Building Knowledge through Digital Games with Interactive Stories: Engagement in Participatory Culture in Remote Classes

Authors

Abstract

Remote classes encounter difficulties such as teacher unpreparedness to teach through technologies, and digital exclusion, which is not limited to access issues only. At the same time, the covid-19 pandemic presents itself as a good opportunity to include students and teachers in the context of digital and participatory culture, and to develop skills that are crucial for the contemporary world. Gamification and ludification of classes can be propitious strategies for remote classes and for the construction of meaningful knowledge, involving students with collective problem solving. The study is based on a didactic path of an interactive story game, or interactive fictions, and integrates a larger research that seeks to investigate how technology and digital media dare. To elaborate the proposal, José Moran's conceptions of learning and Don Tapscott's studies on the behavior of new generations were considered. The proposal also adds principles from the media and information literacy (MIL) curriculum proposed by Unesco. The proposal was presented in training courses for about 100 teachers of Basic Education and Higher Education in Sergipe, who showed interest in applying in their classes and subjects; however, it was found that most teachers still have difficulty understanding the digital game and gamification as strategies of active methodology and knowledge construction, which reinforces studies in the area that demonstrate how strong the instrumental approach to technology and of the media only as a teaching tool for content transmission.

Keywords: Online classes. Participatory culture. Digital culture. Gamification.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mariana Pí­caro Cerigatto, Universidade Tiradentes

 Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Tiradentes. 

 

References

ALMEIDA, M. E. B.. Apresentação. In: Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Orgs - Lilian Bacich, José Moran .Porto alegre: Penso Editora, 2018.

AUSUBEL, D. P. Psicologí­a educativa. Un punto de vista cognoscitivo. México: Ed. Trillas, 1976.

BARBOSA, J. C.; OLIVEIRA, A. M. P. Por que a pesquisa de Desenvolvimento na Educação Matemática? Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) Vol. ,Número Temático, 2015.

BARDIN, L.. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BECKER, F. Modelos Pedagógicos e Modelos Epistemológicos. Educação e Realidade. Porto Alegre, v. 19 (1), 89:96, jan./jun. 1994.

BÉVORT, E.; BELLONI, M. L. Mí­dia-Educação: conceitos, história e perspectivas. Educação e Sociedade, Campinas, v. 30, n. 109, set./dez. 2009.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasí­lia, MEC/CONSED/UNDIME, 2017.

CHAMPANGNATTE, D. M. O.; NUNES, L. C. A inserção das mí­dias audiovisuais no contexto escolar. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 27, n. 3, p.15-38, dez. 2011. Disponí­vel em: <http://www.scielo.br/pdf/edur/v27n3/v27n3a02.pdf>. Acesso em: 23 nov. 2014.

CRAWFORD, C. (1982). The Art of Digital Game Design, Washington State University, Vancouver, 1982.

FANTIN, M. Novo olhar sobre a mí­dia-educação. Reunião Anual da Associação Nacional de Pós-Graduação em Educação, 28, 2005, Caxambu. Anais... Caxambu: ANPED, 2005.

FANTIN, M. Crianças, dispositivos móveis e aprendizagens formais e informais. ETD – Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 20, n. 1, p. 66-80, jan. 2018. Disponí­vel em: https://bit.ly/2UYs33l. Acesso em: 20 jun. 2020.

FRAU-MEIGS, D. Media education: a kit for teachers, students, parents and professionals. UNESCO, 2006. Disponí­vel em: <http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001492/149278E.pdf>. Acesso em: 24 abril 2017.

GERALDI, L.M A.; BIZELLI, J. L. Tecnologias da informação e comunicação na educação: conceitos e definições. Revista online de Polí­tica e Gestão Educacional, v .1, n. 18, 2017.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6.ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GEE, J.P. What Video Games Have to Teach Us about Learning and Literacy. New York: Palgrave Macmillan, 2014.

JENKINS, H.; GREEN, J.; FORD, S.. Cultura da conexão. São Paulo: Editora ALEPH, 2014.

JENKINS, H. et al. Confronting the Challenges of Participatory Culture: Media Education For the 21st Century. Chicago: The MacArthur Foundation, 2006.

JUVENTUDE, Conselho Nacional de. Juventudes e a pandemia do coronaví­rus. Brasil: Conselho Nacional de Juventude, 2020. Disponí­vel em: https://4fa1d1bc-0675-4684-8ee9 031db9be0aab.filesusr.com/ugd/f0d618_41b201dbab994b44b00aabca41f971bb.pdf. Acesso em: 10 mar. 2021.

KAPP, K. M. The gamification of learning and instruction: game-based methods and strategies for training and education. San Francisco: Pfeiffer, 2012.

MONTEZ, C.; BECKER, V. TV Digital Interativa: conceitos, desafios e perspectivas para o Brasil. Florianópolis: Ed. da UFSC, 2005.

MORAN, J. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. In: BACICH, Lilian; MORAN, José. Metodologias Ativas para uma Educação Inovadora, Uma Abordagem Temoranórico-Prática. Porto Alegre: Penso, p. 22-36, 2018.

MOREIRA, M. A. A teoria da aprendizagem significativa e sua implementação em sala de aula. Brasí­lia: Editora Universidade de Brasí­lia, 2006.

MURRAY, J. T. Telltale Hearts: Encoding Cinematic Choice-based Adventure Games. 2018. Dissertação (Mestrado). Universidade Santa Cruz, California, EUA, 2018.

NOVAK, J. Desenvolvimento de Games. São Paulo: Cengage Learning, 2010.

PEDRO, L. Z. Uso de gamificação em ambientes virtuais de aprendizagem para reduzir o problema da externalização de comportamentos indesejáveis. 2016. 152 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Programa de Pós-Graduação em Ciências da Computação e Matemática Computacional, Instituto de Ciências Matemáticas e de Computação, Universidade de São Paulo, São Carlos, 2016.

PRENSKY, M. Digital Natives, Digital Immigrants. NCB University Press, v. 9, n.. 5, October 2001.

REVISTA NOVA ESCOLA (Brasil). Fundação Lemann. A situação dos professores no Brasil durante a pandemia. São Paulo: Revista Nova Escola, 2020. Disponí­vel em: https://www.andes.org.br/diretorios/files/renata/junho/ne-pesquisa-professor-final-1.pdf. Acesso em: 10 mar. 2021.

SALTER, A. Playing at empathy: Representing and experiencing emotional growth through Twine games. In Proc. International Conference on Serious Games and Applications for Health. IEEE, 1-8, 2016.

SíNCHEZ-NAVARRO, J.; JUíREZ, S. D. A.; MARTíNEZ S. El juego digital e internet como ecosistema lúdico. Jerarquí­a de medios para el entretenimiento y alfabetizaciones emergentes. In: Agentes e Vozes: um panorama da mí­dia-educação no Brasil, Portugal e Espanha. Yearbook 2014., organizado por Ilana Eleá. Taberg, Sweden: The International Clearinghouse on Children, Youth and Media, 2014.

SANTOS, J. C. F. dos. Aprendizagem Significativa: modalidades de aprendizagem e o papel do professor. Porto Alegre: Mediação, 2008.

TAPSCOTT, D. Grown up digital. Nova Jersey: McGraw-Hill, 2008.

TAVARES, J. L. Modelos, técnicas e instrumentos de análise de softwares educacionais. Trabalho de Conclusão de Curso, apresentado ao Curso de Licenciatura em Pedagogia do Centro de Educação da Universidade Federal da Paraí­ba, em cumprimento í exigência para obtenção do tí­tulo de Licenciada em Pedagogia, 2017.

WILSON, C. et al. Alfabetização midiática e informacional: currí­culo para formação de professores. Brasí­lia: Unesco, UFMT, 2013.

ZURIARRAIN, J. M. Por que as videoconferências nos esgotam psicologicamente? El Paí­s. Brasil, 6 maio 2020. Disponí­vel em: https://brasil.elpais.com/brasil/2020-05-06/por-que-as-videoconferencias-nos-esgotam-psicologicamente.html. Acesso em: 10 mar. 2021.

Published

2021-04-30

How to Cite

Cerigatto, M. P. (2021). Building Knowledge through Digital Games with Interactive Stories: Engagement in Participatory Culture in Remote Classes. EaD Em Foco, 11(2). Retrieved from https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/1242