Libras in Pills: Stimulating the learning engagement of deaf and hearing students in pandemic environment

Authors

  • Thiago de Oliveira Lemes Universidade Federal de Lavras https://orcid.org/0000-0001-6804-071X
  • Cí­ntia Alethéia de Paiva Universidade Federal de Juí­z de Fora

Abstract

This work of qualitative and ethnographic approach presents an report of experiences of the adaptations made to teach deaf students of elementary school at a public school in the state of Minas Gerais during the period of social isolation instituted by the pandemic caused by the Corona virus. It also discusses the teaching of Libras and the bilingual teaching process from the perspective of distance education based on the use of information and communication technologies. It is based on the testimonies of its participants and on the reflections of the authors about the difficulties and contributions of distance education in the teaching process of deaf students in basic education, as a corpus of analysis and contextualization. As a result, it is observed that the didactic adaptations, the approximation with students and their families and the use of information and communication technologies, constitute fundamental resources for the continuous stimulus of the teaching-learning process of deaf students and their hearing colleagues.

Keywords: Libras. Deaf. Pandemic. Distance education.

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Author Biographies

Thiago de Oliveira Lemes, Universidade Federal de Lavras

Mestre em educação pela Universidade Federal de Lavras (2019) , graduado em Pedagogia pela Universidade Metropolitana de Santos (2013), pós graduação em Psicopedagogia e Arteterapia pela Faculdade Paulista de Artes-FPA (2015) e pós graduação em Docência do Ensino Superior de Libras pela Universidade Cândido Mendes (2018). Graduando do curso de Letras-Libras como segunda licenciatura (FASEB 2020). Possui certificação do Prólibras emitido pela Universidade Federal de Santa Catarina para o uso e ensino de Libras (2008) e para tradução e interpretação de Libras (2010). Atualmente é Professor de Libras do Centro Universitário do Sul de Minas (UNIS) e Professor Mediador no curso de Pedagogia Bilí­ngue INES/ UFLA. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Inclusiva.

Cí­ntia Alethéia de Paiva, Universidade Federal de Juí­z de Fora

Mestra em Gestão e Avaliação da Educação Pública. Universidade Federal de Juiz de Fora – UFJF. (2018). Pós graduada em Psicopedagogia Institucional pela Universidade Castelo Branco (2006). Graduada em Letras (Licenciatura) pelo Centro Universitário do Sul de Minas (2002). Graduada em Direito (Bacharelado) pela Faculdade de Direito de Varginha (2011). Professora efetiva de Lí­ngua Portuguesa na Rede Estadual de Ensino. Atualmente é diretora escolar no Governo do Estado Minas Gerais. 

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Published

2021-03-10

How to Cite

Lemes, . T. . de O. ., & Paiva, C. A. de. (2021). Libras in Pills: Stimulating the learning engagement of deaf and hearing students in pandemic environment . EaD Em Foco, 11(2). Retrieved from https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/1250