Training of the IBGE team Responsible for Collecting Data from the National Household Sample Survey, Special Edition COVID19 - PNAD COVID19, through Distance Learning: Context Analysis, Design and Evaluation

Authors

Abstract

The purpose of this article is to describe the methodology adopted in the face of the challenges of developing a distance training to more than 4 thousand civil servants, who would act directly and indirectly in the data collection process of the National Household Sample Survey, special edition COVID19 - PNAD COVID19, carried out by Brazilian Institute of Geography and Statistics – IBGE, from May 2020. It presents the context analysis, its influence on the design of the training solution and the definition of learning objectives. Following the model of Donald Kirkpatrick, the article evaluates training, based on the analysis of data from reaction and learning evaluations of graduates. The results showed the relevance of an effective contextual analysis, before any definition about the training model; highlights the knowledge of the target audience, in the inspiration stage, as a successful element in the design of the solution and points out ways to carry out behavior and results assessment, within the scope of the research training conducted by IBGE.

Keywords: Distance learning. Context analysis. Evaluation. PNAD COVID19. IBGE.



Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Hugo Sousa Campos, Instituto Brasileiro de Geografia e Estatí­stica

http://lattes.cnpq.br/4228532186655054

References

ABBAD, Gardênia et al. Projeto instrucional, aprendizagem, satisfação com o treinamento e auto-avaliação de impacto do treinamento do trabalho. Revista Psicologia: organizações e trabalho, v. 1, n. 2, p. 129-161, 2001.

ABBAD, Gardênia. Um modelo integrado de avaliação do impacto do treinamento no trabalho–IMPACT. Brasí­lia (DF): Universidade de Brasí­lia, 1999.

AUSUBEL, David P. A aprendizagem significativa. São Paulo: Moraes, 1982.

BARROS, Daniela Melaré Vieira; SANTOS, Vanessa Matos dos; ROMERO, Cristina Sánchez. Estratégias para o trabalho colaborativo: revisitando o uso de fóruns on-line na educação a distância. Rev. Diálogo Educ. Curitiba, 2019.

BROWN, Tim. Design Thinking: uma metodologia poderosa para decretar o fim das velhas ideias. Alta Books Editora, 2018.

BROWN, Tim et al. Design thinking. Harvard business review, v. 86, n. 6, p. 84, 2008.

CAVALCANTI, Carolina Costa; FILATRO, Andrea. Design thinking na educação presencial, a distância e corporativa. São Paulo: Saraiva, 2016.

EBOLI, Marisa. Educação corporativa no Brasil: mitos e verdades. In: Educação corporativa no Brasil: mitos e verdades. 2004. p. 278-278.

FERRAZ, Ana Paula do Carmo Marcheti. BELHOT, Renato Vairo. Taxonomia de

Bloom: revisão teórica e apresentação das adequações do instrumento para definição de

objetivos instrucionais. Gest. Prod., São Carlos, v. 17, n. 2, p. 421-431, 2010.

FILATRO, Andrea. Design instrucional na prática. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2008.

FILATRO, ANDREA CRISTINA; BILESKI, SABRINA M. CAIRO. Produção de conteúdos educacionais. Saraiva Educação SA, 2017.

GOLDSTEIN, Irwin L. Training in work organizations. Consulting Psychologists Press, 1991.

HAMBLIN, Anthony Crandell. Avaliação e controle do treinamento. McGraw-Hill do Brasil, 1978.

IBGE: brasileiros reduzem adesão í s medidas de isolamento social, diz Pnad Covid. ISTO É, 25/09/2020. Disponí­vel em: < https://istoe.com.br/ibge-brasileiros-reduzem-adesao-as-medidas-de-isolamento-social-diz-pnad-covid/ >. Acesso em: 24/10/2020.

KIRKPATRICK, Donald; KIRKPATRICK, James. Evaluating training programs: The four levels. Berrett-Koehler Publishers, 2006.

KIRKPATRICK, D.L. Evaluation of training. In: CRAIG, R.L (ed.). Training and development handbook. New York, McGraw-Hill, 1976.

MENESES, Pedro Paulo Murce; ZERBINI, Thaí­s. Levantamento de necessidades de treinamento: reflexões atuais. Análise, v. 20, n. 2, 2009.

MOREIRA, Marco Antônio; MASINI, Elcie. Aprendizagem Significativa: a teoria de David Ausubel. 2 ed. São Paulo: Centauro. 2001.

NUZZI, Vitor. "˜Home office"™ predomina entre brancos, de ensino superior e renda maior. Mulheres são maioria. Rede Brasil Atual, 16/09/2020. Disponí­vel em: < https://www.redebrasilatual.com.br/economia/2020/09/home-office-brancos-ensino-superior-renda-maior/ >. Acesso em: 24/10/2020.

OSORIO, Rafael Guerreiro. O sistema classificatório de cor ou raça do IBGE. Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada, Brasí­lia, 2003.

Pnad Covid: 14,7% dos estudantes não tiveram atividades na 2ª semana de setembro. Notí­cias Uol, 02/10/2020. Disponí­vel em: <https://noticias.uol.com.br/ultimas-noticias/agencia-estado/2020/10/02/pnad-covid-147-dos-estudantes-nao-tiveram-atividades-na-2-semana-de-setembro.htm>. Acesso em: 24/10/2020.

SANTOS, Edméa. Educação online para além da EAD: um fenômeno da cibercultura. Educação Online: cenário, formação e questões didático-metodológicas. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2010.

SOUZA, Carina. Pnad Covid-19: Brasil testou apenas 10% da população. Correio Braziliense, 23/10/2020. Disponí­vel em: < https://www.correiobraziliense.com.br/brasil/2020/10/4884185-pnad-covid-19-brasil-testou-apenas-10--da-populacao.html >. Acesso em: 24/10/2020.

Published

2021-04-06

How to Cite

Campos, H. S. (2021). Training of the IBGE team Responsible for Collecting Data from the National Household Sample Survey, Special Edition COVID19 - PNAD COVID19, through Distance Learning: Context Analysis, Design and Evaluation. EaD Em Foco, 11(2). Retrieved from https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/1249