work presents a qualitative study, obtained from online research, with students from the technical nursing course of a technical school in the FAETEC network, during emergency remote education, aiming to analyze the impacts from a metacognitive perspective, identify challenges and point out ways to teach and learn in the post-pandemic. The results indicated that, in the light of metacognition, there was a discrepancy in the students' cognitive processes, compromising their learning, skills such as autonomy and self-regulation, and that the apprentice of the future demands an education centered on the student, on collaboration and reflection on his own learning.

Keywords: EaD. Emergency remote education. Learning trails. Metacognition. Online Education.

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Author Biographies

Luciana Rocha dos Santos, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutoranda em Educação em Ciências e Saúde (NUTES-UFRJ). Mestrado em Engenharia de Produção (UENF). Graduação em Ciência da Computação (UCP). Especialização em Análise de Sistemas (UCAM-Campos). Especialização em Planejamento, Implementação e Gestão da Educação à Distância (PIGEAD-UFF). Professora (FAETEC).

Cleide Ferreira da Silva Albuquerque, Fundação de Apoio à Escola Técnica

Doutora em Biociências e Biotecnologia com ênfase em Ciências Ambientais (UENF). Mestre em Biociências e Biotecnologia (UENF). Licenciatura e Bacharelado em Ciências Biológicas (UENF). Especialização em Planejamento e Gestão de Educação a Distancia (PIGEAD-UFF). Professora FAETEC e coordenadora de Disciplina EaD do CEDERJ.

 

Luciana Lima de Albuquerque da Veiga, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutoranda em Educação em Ciências e Saúde (NUTES-UFRJ). Mestre em Educação em Ciências e Matemática (UFRRJ). Mestre em Ciência e Tecnologia de Alimentos (IFRJ). Especialização em Educação Tecnológica (CEFET/RJ). Especialização em Tecnologia e Qualidade de Alimentos Vegetais (UFLA). Graduação em Licenciatura em Ciências Biológicas (UFRJ). Professora SEEDUC/RJ e UFRRJ.

Mauricio Abreu Pinto Peixoto, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutor em Medicina (UFRJ). Professor Associado do Laboratório de Currí­culo e Ensino do Núcleo de Tecnologia para a Saúde (NUTES/UFRJ). Lí­der do Grupo de Estudos em Aprendizagem e Cognição (GEAC).  

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Published

2021-04-06

How to Cite

Santos, L. R. dos, Albuquerque, C. F. da S. ., Veiga, L. L. de A. da ., & Peixoto, M. A. P. . (2021). Emergency Remote Teaching in the Perspective of Metacognition: Analysis of the Students’ Perception in a Technical Nursing Course. EaD Em Foco, 11(2). Retrieved from https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/1260